fjärilita skrev 2010-07-08 16:30:39 följande:
det gick bort på mig också snabbt men kom tillbaka snabbt oxå =(. Jag har iallafall hört att det inte går att behandla pco/pcos drabbade, för att vi bara producerar mera hår, om inte man går på hormonbehndling. Jag hoppas att mina källor är fel! Skriv gärna hur det har gått för dig!!
Jag har varit i kontakt med en laserklinik som också är kunniga inom PCOS. Enligt läkaren där skulle man INTE gå på behandling undertiden (dvs för hårväxten), eftersom lasern dödar hårsäckarna. Men bara de aktiva hårsäckarna. äter man tex Diane eller någon medicin mot hårväxt undertiden minskar aktiviteten hos hårsäckarna och då kan de inte dödas. Det är tydligen bättre att vänta med sådan behandling tills efter laserbehandlingarna är över.
6 laserbehandlingar låter väldigt lite. Hårsäckarna är ju inte aktiva alla på en gång. Läkaren på kliniken jag nämnde bedömde att det skulle ta ca 2 år att bli färdig, med behandling var 6-8:de vecka och sedan 1-2 ggr per år.
Jag hade hoppats att jag äntligen skulle påbörja laserbehandling i höst. Men tyvärr blev det inget. Mitt landsting betalar inte sådant. Jag sökte ett stipendie för detta istället, men fick avslag. Att betala själv har jag inte råd med, så nu vet jag inte vad jag ska göra...
Nu vaxar jag hemma med strips och noppar, men det är ju ett evighetsgöra. Jag blir ju helt prickig av inflamerade hårsäckar...