• malin1337

16 år och gravid....

Hej!
    Jag befinner mig i en väldigt knepig situation.
    Har mått illa ett tag och mensen har varit sen så idag bestämde jag mig för att fara och köpa en graviditetstest och det visade positivt.

Jag var väldigt chokad, även fast jag har haft tanken på det men när jag fick det bevisat var det en helt annan sak. Jag grät och tankarna flödade i huvudet.
    ''Varför just jag'' ?

Men jag vet inte hur jag ska kunna berätta för mina föräldrar hur det ligger till, jag är väldigt orolig.
    Känns som en stor klump i magen.
    Vad ska man göra? Hur ska man gå till väga?

Innerst inne känns det som att behålla är det första alternativet för jag klarar inte av en abort. Fast alla skulle tvinga mig till det fast det är mitt beslut, och alla i omgivningen skulle vara dömande.

• Svar på tråden 16 år och gravid....
  • LaHabana

Ingen kan tvinga dig till något. Och jag har aldrig hört om en mamma/pappa (till dig alltså) som vart arg när barnet väl kommit eller när graviditeten har gått en bit. De kanske bli sura först, och tycker att du är för ung, men min erfarenhet är att det alltid går över! tänk inte så mkt på vad alla andra ska säga. När du blir mamma kommer du iaf lära känna nya människor/mammor. Så OM du vill behålla, gör det! Låt ingen annan bestämma , inte dom som ska leva med det sen.
    Sern tycker jag det är bra att vara rak och ärlig, berätta för dina föräldrar hur det ligger till och att du hoppas på att de kan ge dig sitt stöd och att du verkligen behöver det! Lycka till!

• nittioett

Har varit i din situation, eller jag var 15. . Och det var riktigt jobbigt att berätta, eller jag behövde inte ens berätta, mamma kände det på sig för jag mådde illa hela tiden..

Men jag ska berätta en sak. . Jag gjorde abort, och det finns inget jag ångrar mer, så jag tycker verkligen du ska tänka en gång extra, & sen en till, för det kommer sätta sina spår, tråkigt nog :( :(
    Jag önskar dig all lycka!
  • malin1337

Tack för stödet!

Men det är just det jag menar, om jag gör en abort så då är jag rädd att jag kommer ångra mig hela mitt liv. Det vill jag inte uppleva.

Alltså jag har tänkt och jag vill inte göra en abort, det är inte det jag vill.
    Men jag är rädd ändå vad jag ger mig in på och hur min omgivning reagerar.

• nittioett
    malin1337 skrev 2010-05-17 22:35:19 följande:
    Tack för stödet! Men det är just det jag menar, om jag gör en abort så då är jag rädd att jag kommer ångra mig hela mitt liv. Det vill jag inte uppleva. Alltså jag har tänkt och jag vill inte göra en abort, det är inte det jag vill. Men jag är rädd ändå vad jag ger mig in på och hur min omgivning reagerar.
    det förstår jag verkligen! men du ska veta att omgivningen kanske reagerar "illa" först, för dom blir chockad, men sen, när dom ser att du engagerar dig och verkligen vill det här, så kommer dom ändra på sig. 
    jag plussade idag, 4ggr ;) men vågar fortfarande inte tro att jag är gravid.
  • Leefen

Vill bara ge mitt råd!

När jag var 16 år, blev jag gravid (pga minipiller). Pojkvännen jag hade då var 26 och vi hade varit tsm ett tag. Han ville ha barn.

Men jag tänkte 1000 gånger om.
    Jag ville med ha barn.
    Men var det rätt tid?
    Jag var 16 år, gick i skolan, bodde hemma, var på väg att bli vuxen.

Idag är jag 22 och har en underbar son på 16 månader, dock inte samma pojkvän som när jag var 16.

Jag kan känna i bland tex när ens kompisar ringer en fredag ska du hänga med och kolla fotboll, se film. Jag vad som sånt man gör när man inte har barn. Jag får säga nej och sitta och leka med sonen i stället. Jag ångrar ABSOLUT inte min son. Men jag kan känna att det var nog lite tidigt ändå.

Tänk flera gånger om!
    Lycka till!!!

Svar på tråden 16 år och gravid....