• Johans Pillerill

Endast lustgas-peppning, tack!

Har fått veta att jag av medicinska skäl inte kan få ryggbedövning... Så här är den stora "planen" nu att föda med enbart lustgas (om ens det), vilja och stöd från min man!

Skulle bara vilja att ni som gjort detta kunde peppa på mig lite och berätta hur det gick för er... Smärtan måste ju vara hanterbar till en viss nivå eftersom kvinnor i alla tider klarat det även utan gasen!

Vilka små knep hjälpte er? Vad kan gubben göra för att underlätta? Kan man förbereda sig på nåt annat bra sätt? Vi är i vecka 28, så vi har ju lite tid på oss förhoppningsvis... Ville gå profylaxkurs men det finns inte inom rimligt avstånd, så då får det bli på internet - men hur bra är det? Dyk-teknik har jag hört om... är det bra? HJÄÄÄÄLP... Jag är LIVRÄDD.

Hade iof kanske inte tagit ryggbedövningen ändå... men gillar inte när det utesluts helt... :) Hade ju det som min aj-nu-gör-det-för-ont-backup...

• Svar på tråden Endast lustgas-peppning, tack!
  • Mamma till 3 M

jag använde lustgas sista halvtimmen innan krystvärkarna o sedan utan.. tyckte de gick kanon! :)

• Cecilia1982

Jag använde lustgas och fick sterila kvaddlar som dämpade mina värkar. Det fungerade alldeles utmärkt! Under krystvärkarna använde jag ingenting, för då är det bara skönt att kunna ta i och följa med i de värkarna. det kommer att gå jättebra!

• Idaar

Jag blev igångsatt, nu gick min förlossning väldigt fort .. 2.5 timme.
    Jag använde bara lustgas en liten stund när jag var öppen 7 cm, kanske i 15 min. Använde inte den under krystvärkarna. Gick hur bra som helst!

• Jiinii

använde inget tills hon var ute... lustgas när jag blev sydd efteråt bara det gick fin fint ändå

• Tizzan

Jag höll på i 33 timmar utan nåt! Jo jag drog ett (halvt) drag i lustgasmasken för bm tjatade om den men kastade iväg hele den å sa att nä den skiten funkar fan inte på mig hahaha!
    Helt ärligt så va de liksom bara så de va, de gjorde ont och det gör det när man föder barn och de gick hur bra som helst och jag ångrar ingenting :) nästa gång är nästa gång, men kan definitivt klara de igen och är inte alls omöjligt att det också blir så ;)

• MuM2girls

En sak kan jag tillägga när man använder lustgas går tiden super snabbt, hade förlossningsvärkar i 3 timmar innan krystvärkarna kom, men de 3 timmarna kändes som 30 minuter, man hamnar i ett tillstånd där man inte uppfattar tiden!! Man är i en annan värld man har skitont men i himelen samtidigt!!!

• Kerstin W
    Karriärmamman skrev 2010-10-20 11:15:50 följande:
    För att motverka att spricka kan man stretcha insidan på lår/benen dageligen och smörja med tex mandelolja (finns på apoket) dagligen veckorna före förlossning. Rikligt med olja kring alla delar "där nere", även bakåt. Jag vet, inte så trevligt, men det ger effekt, din hud spricker mycket mindre då!
    Jag gick profylaxkurs och lärde mig otroligt mycket där. Sen använde jag som tjejen ovan förberedelseolja veckorna innan förlossningen. Under värkarna körde jag TENS och under krystvärkarna lustgas. Allt detta tillsammans funkade hur bra som helst. Väldigt skönt var också de varma våta handdukarna som bm lade mellan benen på mig för att lindra smärtan och mjuka upp huden.
    Det här kommer du att klara galant!
  • Underbara ungar

Det är mycket teknink i början

Långa djupa andetag in genom näsan och ut genom munnen och börja med det så fort du känner att en värk är på väg. Mannen din kan hjälpa till genom att hålla koll på ctg kurvan man kör samtidigt. När han ser att en värk kommer så säger han till.

Barn nr 2 och 3 är lustgas barn Nr 3 va jobbig pga prematur födsel o igångsättning, men tvåan... Hade alla förlossningar varit så enkla hade jag kunnat föda 100 barn!

Undrar du något så fråga på

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Underbara ungar

Hahahahaha! Du har ju redan fått

Vilken tur att man läser INNAN man svarar

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Johans Pillerill
    Underbara ungar skrev 2010-11-06 21:47:05 följande:
    Hahahahaha! Du har ju redan fått

Vilken tur att man läser INNAN man svarar
    Ohja :) Här har kommit massa svar nu tre månader för sent ;)

Men det kanske hjälper nån annan :)
    Världens bästa Alice föddes 2010-08-11
  • emmwr

Jag hade bara lustgas, men det berodde på att jag fick vänta ett tag på att narkosläkare skulle komma och sätta epidural. När h@n väl kom var det dags att krysta. Jag tror att vetskapen om att jag skulle få epidural hjälpte mig ganska bra genom smärtan :) å andra sidan hade jag efter 40h av oregelbunda,"snällare" värkar, ungefär 4h av rejäla värkar.

Jag lånade en DVD med profylaxkurs på biblioteket, du kan spara mycket pengar då.
    Gick också på gravidyoga där jag lärde mig att andas lugnt.
    Men det allra bästa var att jag fick en väldigt bra coachning av barnmorskorna, varav en var under utbildning så jag fick väldigt mycket uppmärksamhet :)

Svar på tråden Endast lustgas-peppning, tack!