• Fargoli

Född 34+4, när ska vi våga ta emot besök? (36+3 idag)

Vi fick en son den 6 maj. Var då i vecka 35 (34+4)
    Helammar honom nu. Vi fick åka hem från neo 14 maj.
    Vi är fortfarande inskrivna där för hans gulsot.
    Men en sak undrar jag över, hur mycket folk törs vi träffa?
    Än så länge är det bara farmor, farfar, faster & mormor som träffat honom. Vi har varit ute på promenader med barnvagnen och varit på fotboll och sånt, så folk har fått se honom, men ingen mer har fått vara uppe i han och hållt i honom. Vi har varit iväg och gått lite på stan med honom också under någon förmiddag när det var lite folk.
    När törs vi låta folk träffa honom? Hur har ni andra med prematurbarn gjort?

• Svar på tråden Född 34+4, när ska vi våga ta emot besök? (36+3 idag)
  • Cocco

Knappt någon annan än den allra närmsta familjen har fått hålla öht. Fram till att han var fullgången så var vi bara på promenader i närområdet. Nu när han är fullgången så behandlar jag honom som en vanlig nyfödd. Undviker att träffa sjuka människor men låter honom hänga med på det mesta.
    Nu är ju RS-säsongen över så nu andas iaf jag ut litegrann.

Men det finns absolut ingen anledning att låta andra människor ta på honom eller hålla honom. Prematuer är extra känsliga och kan bli väldigt sjuka av små infektioner.

• Fargoli
    Cocco skrev 2010-05-19 19:57:53 följande:
    Knappt någon annan än den allra närmsta familjen har fått hålla öht. Fram till att han var fullgången så var vi bara på promenader i närområdet. Nu när han är fullgången så behandlar jag honom som en vanlig nyfödd. Undviker att träffa sjuka människor men låter honom hänga med på det mesta. Nu är ju RS-säsongen över så nu andas iaf jag ut litegrann.Men det finns absolut ingen anledning att låta andra människor ta på honom eller hålla honom. Prematuer är extra känsliga och kan bli väldigt sjuka av små infektioner.
    Men att gå på stan en förmiddag när det inte är mycket folk kan väl inte vara så farligt va? Lika att vara ute på promenader så folk får kolla på honom i vagnen?
  • SIN74

Jag hade ett stort behov att träffa folk efter en vecka på neo. Vi fick vår på sommaren så vi träffade flera ute, satt i trädgården och lillen låg i vagnen. Det gock fint. Grattis till lillkillen.

• Fargoli
    SIN74 skrev 2010-05-19 20:04:37 följande:
    Jag hade ett stort behov att träffa folk efter en vecka på neo. Vi fick vår på sommaren så vi träffade flera ute, satt i trädgården och lillen låg i vagnen. Det gock fint. Grattis till lillkillen.
    Vilken vecka föddes erat barn i då?
    Tack så mycket :)
  • Tillalamm

Undvik bara människor som är förkylda och ställen som det finns mycket förkyldningar på ex köpcentrum och apotek. Nu är väl RS-säsongen över så det är nog inga problem att låta barnet träffa folk. Man vill ju inte isolera sig...

Vår pojke som i v 33+3 och jag väntade länge innan någon annan fick hålla honom, mest beroende på att han föddes mitt i RS-säsongen. Vi körde mycket med handsprit. Nu är han 6 mån men vi är fortfarande försiktiga med förkylda människor och ex apoteket.

• Tillalamm

Just ja - i ditt fall hade jag nog väntat tills han är fullgången innan andra får hålla honom (även friska människor kan ju bära på virus). Prematurer är ju, som nämnts, känsligare än fullgångna barn.

• Kazeer

Mitt andra barn föddes i vecka 35+3 och han var inskriven på neonatal i 33 dagar men vi hade hemsjukvård halva den tiden. Förutom att han var en månad för tidig så var han tillväxthämmad och vägde 1,5 kg.

Vi var väldigt restriktiva med besök hemma de första två månaderna. Mina föräldrar var här och en granne tittade in för att ge en present. Han föddes i början av januari och det var kallt och blåsigt ute väldigt länge, så han var nog ganska precis två månader gammal, innan vi gick ut på promenad med honom. Det var på uppmaning av BVC och neonatal. Det skulle vara minst 0-gradigt, innan vi fick ta ut honom.

Öppna förskolan skulle vi vänta med till efter påsk, d v s en bit in i april och då var han 3,5 månad.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Miracle85

Ibland så tror jag att allt detta med bakterier är överdrivet, våran prematur föddes i vecka 32+0. jag tog inte med han i affären först han var fullgången i vagnen, men nu när han är 3 veckor (okorr) tar vi tom med han i affären i bärsele och han har aldrig någonsin blivit sjuk!!!!, däremot får inga sjuka människor komma hem till oss, och inga främlingar får peta på han. I början tvinga vi alla att både tvätta och sprita händerna, men nu har vi börjat släppa det med, så nu spritar vi bara händerna när vi vart på affären eller bland stora folkmassor funkar perfekt!

• Tillalamm
    Miracle85 skrev 2010-05-29 16:14:55 följande:
    Ibland så tror jag att allt detta med bakterier är överdrivet, våran prematur föddes i vecka 32+0. jag tog inte med han i affären först han var fullgången i vagnen, men nu när han är 3 veckor (okorr) tar vi tom med han i affären i bärsele och han har aldrig någonsin blivit sjuk!!!!, däremot får inga sjuka människor komma hem till oss, och inga främlingar får peta på han. I början tvinga vi alla att både tvätta och sprita händerna, men nu har vi börjat släppa det med, så nu spritar vi bara händerna när vi vart på affären eller bland stora folkmassor funkar perfekt!
    Precis, det får ju inte gå till överdrift heller. Det är nog bra att släppa lite på restiktionerna när de är fullgångna. Man kan ju inte hålla på att sprita händera en gång i kvarten tills de är 15 år:)
  • saja08

vår son är född i v. 35+6 och vi tog med honom till affären första gången när han var 5 veckor. då var han utskriven från neo. på neo tyckte de att vi skulle vänta med stora folksamlingar tills han blev utskriven samt var fullgången. han är född under RS perioden så vi var mycket hemma, det vi gjorde var att om folk ville se honom så fick de komma hit och så hade vi sonen i vagnen ute. jag tar även idag inte med honom till affären, det är bäst för honom att få vara hemma med pappa medan jag går ärenden på stan eller ska till ICA. vi bor ca 30 minuter från stan och mataffärer.

• Miracle85
    Tillalamm skrev 2010-05-30 10:54:26 följande:
    Precis, det får ju inte gå till överdrift heller. Det är nog bra att släppa lite på restiktionerna när de är fullgångna. Man kan ju inte hålla på att sprita händera en gång i kvarten tills de är 15 år:)
    Det är bra att man är försiktig i början men inte låta det gå till överdrift.
    Ja, man kan ju inte hålla på för länge heller för man måste även låta prematur barn få ett immunförsvar tänk själv när dom ska börja på förskolan och har aldrig fått smaka på en bakterie då kommer man få ett riktigt sjukt barn.
Svar på tråden Född 34+4, när ska vi våga ta emot besök? (36+3 idag)