• ByMySelf

Erfarenhet av igångsättning (LUND)

Har idag varit på mitt andra samtal med irisbarnmorskan.
    Fy vad massa tårar det blev, jobbigt men skönt.
    Mitt problem/rädsla är att min första förlossning tog 2 dygn, jag är löjligt nålrädd så det blev ingen smärtlindring, denna graviditet har varit horibel med sammandragningar, behandling med bricanyltabletter, foglossningar osv osv.

Nu är jag så trött på detta och försökte därför be om en igångsättning idag.
    Trött på att ha ont och trött på att gå och oroa mig. Oroar mig för massor men mina argument till igångsättning är att jag vill ha det kontrolerat, jag vill ha epidural denna gång men är som sagt löjligt nålrädd så vill gärna ha nålen satt innan värkarna börjar då jag vet att det kommer att ta tid innan jag kan slappna av och låta dom sätta nålen. Jag vill inte komma in försent så jag inte hinner med smärtstillande.. Jag har fruktansvärda spöken i huvudet ang klippning då jag vid förra förlossningen klipptes och syddes och tiden efteråt med stygnen var enligt mig hemsk
    Jag har ONT i mina fogar och orkar inte göra mycket förän ryggen känns som den ska gå av på mitten och hur kul kan det va att inte kunna röra sig fritt i värkarbetet för att ryggen låser sig!?
    Min första förlossning varade som sagt i 2 dygn och i slutet fick min son dåliga hjärtljud och syrebrist. Han har idag diagnosen ADHD vilket jag sätter i samband med syrebrist vid förlossningen.

Blev ett långt innlägg och ändå har jag massa andra spöken kvar i huvudet men till min fråga.
    Ska på samtal med läkare på tors för att diskutera igångsättning, hur ser mina chanser ut???
    Ngn med liknande problem, erfarenhet??

• Svar på tråden Erfarenhet av igångsättning (LUND)
  • Marleen

de e nästan aldrig samma dag som du blir igångsatt som du blir beviljad de, utan då blir de att man får komma dagen eftre eller två dagar eftre, pga att de ska gå in i deras planeringar o så...

• ByMySelf

Ja jag misstänkte de men de är bara skönt Jätte tack för svaren

• Jontesfru

jag blev igångsatt i Lund en vecka över tiden men det var pga havandeskapsförgiftning. Så jag kan inte hjälpa dig riktigt. Sorry

Mamma till Anton 13år och Axel 3 år
  • Jontesfru
    ByMySelf skrev 2010-05-17 22:47:55 följande:
    Gick det bra? Tack ändå
    jo det gjorde det. Jag blev igångsatt . runt 15. förlossningen satte igång runt 19 (enligt journalen) o Axel föddes 23.27
    Mamma till Anton 13år och Axel 3 år
  • ByMySelf

Oj låter ju som en riktigt lyckad igångsättning

• SF 76

Jag har blivit igångsatt båda mina graviditeter i Lund, och skall nu om sisådär två månader bli det igen med min trea.

Med första sonen blev jag igångsatt i vecka 37+6 i och med en havandeskapsförgiftning, förlossningen var horribel och lämnade mig med både en postpartum-depression och en posttraumatisk stress syndrom-diagnos. Mycket berodde på bristande professionellt stöd och obefintlig smärtlindring. De tog hål på hinnorna då jag redan var 4 cm öppen och förlossningen kom igång på direkten och sonen var ute på snabba 6 timmar, helt utan någon som helst smärtlindring. Orkar inte riktigt skriva mer om den jobbiga situationen...

Med andra sonen var jag otroligt förlossningsrädd, och bara några veckor innan BF fick jag beviljat en igångsättning med tidig satt EDA, trots att jag inte gått hos IRIS-teamet. Jag har en historik med blodproppar och stod på hästdoser blodförtunnande sprutor så därför var egentligen en EDA totalt utesluten men med hjälp av förstående läkare, påtryckningar av min samtalsterapeut och min egen envishet lyckades jag få igenom en tidig satt EDA efter ett gediget koagulations-schema som noggrannt följdes ett par dagar innan igångsättningen. Underbar förlossning, allt gick som en dans och son nr 2 kom ut som ett skott efter 50 minuters (!) aktiv förlossning då jag öppnade mig från 0 cm till att han låg på mitt bröst.

Har nu efter att tidigt flaggat hos min barnmorska remitterats till IRIS för att få ännu en igångsättning beviljad. Hon bad mig skriva ner exakt hur mina förlossningar har varit och hur jag upplevt dom så att läkaren på Spec-MVC där IRIS finns, redan innan besöket kan läsa lite om min bakgrund. Jag var bestämd med att jag ville träffa en läkare och inte en barnmorska då det är läkaren som har mandat och inte barnmorskan. Nu finns det en gedigen förlossningsplan om hur vi ska gå tillväga, EDA´n sätts redan innan de gör något annat och aktiveras först när det är dags.

Gällande nålrädd så är jag det också. Jag skrev in det i mitt förlossningsbrev och bedövningssalvan/krämen EMLA blev min räddning. Den finns även som plåster så barnmorskan på förlossningen satte ett på var handrygg där de sedan ska sätta nålen, och jag kände verkligen inte ett dugg! Jag mötte även en barnmorska som fnyste åt att jag var nålrädd, men det gäller att stålsätta sig för sådant bemötande! Jag är dessutom sjuksköterska så jag möttes av extra frågetecken och ifrågasättande men jag valde att förklara för dom att jag inte är där för att jobba utan för att föda barn så de bör behandla även mig som en patient! När de sedan skulle sätta nålen i ryggen för EDA´n fick jag stöd av barnmorskan och fick andas lustgas. Och allt fungerade fint!

Puh, sorry för detta lååånga inlägg. Kände bara att jag vill hjälpa dig då jag vet att det du efterfrågar inte är en omöjlighet! Fråga gärna på om det är mer du undrar över, jag ställer gärna upp och svarar om jag kan! Massor med lycka till-kramar!

• ByMySelf

Ooo Tack så jätte mycket för det svaret Din första förlossningsupplevelse låter lite som min. Till saken hör att jag födde i Köpenhamn och komunikationsproblemen blev pricken över i:et

Är fast besluten att få en väldigt mycket bättre upplevelse denna gång och har därför gått hos IRIS. Bm som jag pratat med där har varit helt underbara och kommer närvara vid mitt läkarbesök nu på tors
    Hoppas innerligt att jag blir beviljad igångsättning då jag inte längre kan kontrolera alla spöken i huvudet som dyker upp under mina sammandragningar Hoppas läkaren är villig att lystna och kan ta till sig och förstå.
    Det är ju faktiskt inte så att jag är ute efter en tidigare bebisleverans eller så utan jag vill bara få den hjälp jag behöver för att kunna gå in i en trygg förlossning med självkänslan och modet på topp.

Är fortfarande dock lite frågande ang NÄR!? Ska va hos läkaren halv 12 på tor och undrar ju om jag får gå direkt ner på förlossningen eller får en tid till fre? Hoppas innerligt att dom inte ger mig en tid till mån för då lär jag vondas hela helgen och fortsätta plågas av mina spöken vid varje sammandragning

Hoppas du får en bra 3:e förlossning. Massa styrke/lycka till kramar tillbaka

• SF 76

Hej igen! Har du tur så kanske du får en tid redan på fredag, men för mig har diksussionen varit "vi får se hur det ser ut på förlossningen just den dagen". Det kan nämligen vara så att de har fullt och då vill de naturligtivs inte sätta igång dig just då. Och då får man snällt komma tillbaka nästa dag. Lyckligtvis har det ännu inte hänt mig men jag vet att läkaren nämnde det för mig att det kan gå till så om de har haft en jobbig natt och det ligger inne många förstföderskor efter morgonskiftets början. Däremot om du förklarar att du inte vill gå och våndas hela helgen så tror jag inte att det skulle vara några problem att bli igångsatt i just helgen, i allafall har jag fått den upplevelsen att en helg inte behöver sätta käppar i hjulen. Du kan nämna att du vill komma utsövd till igångsättningen och ju längre tiden går desto mindre sömn kommer du att kunna få då du mår så dåligt över förlossningen. De verkar verkligen inte var omöjliga i Lund, jag har bara träffat på helt underbara barnmorskor på Spec och nästan bara förståeliga och lyhörda läkare som vill ditt bästa.
    Jag håller tummarna för dig på torsdag, återkom gärna och berätta!  

• ByMySelf

Lovar att återkomma Nä alla barnmorskor jag träffat har som sagt varit underbara men nu e jag lite nervös att läkaren inte ska va det.. Vet inte varför, oroar mig säkert i onödan. Hoppas jag!!

Nä folk får ju barn alla möjliga tider på dygnet så varför skulle en helg stoppa, men man vet aldrig hur dom tänker.

Ush, känner att jag e lite negativ nu men alla dessa spöken gör mig galen.. Vill inte känna och må såhär när jag snart åter en gång ska få de underaraste livet har att bjuda.

Oro, oro, oro, ååå denna oro

• ByMySelf

Nu gick slemproppen Vet att det kan ta lååång tid än men de gjorde ju inte mig lugnare precis....

• SF 76

Jag håller tummarna, tänker på dig idag!
    Hoppas det går vägen, med eller utan slempropp!

Hör av dig när du vet mer, är så väldigt nyfiken och förväntansfull för dig idag!
    Kram!

• ByMySelf

Tack Lovar att uppdatera så fort jag kommer hem igen, hoppas att det inte blir idag men man vet ju aldrig...

Kramar

• SF 76

Åh, hur har det gått? Hoppas det har gått bra, och att du kanske till och med snusar på liten bebis...

• ByMySelf

Vist gör jag det Läkaren på spec mödravården va helt underbar och tog mina spöken på allvar så det blev raka vägen ner till fl. Fick gel vid 15 sen vid 20 tog dom vattnet, värkarna va glesa och inte alls jobbiga men vid 00 va de som om någon tryckt på on knappen och 01:08 kom min lilla gosse <3 3210 g och 50 cm så nu sitter jag här på mitt rosa moln och snusar på bebis

• SF 76

Åh, vad glad jag blir för din skull! Sitter här och småsnyftar med tårar i ögonen, skyller på hormoner ;)
    Så roligt och så skönt att läkaren tog dig på allvar, var det möjligtvis Monica Lilja, Tatjana Magnusson eller Agneta Frostgård (känner ju snart hela klabbet där)?
    Och hur gick det med att du var nålrädd, vilken smärtlindring valde du och blev det en tidig satt EDA som du ville?

Så mysigt för dig, avundas att du har det gjort för förlossningen ser jag inte fram emot! Snusa du på men återkom gärna med svar på frågorna när du har tid!

Kram kram

• ByMySelf

Agneta va det Nä jag fick emlakräm så dom kunde förbereda med nål i handen men drog lite på edan och tänkte att jag ville få riktiga värkar först för då skulle jag inte tycka att ett nålstick gjorde så mycket men sen gick det som sagt så snabbt så när narkosläkaren kom så låg bebisen på magen i stället för i Men fick pethidin lite efter 23, den gjorde dock inte ett smack för smärtan men dom sa efteråt att det antagligen va den som gjorde att jag öppnade mig så snabbt. Sen vid 00 så tog jag lustgas och den satt som klistrad i näven ända tills moderkakan va ute, ha ha..

Ja de e nog hormonerna som talar.. Tänker på dig och önskar dig massa lycka till, tänker inte ljuga och försöka påstå att det är mysigt att föda men allt är ju  verkligen som bortblåst så fort bebis ligger på magen och det är ju så värt besväret

Kramar

Svar på tråden Erfarenhet av igångsättning (LUND)