• Neomom

5-dagars fp vid 1 år för prematurer?

Kan inte riktigt förstå hur Fb tänker när dom har 5-dagars regel för förtidigtfödda.  Jag har börjat ta ut fp i november men nu blir tvillingarna 1 år i juli men dom är som 6-mån. Jag kommer att behöva ta ut alla mina dagar plus ev bli sjukskriven tills dom är redo för dagis, ingentig sparat för lov, semester m m . Vi har haft en mycket svår och jobbig start som föräldrar. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden 5-dagars fp vid 1 år för prematurer?
  • knäppisen
    Nej, det finns ju inga särskilda regler för förtidigt födda barn. Det är 5 dgr/vecka som gäller från 1 års dagen om man vill skydda sin SGI. Vi snålade med dagar första året för att sen kunna ta 5 dgr/vecka tills lillknodden var 2 år o då fick han snällt börja dagis.
    Många studerar på ex halvtid (du måste ta csn-bidrag då) för att kunna spara dagar och vara hemma längre.
    Jag tror inte du kommer kunna bli sjukskriven för att ta hand om dina barn. 
    Vårdnadsbidrag är ju något för dig kanske, om det nu finns kvar efter valet i höst.
    Fast såå snabbt tar ju inte dagarna slut. Tar ni ut 5 dagar i veckan räcker det ju i 2,5 år och då bör de väl vara redo för förskola/dagmamma ? Eller tänker jag fel ?
  • Kazeer

För tidigt födda behöver ju ofta sjukhusvård och under tiden de är inskrivna på sjukhus behöver man inte ta ut fp utan kan ta ut tfp. Nu menar jag inte att detta är en förklaring till de regler som finns.

Mitt andra barn var inskrivet på neonatal i 33 dagar. Då fick jag tillfällig föräldrapenning och kunde därmed spara föräldrapenningdagar.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • pingstlilja

jag fick också tillfällig föräldrarpenning fram tills vi blev utskrivna från neonatal.
    Jag började med fp först när sonen o dotterna var beräknad.

• Kazeer

TS, ni får ju dessutom 180 dagar extra, eftersom du har tvillingar (om jag förstår FKs hemsida rätt).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Neomom

Jag tycker bara att denna 5-dagars regel som jag tyvärr missat helt är så fel i våran situation . När vi kommit hem från sjukhuset 5 månader  senare och barnen inte ens är i närheten utvecklade som 1-åringar.

• Katarina76

Vi fick tfp när vi var på neo och har sedan dess snålat med dagar för att kunna vara hemma längre. Alltså struntat helt och hållet i min SGI. Det är inte ett roligt val, men jag får ju tillbaka min SGI när jag arbetat 6 månader.

• Kazeer
    Neomom skrev 2010-05-12 14:57:30 följande:
    Jag tycker bara att denna 5-dagars regel som jag tyvärr missat helt är så fel i våran situation . När vi kommit hem från sjukhuset 5 månader  senare och barnen inte ens är i närheten utvecklade som 1-åringar.
    Men hade du/ni föräldrapenning under de fem månaderna? Hade ni inte tillfällig föräldrapenning i stället?
  • knäppisen
    Neomom skrev 2010-05-12 14:57:30 följande:
    Visst kan det kännas orättvist, men så är ju livet tyvärr. Man får göra det bästa av situationen som den är. 
Svar på tråden 5-dagars fp vid 1 år för prematurer?