• Finmamma

gravid igen efter missfall?

jag vet inte om jag lägger in denna tråden på rätt plats men jag undrar hur snabbt ni blev gravida igen efter ett missfall? måste man vänta ngra mån el kan man börja försöka igen direkt?

• Svar på tråden gravid igen efter missfall?
  • Muffinsmamman

Det beror lite på hur långt graviditeten var gången. Det är olika rekommendationer i olika landsting tror jag men vänta minst 1 eller 2 menscykler är nog bra. Kolla med din BM alt om du skall på återbesök till sjukhuset.

Lycka till!!

• Finmamma

jag var inte så långt gången, v4+4

men jag får hjälp för att få till en ÄL, då kanske man ändå borde vänta 1 mån iallafall....

jag ska till gyn i vilket fall som helst för att kolla så att allt kommit ut

• Muffinsmamman

Det är nog bra att vänta tills allt är ok med gyn samt att har koll på ÄL, oavsett om man får hjälp med den eller inte. Hoppas du blir gravid snart igen!

• Anaiah
    Finmamma skrev 2010-05-23 23:18:36 följande:
    tack tjejer... har ni varit igenom samma sak?
    Ja, två gånger tyvärr, men nu är jag mamma till två underbara små barn!
  • Anaiah
    Finmamma skrev 2010-05-23 23:22:12 följande:
    Anaiah..va missfallen eftervarandra?? blödde du mkt? gick du till gyn?
    Nej det skiljde ett år emellan dem, första graviditeten var oplanerad men välkommen. Tidigt missfall, vecka 5+ någonting. Blödde väl i två veckor ungefär vad jag kan komma ihåg. Var på gynakuten på SÖS, men blev hemskickad utan undersökning. Det var för tidigt för att se något och det var relativt klart på beskrivningen att det var ett missfall det handlade om.

Andra var planerad graviditet och ett MA (missed abortion) i vecka 10+6 har jag för mig. Blev skickad till Huddinge för ett andra ultraljud (tydligen standard) och där bestämde vi oss för att abortera graviditeten eftersom embryot dött tidigt men inte kom ut av sig själv. Gjorde medicinsk abort någon dag senare och blödde i två veckor.

Därefter fick jag en mens och sedan blev jag gravid med min äldsta pojke.
  • rontgensyrran

Jag fick ett MA i v 10+ och blev skrapad en vecka efter att det upptäcktes. Vi rekommenderades att vänta en menstruation innan vi började försöka igen, det tog 5 veckor innan den kom igång. Efter det försökte vi och blev gravida på 3:e försöket och är idag 7+3.

Hoppas du snart är gravid igen :)

• Hoppas78

Hejsan.

Mitt forsta mf var i v12, da blev jag skrapad, sa blodde bara typ 2 veckor. Sen efter 2a mensen blev jag gravid. Tyvarr blev det mf i v16, den gangen blev det forlossning, sa jag blodde jattemycket jattelange efterat. Men nar vi val borjade forsoka (2 man efter mf den gangen, behovde val lite "paus") sa gick det pa 2a forsoket igen. (Och nu hoppas, hoppas, hoppas vi pa att det blir 3e gangen gillt!). 

Kanske borde tillagga att vi forsokte i 9 man innan jag blev gravid forsta gangen.

Lycka till allihop!

Svar på tråden gravid igen efter missfall?