kostnader vid begravning/gravsten/gravplats?
Jag undrar om jag kan få lite hjälp här - vill gärna skriva anonymt idag.
Jag undrar om jag kan få lite hjälp här - vill gärna skriva anonymt idag.
Vi fick betala ca 20 000 för en begravning. Men då var det kremering, ingen gravsten och sedan den billigaste kistan. Det inkluderde också blomarrangemang.
Hmm....hoppas ingen tar illa upp för att jag la frågan här! Hos oss är det mycket sorg men själva frågan kanske ändå är för praktisk för att platsa i detta forum. Hoppa självklart över mina frågor om så är fallet.
Hej TS,
kanske en begravningsbyrå kan ge allmän information och prisuppgifter?
Jag kan berätta hur det var för oss. Jag miste en son för 7 år sedan så jag har tyvärr lite att dela med mig av.
Ang gravplats; vänd dig till kyrkogårdsförvaltningen i den kommun där du bor eller i den kommun där ni önskar att graven skall vara. Det gjorde jag. Vi bor nära en kommungräns och jag hade önskemål om grav i kommunen bredvid då det skulle bli mycket närmre för oss att besöka graven. Jag ringde kyrkogårdsförvaltningen där och berättade mina skäl och det ordnade sig. Någon kostnad minns jag inte att det var. Men det var en förvirrad tid så jag kan minnas fel. Jag vet i alla fall att det upprättas ett slags "kontrakt" eller intyg på att man har gravrättigheten i ca 25 år om jag minns rätt. Detta kan förlängas sedan om man vill.
Ang gravsten; det finns mycket att välja på. Vill man inte ha en sten/markerad grav passar kanske minneslund? Min sons sten kostade ca 10 000kr. Jag ritade den själv, den tillverkades i Estland av en firma som hugger ut foto i stenen. Det blir väldigt vackert och ser ut som ett svart/vitt foto av min sons ansikte. Sten är inget man behöver ta ställning till direkt vid begravningen då det måste gå en bra tid (i vårt fall ca 1,5 år) innan man kan sätta en sten efter en kistbegravning.
Annons i tidningen; vi annonserade i dels i DN och i dels den lokaltidning där min släkt bor. Annonserna gick på ca 8000kr tillsammans men det var värt vartenda öre. Jag ville skrika ut till hela världen att min son var död....
Ang kostnader vid begravningen; det kan bli hur mycket eller hur lite som helst beroende på vad man vill ha. Vissa kostnader blir det ju, som för kista etc. Vi valde att göra så mycket vi kunde själva för att få ta farväl av vår son. Vi var på sjukhuset och tvättade vår son och klädde honom fint. Syskonen hjälpte till. Vi lade honom i kistan. Det vi beställde från begravningsbyrån var transport från sjukhuset till kapellet där minnesstunden skulle vara. På minnesstunden fanns en representant från begravningsbyrån som organiserade alla blommor som kom in, tände ljus etc. Vi bar själva sonens kista från kapellet fram till gravplatsen, en långsam promenad på ca 10 minuter. Vi var många som hjälpte till. Vi skottade också igen graven själva, vi var ca 100 personer som alla deltog. Mitt i allt det sorgliga var det märkligt nog en väldigt fin dag.
Jag ser nu att jag blir lite OT.....men hoppas det varit till någon hjälp.
När min mamma dog för 8 år sedan ville vi ha det så enkelt som möjligt.. vi hade en borgerlig begravningsceremoni i ett kappel i anslutning till kyrkogården med en civil officiant, dvs ingen präst.. han tog betalt för att hålls minnesstunden och han sjöng även, vi tog en väldigt billig kista eftersom mamma skulle kremeras, så vi kremerade henne före minnesstunden (till min mormors stora fasa) och lät urnan stå vackert längst fram istället... det hela kostade straxt över 10.000 just då, sen köpte vi tårtor o kaffe för ca 1000 kr och det var 25-30 gäster.. vi fick ändå tårtor över kan jag säga...
Jag har själv jobbat på Fonus och jag vet att de är otroligt duktiga i att tillgodo se familjens önskemål, inga frågor är dumma och vill man ha det enkelt och billigt så löser dem det.
Om du vill ha gravsättning /minnesstund på annan ort föreslår jag att du tar kontakt med begravningsbyrå på den orten, det kan dock kosta en slant att hämta den döde från hemorten, vet inte hur mycket.
En gravsten kostar från 5000 och uppåt ungefär, vi kremerade ju och satte urnan i en sk minneslund, det kändes bäst för oss eftersom vår släkt är så spridda över sverige och ingen riktigt har tiden eller möjligheten att åka till en kyrkogård och sköta om graven, något man måste göra. När urnan finns i en minneslund så kan man åka till vilken kyrkogård man vill, vilken minneslund som helst och sätta ett ljus eller en blomma...
Jag hittade den här länken
www.allmannabegravningsbyran.se/kostnad.htm
Ang begravningsplats så kostar det inget om ni sköter om graven själva.En gravplats på en allmän begravningsplats i 25 år. Det ska inte kosta dödsboet något. Oftast är det församlingen som står för detta. Men om ni inte sköter graven kan man betala för att graven ska hållas efter och hållas fin. När min mormor dog lämnade hon efter sig ett väldigt litet arv.. skulle bli runt 5000/ barn (hon hade 4 barn) så vi kom överrens om att låta det arvet gå till kyrkan för att sköta graven, det räckte till 25 år om jag inte minns fel.
Fonus eller andra begravningsbyråer är oerhört tillmötesgående och svarar mer än gärna på frågor ni har. De är vana vid att jobba med människor i kris och inga frågor är dumma eller konstiga.
oJ, stort tack för era utförliga svar! Särskilt tack till er som delade med sig så frikostigt med berättelser om hur det varit när era kära avlidit.
vid kremering kan man köpa den billigaste kistan.. finns om jag inte minns fel en kista i plywood särskilt för kremering för bara några tusenlappar, man täcker över den med en fin filt i kyrkan, urnan kostar under 1000
jag infogar en prislista från Fonus.. den gäller i "övriga landet" bor du i stockholm kan du klicka dig runt på fonus sida så hittar du den.. det finns även en "begravningsplanerare"! där som man kan använda.. men det bästa är ändå att kontakta en entrepenör som hjälper dig med alla frågor..
www.fonusnet.se/default.aspx&Id=1771
Själva begravningsakten och graven är gratis, det är det man har bekostat hela sitt liv med begravningsavgiften (en skatt som dras på din skattsedel även om du skulle gått ur svenska kyrkan)
Men är man medlem i svenska kyrkan är kyrkan gratis och är man inte det ska kyrkogårdsförvaltningen erbjuda annan lokal utan kostnad.
Hm. läste först nu igenom alla svar och kommentarer men jag postar detta ändå. Kremationen kostar förresten ingenting.
Man har rätt till en gratis gravplats där man är skriven, och om en kyrkogård som har bättre läge för er som annhöriga eller att den avlidne önska speciell gravplats, så tillåts det ofta om de har gravplatser till förfogande. Vet att det finns kyrkogårdar i framförallt storstäderna som har ont om platser och därför säger nej.
Det som kostar vid begravningen är kista , sten om man vill ha det, blommor och om man använder sig av en begravningsbyrå så tar de ju ut kostnader för att närvara, sköta det administrativa m.m.
Man får göra det mesta vid en begravning själv, vilket det inte är så många som vet... Man måste inte heller klä kistan med speciella blommor osv.... Kyrkan har ofta ett bårtäcke eller kan fixa fram ett som man kan lägga över kistan o pryda den med istället. Eller så kan man göra ett eger arrangemang med blommor, grenar eller ngt annat som har anknytning till den avlidne.
Ska man dock ha begravningen i kyrkan bör man kolla med prästen först, innan man kläder kistan med vad som helst. Har man däremot en borgelig begravning får man utforma avskedet som man vill.
Hej ! Jag undrar hur gör man när man ska begravas .Måste man köpa gravplats på kyrkogården jag är katolik kan man begravas överallt
jag betalar inte skatt i någon kyrka .Jag betalar på skatten begravning
Hur gör man ?så anhöriga kan hälsa på vill gärna ha en liten plats med kors urna
Tacksam för svar
Maria