• fjärilita

hjälpt av laser

Hej!
    Jag lider av pcos och har mycket hår i ansiktet. Har gått så långt att jag inte gärna går ut då det tar så långt tid för mig att plocka all hår och har även slutat umgås med mina vänner. Det är enklast så.
    Har sedan jag var liten blivit retad för min behåring och det har satt sina spår.
    Jag tar  p-piller men inget mer.
    testat spironolakton och metformin men de passade inte mig, fick ont i magen av ena o allergi av den andra. Vad kan jag annars ta? Och har laser hjälpt ngn av er som har pcos? Hört att det inte ska hjälpa oss som har en hormonrubbning.
    Hjälp!

• Svar på tråden hjälpt av laser
  • fjärilita

hoppas att det hjälper dig! då ska jag testa light shear. men du det har kommit en hemma laser som jag har köpt. Den har  bevisad effekt och säljs på el giganten!! Jag har stora förhoppningar!
    Hur sminkar du över håret? För mig känns det som att det alltid syns ändå, då jag har mycket hår som är inåtväxande ushhh hatar det!!
    jag betalade ingenting, det var från landstinget. Men som sagt hjälpte inget o det är i princip det samma. Fast mina polisonger försvann efter typ 4 ggr , konstigt.

• talia

Ah, en hemmalaser! Har du testat, funkar den? Låter nästan för bra för att vara sant!
    Smink, ja hm, håller med dig om att det är svårt, men jag försöker iaf med nån foundation eller liknande, just för att dölja det röda/irriterade som blir när man rakar/plockar. Det är otroligt vad mkt tid man lagt på att hålla på med detta döljande, tycker massa tid har frigjorts för mig nu när jag slipper nästan helt och hållet!
    Har nu gjort min fjärde behandling och det är så mycket mindre hår nu. Gjorde inte alls lika ont heller vilket tydligen beror på att det är färe antal hårsäckar som berörs. Två gånger kvar, sen upp till bevis.   
    Men du, berätta hur det går med apparaten, nyfiken!

• Fimpen72

Det finns ju tabletter typ androgyna som man kan få utskrivet.
    Jag har inte provat pga risken för blodproppar (tar inte p.piller heller pga den anledningen)

• Fimpen72

LÄste om "Silk'n SensEpil""  is a device cleared by the FDA for home use that is designed for use on the body (excluding the genitals), but can be used on the face from the cheekline down. It requires multiple treatments to have the best results.

Alltså får man inte ha den på muschen?

• Flowerfairy
    fjärilita skrev 2010-07-08 16:30:39 följande:
    det gick bort på mig också snabbt men kom tillbaka snabbt oxå =(. Jag har iallafall hört att det inte går att behandla pco/pcos drabbade, för att vi bara producerar mera hår, om inte man går på hormonbehndling. Jag hoppas att mina källor är fel! Skriv gärna hur det har gått för dig!!
    Jag har varit i kontakt med en laserklinik som också är kunniga inom PCOS. Enligt läkaren där skulle man INTE gå på behandling undertiden (dvs för hårväxten), eftersom lasern dödar hårsäckarna. Men bara de aktiva hårsäckarna. äter man tex Diane eller någon medicin mot hårväxt undertiden minskar aktiviteten hos hårsäckarna och då kan de inte dödas. Det är tydligen bättre att vänta med sådan behandling tills efter laserbehandlingarna är över.

6 laserbehandlingar låter väldigt lite. Hårsäckarna är ju inte aktiva alla på en gång. Läkaren på kliniken jag nämnde bedömde att det skulle ta ca 2 år att bli färdig, med behandling var 6-8:de vecka och sedan 1-2 ggr per år.

Jag hade hoppats att jag äntligen skulle påbörja laserbehandling i höst. Men tyvärr blev det inget. Mitt landsting betalar inte sådant. Jag sökte ett stipendie för detta istället, men fick avslag. Att betala själv har jag inte råd med, så nu vet jag inte vad jag ska göra...
     Nu vaxar jag hemma med strips och noppar, men det är ju ett evighetsgöra. Jag blir ju helt prickig av inflamerade hårsäckar...
  • Fimpen72

Flowerfiary... RFSU har ju kommit ut med en underlivs serie som bland innehåller en kräm som ska förhindra inflammation/inåtväxande hår...
    Tyvärr har jag superkänslighud och har ej provat men ville tipsa ändå

• Flowerfairy

Fimpen72 skrev 2010-08-16 14:53:59 följande:

Flowerfiary... RFSU har ju kommit ut med en underlivs serie som bland innehåller en kräm som ska förhindra inflammation/inåtväxande hår...
    Tyvärr har jag superkänslighud och har ej provat men ville tipsa ändå
    Bra tips! Det borde ju fungera för ansiktet också!
  • Fimpen72
    Flowerfairy skrev 2010-08-16 15:06:38 följande:
    Fimpen72 skrev 2010-08-16 14:53:59 följande:Bra tips! Det borde ju fungera för ansiktet också!
    Tror den innehåller ngn "slipande" effekt.
    Jag brukar köra mild peeling men usch vad trist när man är alldeles prickig.
    http://www.rfsu.se/sv/Produkter/Intimvard/Hair-Helper/
  • talia

Ville bara skriva att nu har jag gjort min femte laserbehandling. Inte så stor skillnad sen förra gången, så man slits lite mellan hopp och förtvivlan. Är rejält öm och röd ikväll vilket enl lasertjejen tyder på bra effekt. Nästan inga hår kvar på hakan iaf, men överläppen... aargh! Bara en behandling kvar ju, suck.. Ngn som provat hemmalasern?

• Bhoi

Jag har problem med generande hårväxt som man så fint kan kalla det. Jag  har försökt att dölja mitt problem i snart 3 år nu och det börjar verkligen gå mig på närverna. Jag känner verkligen igen mig med det som stog i första inlägget om att man drar sig för att gå ut och umgås med vännerna. Dom har aldrig sagt något så jag vet inte om de vet att jag har mycket hår i ansiktet, men jag skämms verkligen för det. Jag hatar när någon tar i mitt ansikte även om de bara stryker mig på kinden och jag tycker det är obehagligt när människor tittat på mig eftersom jag är rädd för att bli "avslöjad". Det som skrämmer mig mest är att någon ska tycka att jag är äcklig. Så jag använder en epilator 1-2grr i veckan och sminkar mig med fundation och puder för att dölja röda fläckar.
    Någon som vet om det finns några tabletter som stoppar hårväxten?
    Det finns ju män som vill se ut och ser ut som kvinnor. Vad tar de för hormoner?

• Treasures

Bhoi - Diane som är ett p-piller och även medel mot acne kan fungera mot hårväxten med.
    Jag fick provar Proscar för några år sedan som eg är en medicin till män med godartad prostataförstoring och som hämmar det fria testosteronet som ger hårväxten. Åt den bara i 3 mån så jag hann nog inte märka om den hade nån effekt. Problemet med den är att den kan ge allvarliga fosterskador så man måste äta p-piller samtidigt vilket jag gjorde. Jag tyckte ändå att den kändes läskig då tanten på apoteket sa att man inte visste hur länge effekten kunde sitta i vad gällde fosterskador och trots att min läkare sa att om jag slutar med dem först och fortsätter med p-piller några månader till då vi ville ha barn så skulle det inte vara nån fara. Så därför ville jag inte ta dem längre.

Jag har även hört talas om nån medicin som heter Androcur det är ett antiandrogen som ges till kvinnor med ökad håväxt i kombination med p-piller samt till män med för hög sexualdrift. Hör med din läkare vad om du kan prova nåt av dessa.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • talia

Hur har det gått för er tjejer? Själv skrapade jag ihop lite slantar och har nu gjort totalt 9 behandlingar. I princip allt hår borta! Detta har gett mig så mkt bätre självkänsla, jag står upp för mig själv på ett helt annat sätt både på jobbet och privat, har t.o.m skaffat nytt jobb som jag länge dragit mig för pga av att jag inte vill gå på intervjuer osv, rädd att ngn skulle se håret. Dessutom har ju en hel del tid frigjorts som man tidigare lade på hårborttagning och smink. Ett helt klart lättare liv med massa mer energi helt enkelt. Laser is da shit!

• Marcella

Hittade denna tråden precis, och undrar hur det gått för er? Är det någon som testat hemmalaser? 
    Jag har problem med grov hårväxt över hela kroppen, och har haft det sen jag kom in i tonåren. Det är fruktansvärt! Precis som någon skrev här, så har jag också problem med beröring och längre blickar, just för att jag är rädd för att någon ska märka det. Det är ganska jobbigt då jag även känner så med min sambo. Han vet dock om att jag har detta problemet. 
    Jag gick en IPL-behandling 2010 på 6 behandlingar, och sedan en LHE-behandling 2011 som jag fick avbryta efter 3 behandlingar då jag blev gravid. 
    Dessa 3 behandlingarna med LHE hade bättre effekt än de 6 behandlingarna med IPL, så det är verkligen något jag kan rekommendera. Inte bara att det gav bättre resultat, utan även att det faktiskt inte gjorde ont, som med IPL. 
    Dock hade jag behövt fler behandlingar, då jag fått mer hårväxt på hals och ansikte efter graviditeten.. Men det kostar ju så himla mycket. Någon som vet hur man ansöker om hjälp från landstinget?  

• theodoraa

Hej! Vet att detta är en gammal tråd men det är ju trots det ett konstant problem. Ett kort svar är att det tar tid! Jag har under 3 års tid gått på salong för diatermi (hårborttagning med strömförande nål) och det var denna hudterapeut som fick mig att ens gå till läkaren för att se ifall jag har PCO. Sagt och gjort, 1 månad senare fick jag diagnos PCO-S och iom det fick jag även prata med en terapeut som gav mig remiss på mina behandlingar. Detta är nu ett år sedan. 

De är ganska restriktiva med vad hudterapeuten får behandla men det underlättar absolut! Från att betala flera 100 kr i veckan, ja, jag gick varje vecka för att det växte så fort, till att nu gå på frikort.
    Jag får även IPL-behandlingar men detta avgörs av hudterapeuten då all behåring inte går bort med laser. Tror att det är många där ute som inte är fullt medvetna om detta. Det måste vara mörkt ner i roten för att lasern ska kunna bränna sönder hårsäcken, är det inte det så är diatermi det enda som finns kvar. Men det är tidskrävande som sagt, och gör tämligen ont men här kan man även få lokalbedövande salva att ta på innan behandlingen så det bli hanterbart.

I övrigt har jag precis börjat på Metaformin och på 5 dagar droppat 3 kg. Äntligen lite framgång! Och till alla systrar där ute, håll ut och kämpa! Du är värd det!  

Svar på tråden hjälpt av laser