När förskolestart?
Hur gamla har era prematurbarn varit då de börjat på förskola?
Hur gamla har era prematurbarn varit då de börjat på förskola?
Hej!
min kille är född 24+4 i augusti 2008 och han har precis börjat dagis, alltså 20 månader okorrigerat, 17 korrigerat!
Sonen föddes i v 29+0 o började dagis vid 18 mån ålder, okorrigerat. Jag hade velat vara hemma tills han blev 2 år, men på grund av olika omständigheter var han tvungen att börja tidigare. Det har trots allt gått superbra. Han kunde varken gå eller stå eller äta själv när han började, men han kröp runt med de andra små barnen och bars runt av fröknarna. Äta själv tog det nån månad innan han kunde, de matade honom givetvis i början.
Nelia och Lilja skall börja dagis i augusti. De är då 2 år och 8 månader gamla. Eftersom de är födda i vecka 23+5 så är de korrigerat 2 år och 4 månader gamla.
Vi har planerat barnen så tätt att jag har kunnat stanna hemma länge, men nu verkar de vara redo att börja dagis. De tycker det är väldigt kul att vara där då jag hämtar och lämnar storasyskonen.
De börjar på en resursavdelning eftersom Nelia äter via knapp. Annars finns egentligen inga hinder för dem att gå på en vanlig avdelning. Deras CP-skador är så små att de inte påverkar dem något nämnvärt, men det var vi som ville att de skall ha personal med större kompetens samt fler personal. Det blir på samma dagis som Juni och Ervin går på men de går på en annan avdelning.
De har frågat oss flera gånger om vi inte skall sära på tjejerna och låta dem gå på olika avdelningar, men jag kan inte. Det känns helt fel. De är så täta och hör liksom ihop. Det är dock det som kan vara dem till last. Personalen menar att tvillingar ibland kan bli för täta och inte släpper in andra barn. Ibland kan tvillingar t.o.m ha svårt att skilja på varandra, t.ex. vem som gjorde vad, vem som tycker vad o.s.v.
Vad konstigt det kommer att kännas i början när jag går ensam här hemma under dagarna.
Hej!
Vår lille kille ska börja i höst, i mitten av september! Han kommer då att vara 18 månader ( korrigerat 15 månader)! Jag kommer att jobba 75% vilket innebär att jag kommer att vara ledig en dag i veckan ( min sambo pluggar och jobbar extra). Sen kommer mina föräldrar att ha honom en hel del. Så han kommer bara att går runt 15-20 timmar i veckan. Jag tror att han kommer att älska förskolan. Däremot oroar jag mig för alla infektioner! Han har astma och lindrig BPD som ställer till det en del under prioder!
Vår kille, född v 28+5, började på dagis när han var 17 månader. Har gått hur bra som helst och få sjukor eftersom han har storasyster hemma som dragit hem dagissjukorna tidigare.
Vår son börjar förskola nu i slutet av maj. Han är 2 år och 2 månader (eller 1 år och 11 månader om man räknar korrigerat). Idag är andra dagen som jag lämnat honom på förskolan själv och det har hittills gått jättebra *peppar, peppar*
Dottern är född 28+3 och började när hon var 1.5 år okorrigerat. Allt gått toppen.
Min son var 20 månader okorrigerat, född 27+5. Han kändes helt klart redo och började behöva stimmulansen från dagis. Har dock vabbat en/flera dagar i princip varje vecka. Han har haft massor av förklningar, feber, magsjukor och öroninfektion.
Elias ska börja i augusti då blir han 21 månader okorr. Föddes i vecka 29.
Hoppas att det ska gå bra
Tyra föddes i v.24+1 och började hos dagbarnvårdare i januari i år, hon var då 3 år och 2 månader.
O ska börja på dagis i september. Samma månad som han fyller 2 år. (föddes i v 27+0)
Ska gå 15 timmar i veckan fram till januari 2011.