• Sadness

Är mitt barn 8 eller 7 månader?

Min son föddes precis 4 veckor innan bf.
    (2358g 46cm)
    Snart är han 8 månader, men han ska "egentligen" bli 7 månader.

Han har börjat ställa sig upp mot möbler, kryper och hokus pokus.
    Vad ska jag kalla honom?

Hur säger ni om era prematura?

(Ja, jag funderar mycket på natten {#lang_emotions_wink})

• Svar på tråden Är mitt barn 8 eller 7 månader?
  • parvati

Prematur är man om man föds inom 37 fullgågna veckor. Så det är ju inte så mycket för tidigt sen beror det väl kanske lite på hur han mådde när han föddes. Det låter som han ligger helt i fas med sin ålder Ingen prematur bara 10 dagar innan bf och han ställde sig  och kröp vid ca 7- 8 månader.

• ljuvliga

Jag säger att vår dotter är 9 månader. skulle hon kommit på bf datumet så skulle hon varit 8 månader. men däremot en vän till mig säger 8 månader, fast då brukar jag "rätta" henne och säga att hon är 9 månader..{#lang_emotions_wink} det bara kommer ur mig så det är inget illa menat mot henne, men samtidigt förstår jag hur hon tänker.

• dlk

Ditt barn är X månader gammal, där X är antalet månader som gått sedan födseln. Vad tror du annars man räknar? Ostron? Krokodiler?

• parvati

Även om barnet har fötts så tidigt som i v.25 måstem an ju ändå säga att barnet är 1 år men för att förklara utvecklingen\ i medicinska sammanhang korrigerad ålder. Barnet är ju 1 år för det föddes 1 år tidigare

• Sadness
    dlk skrev 2010-05-19 00:40:29 följande:
    Ditt barn är X månader gammal, där X är antalet månader som gått sedan födseln. Vad tror du annars man räknar? Ostron? Krokodiler?
    lololol! {#lang_emotions_cheers}
  • Kazeer

Mina barn är födda i vecka 36+7 och i vecka 35+3.

Har det gått tre veckor sedan de föddes, så har jag sagt att de är tre veckor. Har det gått två månader, har jag sagt att de är två månader.

Sedan har folk lyft på ögonbrynen, eftersom de har varit så små (båda föddes tillväxthämmade), så då har jag fått förklara.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mina12

Om ditt barn är som de 8mån hon faktiskt är, så finns det äl ingen anledning att säga något annat än den faktiska åldern?

Min dotter är född 4mån för tidigt och ibland när jag inte har orkat berätta hela storyn, så har jag sagt att hon är sin "korrigerade ålder". Hon är nu 16mån (12mån korr)

• bollanmollan

har alltid sagt från det han är född.

Svar på tråden Är mitt barn 8 eller 7 månader?