Risker med kejsarsnitt:
Som för alla operationer innebär ett kejsarsnitt en viss risk för komplikationer. Riktigt allvarliga komplikationer är dock ovanliga. Eftersom komplikationsrisken är liten finns inte skäl att avråda från ett kejsarsnitt om man bedömer att risken för kvinnan eller barnet är större vid en vaginal förlossning. Om skälen för kejsarsnitt är svaga väger förstås dessa risker tyngre Den vanligaste komplikationen är infektioner i efterförloppet. Detta kan innebära en infektion i såret eller en infektion i livmodern (endometrit). De allra flesta sådana infektioner kan framgångsrikt behandlas med antibiotika. Eftersom risken för infektioner är större vid kejsarsnitt som utförs akut efter värkarbetets start eller efter det att vattnet gått, brukar vi ge antibiotika i förebyggande syfte i dessa fall Vid kejsarsitt förlorar man genomsnittligt mer blod än vid normalförlossning och risken att drabbas av större blödningar som kräver blodtransfusion är också större. Vid de flesta kejsarsnitt krävs dock inga blodtransfusioner Vid större operationer finns en viss risk att drabbas av blodpropp. För de kvinnor som även har ärftlighet för blodpropp, eller andra riskfaktorer som rökning, övervikt eller havandeskapsförgiftning är risken ännu något större. Dessa kvinnor brukar få förebyggande behandling, som ges som dagliga injektioner från operationsdagen och en vecka framåt En kvinna som genomgått ett kejsarsnitt har en något större risk för problem vid framtida förlossningar, även om de allra flesta som förlösts med kejsarsnitt kan föda normalt nästa gång. Ett ovanligt problem som förekommer hos 0.5% av de tidigare kejsarsnittsförlösta kvinnorna är livmoderruptur, det vill säga att det gamla kejsarsnittsärret brister i livmoderväggen under förlossningen. Om en sådan komplikation tillstöter måste ett akut kejsarsnitt utföras. En annan ovanlig, men allvarlig komplikation är att moderkakan vid en senare graviditet kan växa in i kejsarsnittsärret i livmoderväggen, vilket kan medföra stora blödningar efter förlossningen och kan innebära att man måste operera bort livmodern. Det finns också en något ökad risk för att moderkakan vid efterföljande graviditeter fäster så att den täcker inre modermunnen (placenta praevia) Ett barn, som förlösts med kejsarsnitt, har en ökad risk att få andningsstörning, PAS (pulmonell adaptionsstörning). Detta beror på att barnet inte som vid en normal förlossning har kunnat förbereda sig på ett liv utanför livmodern. Barnet kan få svårigheter att syrsätta sig normalt och det kan bli nödvändigt att övervaka barnet på barnklinik ett eller flera dygn
Med det sagt kan jag säga att mitt kejsarsnitt var en underbar upplevelse. Gjorde planerat snitt 9 dagar innan bf. Det var tänkt att jag skulle få spinal men det gick inte att sätta den så jag blev sövd.
Det gjorde sjukt ont när jag vaknade efter sövning men jag fick morfin som tog bort all smärta.
Jag snittades på fredag fm, kom ur sängen på fredag kväll, fick katetern dragen lördag morgon och åkte hem söndag em. Behövde inte smärtstilla mig alls från söndagen. Snittet har läkt ihop jättefint och jag har inte haft ett dugg ont.