• Tisseltassel

Unga föräldrars ekonomi?

Jag ska själv snart bli mamma och är lite nervös över hur det kommer att se ut rent ekonomiskt.. Skulle nog behöva få lite exempel så jag vet vad jag har att vänta mig.

Jag undrar rätt och slätt hur ni unga föräldrar får er ekonomi att gå ihop?

Vad får ni in per månad? varifrån? och vad går pengarna till?

Hoppas någon kan lugna mina nerver lite..

• Svar på tråden Unga föräldrars ekonomi?
  • Hannah76

Föräldrapenning? 180 kronor om dagen innan skatt. Om man inte har jobbat något.

• Louwa

Tar man ut föräldrapenningen 7 dagar i veckan på lägsta nivån (180kr/dag är det man får om man inte haft något jobb innan), blir det ca. 4000-4500 kr/månad. Plus att du får barnbidrag på 1050kr/månad.
    Vi klarar oss väldigt bra med tanke på att min sambo, barnets pappa, har ett hög avlönat jobb, annars hade det nog varit kämpigare.

Liam 100212 ♥
  • Rhoda Horswunce

Jag fick 4200 / mån i FP det första året, sedan började jag läsa på distans och fick 3000 i vårdnadsbidrag plus ca 3000 i studiemedel (bidragsdelen). Utöver det hade vi barnbidraget och min sambos lön.

• Heleneee

Jag tar ut 4½ dagar föräldrapenning i veckan (205kr/dag), sen studerar min sambo på universitet och jobbar extra. Dottern är bara drygt 3 månader men så småning om så ska jag också börja jobba. Vi har aldrig problem med att få pengarna att räcka till, även fast vi inte snålar oss fram, utan har det rätt bra. Man får helt enkelt se till att inte ha större utgifter än inkomster.

Du ska se att det ordnar sig, det gör det för det mesta. Lycka till! =)

• Liselottang

2 CSN, bostadsbidrag, barnbidrag och lön från extrajobb (några dagar/månad), brukar ha ca 8000 kvar efter att räkningar och mat är betalda.

FÅ räkningar, alltså att leva så billigt som möjligt är nyckeln. Ta inget på avbetalning, gör matschema, klarar ni er utan bil är ju det också bra. Då kan man leva i lite vardagslyx och spara pengar trots låga inkomster, det går.

• Trillian80

CSN (ca 8400 kr) och sambons föräldrapenning (ca 12-13 000 efter skatt). Innan vi fick barn så hade han vart arbetslös sen mars förra året (vi fick barn december), men tack vare att han jobbat så hade han ett bra SGI. Annars hade han bara gått på A-kassa. Ingen aning om hur det hade gått ihop då...

Beror ju på hur hög hyra ni har, det är ju klart den största kostnadsposten, samt matinköp. Gör upp en budget så slipper du oroa dig.

Om ni inte har arbeten kan ni få bostadsbidrag.

Svar på tråden Unga föräldrars ekonomi?