• hemligmamma

Orsaker till missfall? berätta din åsikt

Hej !

Jag försöker finna sanningen till missfall, vad tror du är orsaken,Har du ett eller flera ban, men lyckas inte få ett syskon?
    Möjliga orsaker?

vaccinanation hos dig eller din partner (levande vaccin)
    allvarlig fökrylning vid skapandetillfället?
    fel hormonvärden
    bakomliggande sjukdom?
    elektricitet i T-bana och tåg?
    Stress?
    För mycket träning
    För lite fysisk aktivitet

Berätta vad du tror. Ni som tror att det beror på slumpen gör er icke besvär.

Själv funderar jag över dessa frågor ovan men hittar liksom inget svar.

• Svar på tråden Orsaker till missfall? berätta din åsikt
  • isisisis

Myom
    Ålder (Tnf alfa värde)
    koagulering i livmoder/moderkaka (mycket vanligare än man tror)
    bakteriell vaginos
    immunologiska faktorer
    Autoimmunitet (som man kan ha om man har/har haft reumatism crohns syndrom  struma mm

• villsågärna38

Håller med isisisis men lägger även till kromosomfel. Om embryot inte är livskraftigt så dör det... Även folsyrabrist kan leda till tidiga missfall liksom ureaplasma och mykoplasma.

• Bling1975

För mig handlar det alltid om medicinska orsaker. Jag tror tex inte att en fullt frisk kvinna med ett fullt friskt foster får missfall av stress, varma bad, kaffe, träning etc.

Men vi som redan har ett underliggande problem kan förvärra det genom vår livsstil eftersom tex kost och stress kan påverka immunförsvaret.

Om du är intresserad av orsaker till missfall och inte redan har läst Dr A E Beers bok "Is your body baby friendly" så rekomenderar jag den varmt. Den har fått mig att vända mig utomlands och jag har nu äntligen fått en diagnos och en behandling för mina problem. Efter sommaren gör vi vårt första försök med full behandling.

Om du till en början bara vill läsa lite mer om Dr Beers teorier så finns dem på:

www.repro-med.net/repro-med-site2/index.php&view=article&id=51&Itemid=31

Det finns även en fantastisk kvinna i Aten som heter Penny som fokuserar mycket av sin forskning på infektioner och missbildningar i livmodern. Jag har tex tagit ett prov hos henne för gömd klamydia. Hon har nämligen märkt att många kvinnor med många missfall har klamydia som inte längre syns på vanliga prov utan man måste testa livmoderslemhinnan då den "gömmer" sig högt upp. Hon undersöker också alltid livmodern med titthål om så skulle vara fallet för att kunna ta bort ärrvävnad.

Stitch längtar efter Lilo
  • Finmamma

Gick på pencilin 3 ggr om dagen i 10 dagar mot halsfluss...började samma dag som jag fick äl och slutade efter att jag hade plussat. Fick tidigt mf i v.4+5. Dessutom var jag JÄTTE förkyld och hade konstiga blåsor i ena näsborren

En annan sak misstänker jag också, kanske ngt att göra med mitt kejsarsnitt.

Största sannolikheten är dock att embryot inte är livsdugligt.

• BettanB

Håller med Bling. Jag tror stenhårt på Beers förklaringsmodeller; tyvärr är det ont om svenska läkare som håller med. Överlag verkar gynekologer i Sverige vara ruskigt dåliga på att läsa missfallsforskning.

Sorg i BettanMansion.
  • AHöst

Har personligen APS och MTHFR, vilket faller bland koagulerings problem. Tror detta och immunologiska orsaker star for manga fall av upprepade missfall dar andra "traditionella" utredningar inte hittar nagot.

Svar på tråden Orsaker till missfall? berätta din åsikt