• samira

förlossningesrädsla

hej jag så himla rädd för förlossningen har varit och prata med alla möjliga men endå skit rädd :(så rädd att jag ska dö av den :(jag tänker på snitt fram och tillbacks har ett snitt bokat 14 juni men vill föda normalt samtidigt för då allt klart efter istället för gå med styngn i magen åxå läskigt uhss kan inte njuta av graviditeten för jag så rädd :(hur känns det föda barn ???och hur ont gör det efter ryggbedövningen?mvh sussi

• Svar på tråden förlossningesrädsla
  • Ammi84

Hej!

Oroa dig inte, det är många som är rädda för att föda. Prata främst med din barnmorska och förklara hur du känner. Skriv också ett förlossningsbrev där du berättar vad dull vill och inte vill samt hur du känner inför förlossningen.

Ryggmärgsbedövning - jag tog den när jag var öppen 7 cm och tyckte det gick jättebra. Jag kunde känna värkarna men de gjorde inte ont. Jag mådde bra även efter ryggmärgsbedövningen. Fick ingen feber och hade inte ont i ryggen. Att ta själva sprutan var inte heller farligt, kändes ingenting.

Att du skulle dö är det inte så stor risk att du råkar ut för. Det är väääääldigt få kvinnor som dör under förlossningen i Sverige. Barnmorskorna som finns på plats övervakar dig konstant och ser tilla tt både du och barnet mår bra.

Det gör ont att föda, men det är samtidigt så kraftfullt och underbart att man glömmer bort smärtan så fort barnet är ute. Till och med själva värkarna kan kännas "sköna" då man vet att det är ett steg mot att få se sitt barn. Andas mycket och tänk på att varje värk för dig närmare ditt barn.

Det kommer gå bra! Lycka till och kram =)

• Mammas V

Förstår dig, jag var också livrädd och nu har jag gjort de en gång och är livrädd för att göra de igen.
    Jag hörde att de skulle kännas som att skita ut en vattenmelon. Och precis så känns de, det är inte de hemska när du ska krysta! Då får du äntligen hjälpa till och känna att de är lite på dina vilkor, värkarna börjar svagt. När de mätte mig tror jag att ja låg på 20, när jag närma mig 40 så hade jag riktigt ont, rejäl mensvärk och ryggen kändes som den skulle brytas, när jag sen låg i förlossningesrummet så mätte de upp till 140 och då var de ändå¨lättare.
    De blir stegvis, akta dig för att ta kvaddlar, de hjälper inte alls och gör så ont.
    Ta lustgas, den hjälpte mig. Du kommer inte dö, du kommer få ett vackert barn och de kommer göra ont, de är de värsta man kan göra men folk gör ju om de hela tiden och de måste ju betyda att de inte är så illa.

Det kommer gå jätte bra, andas, ha din man vid din sida och jut av att de snart är över.

Det jag tyckte var hemskt var att ingen tala om hur de var efteråt, min syster sa samma sak. Dom kommer be dig kissa efteråt och de gör också ont, du kommer få tvätta dig med vatten efter du kissat för med papper går inte. Du kommer blöda.

Vill ju inte skrämma upp dig, men jag var så arg för jag inget fick veta utan märka allt sånt sen och då skrämde de upp mig.

• Ammi84

det gjorde inte ont för mig att kissa och jag blev sydd. Juste, var inte rädd för att spricka för när det väl sker så märker man inte för du är så fokuserad på att få ut barnet. Jag kände inte heller när de senare sydde mig, fick lokalbedövning. Att bajsa var lite svårare, det gjorde inte ont, men det var liksom svårt för kroppen att förstå hur den skulle göra =) De kommer fråga dig om du kissat och bajsat för det är viktigt att kroppen förstår att den återgå till det normala efter förlossningen.

Du kommer blöda efter förlossningen, men det varierar också från kvinna till kvinna hur mycket man blöder. Jag blödde ganska mycket de första två-tre dagarna, sedan var det som vanlig mens de resterande två veckorna. Mot slutet var det knappt något blod utan mest mörka flytningar.

kör på! Det kommer gå fint =)

• samira

okej tack så mycket för stödet känns bättre nu kram på er

• pompejus

Hej Sussi!

Jag ser att du är nära din förlossning nu men vill ge dig ett tips ändå.

Hypnoterapi/Suggestionsterapi.
    Då ger man positiva suggestioner under djupavslappning vilket kan lugna dig avsevärt inför din förlossning.

Läs gärna på www.hagenmalm.se
    Där står det inte något specifikt ang förlossningar, bara hur metoden fungerar.

Lycka till!

Svar på tråden förlossningesrädsla