• aaaaa11

Hur ont gör e första 3 cm?

Lovad eda från 3 cm så undrar hur ont det gör innan det?

• Svar på tråden Hur ont gör e första 3 cm?
  • Magnoliah

För mig gjorde det för jävla ont rent ut sagt. Trodde jag skulle gå av på mitten.

Med 1an var jag öppen 1 cm när jag kom in. Vattnet hade gått där hemma. Under de första 3 timmarna öppnade jag mig bara 1 cm till och hade då värkstorm vilket var helt fruktansvärt. Fick EDA som gjorde  underverk och under de följande 3 timmarna öppande jag mig till 10 cm. Så det gick fort sen!

Med 2an nästan samma sak. Öppen 2 cm när jag kom in, vattnet hade gått redan. Öppnade mig 1 cm på ca 2 timmar och hade då på nytt värkstorm som jag tyckte gjorde bra mycker mer ont denna gång. Fick EDA då vid 3 cm och öppnade mig sedan snabbt till 10 cm. Han var ute efter totalt ca 5,5 timmar.

• Bonanza

Har inte känt av det alls.

Med tvåan var jag öppen 8 cm när jag kom in. Då var jag osäker på om det ens var igång på riktigt. Det gör inte så värst ont att föda barn.

• saltflingan

Nu vet jag iofs inte hur lång tid det tog för mig att öppna mig 3 cm men jag gissar att det bara var mensvärk då. När jag kom in till sjukhuset var jag öppen 5 cm och hade värkar med 1 minuts mellanrum. Sonen är född ca 2,40 efter det.

• snappi81
    Bonanza skrev 2010-08-19 15:47:15 följande:

Med tvåan var jag öppen 8 cm när jag kom in. Då var jag osäker på om det ens var igång på riktigt. Det gör inte så värst ont att föda barn.
    Vissa har det bra ser jag! För jo det gör visst ont att föda barn!
    Linus 070808 Lucas 090707
  • kodoktorn

Det kändes men det var inte några problem att bara vara hemma och pyssla på, vet ej vid hur många cm  jag tyckte att det började göra ont på riktigt var öppen 6-7 cm när jag kom in på förlossningen och då gjorde det ont.

• Jempajenny

Jag upplevde inte att det gjorde särskilt ont. Var öppen 4 cm när vi kom till BB och var då osäker på att det hade satt igång "på riktigt". Var inställd på att få åka hem igen.

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • Mamsaa
    Bonanza skrev 2010-08-19 15:47:15 följande:

Jag tycker inte heller det är så farligt, den slags smärtan är ju helt annan smärta på ngt vis.. Det är jobbigt tycker jag, så beskriver nog jag det mera..

ang. din fråga ts så hade ja sånt jätte smått knappt kännbart mensvärk under någon timme... sen fick jag helt plötsligt jätte starka värkar och åkte in.. då hade jag öppnat mig 6cm

• Spexig

Beror så på hur lång tid det tar, vilken dagsform du är i, om du tränat profylax, om du har TNS, etc. 

För mig har de 3 första varit de absolut ondaste under hela förlossningen (för sen har man ju lustgas o EDA (eller med ettan blev jag snittad vid 3 cm)) o de har tagit många dygn båda gångerna. Men det har ändå varit klart uthärdligt.

Se till att vila och äta och dricka. Glöm alla regler om vad du bör äta o ät det du är sugen på (jag levde på Dextrosol o jordnötsM&M). Drick inte vatten, utan nåt sött, riktig saft, jos eller liknande, så får du energi där oxå.

Det värsta som kan hända är att du inte får i dig tillräckligt med energi och så gör det mer ont (för att du är trött) och så vill du inte äta/dricka och så blir du ännu tröttare och får ännu ondare. Det var en stor del av varför det blev snitt med ettan, varken hon eller jag orkade till slut. Med tvåan hade vi en dubbelt så lång förlossning (5 dygn från första smärtsamma "för"-värk), men eftersom jag höll uppe blodsockret o vilade så mycket jag kunde var den tusen gånger lättare.

Så, låna TNS, träna avslappning/andning, ät, drick o vila!

• TusseTvå

Fram till 3 cm kollade jag på tv. Hur bra som helst. Tog Eda efter 3.5 cm. Sov sen bort 6.5 cm på två timmar. Nice!

• Emeliie89

För mig gjorde det inte alls ont. Jag var öppen 3 cm redan innan förlossningen startade :P det gjorde inte så ont sen heller, 7-10 cm är värst. Det är då det verkligen gör ont.

• Mamsaa
    Emeliie89 skrev 2010-08-26 23:58:16 följande:
    För mig gjorde det inte alls ont. Jag var öppen 3 cm redan innan förlossningen startade :P det gjorde inte så ont sen heller, 7-10 cm är värst. Det är då det verkligen gör ont.

Instämmer med dig

http://beppii.blogg.se

• vevik

håller med många andra, de tre första kändes inte så mycket alls...men det är nog helt olika för olika personer.

Ibland är vi så upptagna av vem som har rätt eller fel, vilket innebär att vi ofta glömmer vad som är rätt eller fel.
  • Mamsaa
    vevik skrev 2010-08-29 20:22:43 följande:
    håller med många andra, de tre första kändes inte så mycket alls...men det är nog helt olika för olika personer.
    Tror också det är olika från person t person
  • Malinski79

För mig gjorde de inte heller såååå ont...Jag va  öppen 3cm när jag kom in på kontroll, mest för att jag skulle få kolla om något börja hända å sen trodde jag att vi skulle få åka hem igen..Men icke 3,5 tim senare är hon född

Jag tycker faktiskt inte heller det gör sååå ont att föda barn, klart att det inte är SKÖNT..Men kan säga att jag hellre föder 5 barn än ammar 1 Det säger de mesta om min amningsupplevelse kanske (sorry, nu frångick jag TS)

Ella 070911<3 lillasyster BF 100901<3
Svar på tråden Hur ont gör e första 3 cm?