• frozengirl

9 missfall

Idag är det måndag. Sitter här och har precis fått konstaterat mitt nionde missfall sen januari 09.
    Hur fan ska man orka gå vidare?
    Min läkare på huddinge säger att hon inte varit med om något sånt här tidigare.
    Alla mina graviditeter har slutat i v5-7.
    Jag har en grabb sen tidigare som blir 11 till hösten men längtar så efter en liten till...
    Är det någon som varit med om samma sak?

• Svar på tråden 9 missfall
  • frozengirl

Tack så väldigt myckt för era svar. Jodå va har gjort 2 utredningar.
     En på sofia hemmet efter mitt tredje missfall men läkaren där tyckte inte att jag hade några problem då jag kunde bli gravid.
    Han avslutade utredningen.
     Sökte mig till huddinge sjukhus efter det femte missfallet. där får vi hjälp med lite av varje bland annat trombyl,b12 och progesteron men inget av det verkar ha hjälpt dom har även tagit proer på min sambo och mig men inte lyckats hitta några fel.
    Det nya budet är att vi ska få göra ivf men väntetiden är 1 år och frågan e om man ska våga försöka där i mellan

Så bebis sugen och känner mig så misslyckad då jag inte kan behålla barnen och min sambo inte får chansen att bli pappa

• Franka
    frozengirl skrev 2010-05-26 08:43:35 följande:
    Tack så väldigt myckt för era svar. Jodå va har gjort 2 utredningar. En på sofia hemmet efter mitt tredje missfall men läkaren där tyckte inte att jag hade några problem då jag kunde bli gravid. Han avslutade utredningen. Sökte mig till huddinge sjukhus efter det femte missfallet. där får vi hjälp med lite av varje bland annat trombyl,b12 och progesteron men inget av det verkar ha hjälpt dom har även tagit proer på min sambo och mig men inte lyckats hitta några fel.Det nya budet är att vi ska få göra ivf men väntetiden är 1 år och frågan e om man ska våga försöka där i mellanSå bebis sugen och känner mig så misslyckad då jag inte kan behålla barnen och min sambo inte får chansen att bli pappa
    Konstigt att SH har så olika inställning, själv har jag fått något så där hjälp där även om de inte kan nått om missfall. Har fått komma dit på tidiga VUL, vilket är skönt. De sa även att de kan skriva ut trombyl, progesteron och prednisolon, även om det inte blir i samma doser och så tidigt som en del andra läkare menar behövs.
  • villsågärna38
    frozengirl skrev 2010-05-26 08:43:35 följande:
    Tack så väldigt myckt för era svar. Jodå va har gjort 2 utredningar.  En på sofia hemmet efter mitt tredje missfall men läkaren där tyckte inte att jag hade några problem då jag kunde bli gravid. Han avslutade utredningen.  Sökte mig till huddinge sjukhus efter det femte missfallet. där får vi hjälp med lite av varje bland annat trombyl,b12 och progesteron men inget av det verkar ha hjälpt dom har även tagit proer på min sambo och mig men inte lyckats hitta några fel. Det nya budet är att vi ska få göra ivf men väntetiden är 1 år och frågan e om man ska våga försöka där i mellan Så bebis sugen och känner mig så misslyckad då jag inte kan behålla barnen och min sambo inte får chansen att bli pappa
    Kan även vara värt att kolla upp ett par prover som man tar utomlands men inte i Sverige och som kan ge tidiga missfall. De heter ureaplasma och mykoplasma. De behandlas på samma sätt som klamydia om man har dem, antibiotika. Om din läkare inte vill ta dem så inboxa mig så får du nr till en privat gyn som tar proverna. Låter ju bra att du får trombyl etc men kanske behöver du även fragmin och prenisolon. Hoppas att du får hjälp snart! Kram
  • Cico

Hej,
    Jag hör till dem som blev hjälpt av Prednisolon.

Efter 7 missfall (5 års trasslande) lyckades vi tillslut. Fick precis som du skriver åka till Danmark för att få det utskrivet. Såg på din presentation att du bor i Skåne så det kanske inte är så långsökt att åka till Danmark.........

(Själv åkte jag T/R Stockholm-Köpenhamn på en dag och jag ångrar det inte en sekund som du förstår).

Styrkekramar & Lycka till!!!!!!!!!!!!!

• skrållan123

Jag sitter också i skrivandets stund med femte ma på två och ett halvt år. Då jag har ett barn sedan tidigare utreder de inte mitt problem vilket känns trist. Jag bor även i norra sverige så att åka till Danmark är inte att tänka på. Ingen som vet var man kan vända sig annars för att få hjälp?

Jag lider med er alla som går igenom detta.

• Fredag13

Har också efter en helt normal graviditet med min son 2005 haft fem missfall på två år, alla i vecka 5-7, ett av dem MA som upptäcktes i vecka 12 men fostret dött i vecka 5. Provade Pregnyl vid två tillfällen, första gången gick det inte men ( startade injektioner direkt vid pos grav test)  har nu en liten flicka på ett halvår.  Ingen förklaring till missfallen egentligen, kanske corpus luteuminsufficiens (gulkroppen producerar inte tillräckligt med hCG innan moderkakan tar över), kanske inte.

• BettanB

9 missfall!
    Jag håller på att bryta ihop totalt efter fem och vet inte hur länge jag skall orka försöka. Till nästa gång kör jag med innohep och ASA (som trombyl) från äl, prednisolon och progesteron vid plus. Därtill extra folsyra i form av folacin och ev pregnyl också. Tar dessutom SSRI sen tidigare pga att jag mått så dåligt av hela den här missfallscirkusen och SSRI kan förhoppningsvis hjälpa så att livmoderslemhinnan blir riktigt tjock och fin och har bättre blodgenomströmning. Kan tillägga att man inte fann något vid min mf-utredning. Fick tjata till mig levaxin efter TSH på 4,8 resp 3,7.

Sorg i BettanMansion.
  • Sidy

BettanB
    Förstår hur du mår och beklagar det du gått och går igenom.
    Vill bara fråga dig en sak:
    Skall du verkligen ta Trombylen f.o.m ÄL?
    MIn läkare har sagt till mig att ta den från + (när det blir),
    för tar man det från ÄL kan det försvåra för ägget att fästa.
    Det är ju därför man inte skall äta vissa värktabletter när man försäker bli gravid!
    Jag bara reagerade när jag läste det....

• BettanB

Sapy; Tvärtom så underlättar det för ägget att fästa och hjälper även till att få en fin slemhinna med bra genomströmning. Många IVFkliniker ger ASA från äl och de läkare som ordinerar ASA ordinerar ofta för hela cykeln med uppehåll vid mens.

Sorg i BettanMansion.
  • Sidy

Jag har läst detta så därför frågade jag min läkare som även arbetar med IVF,
    hon svarade mig att vid IVF gör man det men inte vid en befruktning som skett utan assistans.
    Hon förklarade även varför det var så, men tyvärr kan jag inte återberätta det.
    Känns så konstiga att läkare med stor kunskap har olika svar på denna fråga.

Jag ville bara berätta vad jag visste................
    Önskar Dig all lycka!

• HEH

Oj, lider med dig...
    Begär att alla prover tas på dig! är alla tagna tidigare, begär nytt!
    Min granne, har fått 16 mf/ma. Till slut upptäcktes en protein c brist. (om jag minns rätt här...) Hon har nu 2 underbara söner efter massor med års försök och desperation (skriver mans så? )
    Den första läkaren sa bara att det är typ bara att ge upp. Hon gjorde ju liksom det, man lyssnar ju på läkarna.
    men hon fick ont akut under en semester och kom till en annan läkare på annan ort som konstaterade detta.
    Ge inte upp!
    Massor med styrkekramar!
    Lägger in hennes blogg på din inbox. Du kanske kan nå henne där, hon är erfaren om detta!

• Sidy
    HEH
    Du skulle inte vilja lägga til mig med?
    Skulle gärna vilj aläsa om detta.......
  • villsågärna38

Om ni bor i Stockholm så har jag förstått att man kan få prednisolon på Strandkliniken. Ett tips kanske, en del får ju mf pga för aktivt immunförsvar. Kram

Life goes on...
  • Vrinda
    skrållan123 skrev 2010-06-03 18:04:44 följande:
    Jag sitter också i skrivandets stund med femte ma på två och ett halvt år. Då jag har ett barn sedan tidigare utreder de inte mitt problem vilket känns trist. Jag bor även i norra sverige så att åka till Danmark är inte att tänka på. Ingen som vet var man kan vända sig annars för att få hjälp?

Jag lider med er alla som går igenom detta.
    Har du provat kontakta en privat klinik för hjälp? Vet inte var du bor, men kan tipsa om att i Umeå finns IVF-kliniken samt Norrlandskliniken och jag har varit i kontakt med dem båda ang fertilitets- och mf-problem. Har gjort ivf och fått Trombyl utskrivet.

Lycka till!
Svar på tråden 9 missfall