• Marleen

snälla, ni som fått EDA, berätta. e sjukt rädd!

ska göra en låååång historia kort....

är sjukt förlossningsrädd, ska föda mitt tredje barn på tisdag genom en igångsättning. blev igångsatt med min två också. hann inte få nån bedövning alls... så har bara fött med lustgas med ettan o helt utan nått med tvåan...

ska denna gången få EDA satt TIDIGT, redan innan ska de sätta katetern så att de bara kan använda den sen när de blir dags.

så nu till frågorna ang detta...

È den bra?
    vad ger den för efekt?
    känner man när huvudet kommer?
    hjälper den mycket under öppningsvärkarna?

eller bara berätta hur de va för er med den...
  • Svar på tråden snälla, ni som fått EDA, berätta. e sjukt rädd!
  • lindha3

jag fick EDA o tyckte d va helt underbart, all smärta försvann från värkarna, kände bara ett tryck neråt ist. Utan EDA hade jag nog avlidit ;)

• Jossofräs

Jag hade legat i värkar i 60 timmar innan jag fick min EDA så den kändes som en räddande ängel, jag tyckte den hjälpte otroligt mycket, det onda försvan och det ända man kände av värkarna var själv tryckarbetet neråt, men det gjorde absolut inte ont.
    Jag kände inte det minsta när dom la den heller, inte ens ett litet stick kände jag. Kändes mera som att nån typ, tröck tummen lite lätt mellan kotorna på mig.
    Jag var fortfarande fullt rörlig efter att ha fått EDA. Den var kanon!

• Flippi

Hör gärna av dig Marleen efter tisdagen och berätta hur det gick...! Lycka till!!! {#lang_emotions_heart}

• Maia

Jag fick eda och det var himmelriket men de stängde ju av den när krystvärkarna började så det var jobbigt. Jag var dock helt stum i underlivet och kände inte utdrivningen, huvudet, ellr när de klippte mig. Behövde inte ens bedövning för att de skulle sy mig. EDA är bäst!

• Ljuvliig

Jag hamnade i himlen när eda:an! Flåsade lustgas när lokal bedövningen sattes och kände inte alls när stora nålen {#lang_emotions_laughing}

När jag va öppen ca 7 cm släppte bedövningen men nu hade värkara en helt annan karaktär. Förmodligen för att det började närma sig mål! Ont gjorde det men fullt hanterbart tillskillnad från dom första 3-4 cm när jag inte hade bedövning (men pinvärkar utan dess like)..

Jag åt mackor och glassdrinkar och sov(!!) till och med några timmar och vips var hon ute! LYCKA TILL jag är så avundsjuk!

• Marleen

så ja nu e min lill kille ute... fick EDA, men när den väl va satt så har den ju iaf 15 min innan den ens märks att den finns där.... och när de hade gått 15 min så gick vattnet o pang kom krystvärkarna... kände ALLT som om jag inte fått nån bedövning alls denna gången heller :(, så de va en besvikelse eftre alla himmla underbara berättelser i denna tråden om hur bra EDA är... men den hann vl inte värka eller så satte de den helt galet, vad vet jga. nu e han här iaf... och nu blir de inga fler barn just pga förlossningnsrädslan jag har... för fyyy faan vad ont... men men inget ont osm inte har nått gott med sig, nu har vi våran LUKAS hos oss :D

värk 1 tills han va ute va knappt två timmar... så de gick fort iaf...

• MirandaSthlm

Jag fick EDA efter många timmars väntan på narkosläkare o en sömnlös natt med värkar. Tyvär hade jag så ont i mina värkar att jag knappt kunde ligga still då så fick sätta den flera ggr innan den kom in rätt o det gjorde otroligt ont varje gång. Lustgasen sket jag i då det inte funkade o jag blev bara ännu mer trött.

När väl EDA funkade släppte alla värkar o jag kunde äta, kissa och fick sova/vila i typ 2-3 timmar innan dom satte igång mina värkar igen med dropp. Tyvär kändes det som inte EDA fanns kvar vilket den såklart gjorde men dom nya värkarna var så kraftiga att det var som att börja om från början med allt.

Sorry men det var inte dans på rosor för mej utan mer eller mindre 29 timmar av ren skär smärta förutom dom 3 timmar jag fick vila.
    {#lang_emotions_cry}

♥ღ Tindra 10-05-15 20.12. ღ♥
  • SandramedS

Jag fick EDA och det var underbart.
    Min förlossning gick väldigt snabbt (5 timmar) men efter Edan kunde jag gå runt och ringde även min mamma som inte trodde på mig när jag sa att snart är alexander ute =)

Bara positivt från min sida!

Lycka till med allt!

• Helena28
    Flippi skrev 2010-05-07 22:14:00 följande:
    EDA:n är en tunn kateter som läggs in i "ryggkanalen" och bedövar alla nervtrådar som leder vidare smärta. Man har känsel men känner inte kyla eller smärta. Jag andades lustgas när de la min, så jag kände inte av sticket i ryggen. Tyvärr kan den bidra till att förlossningsarbetet upphör något men då finns det ju värkstimulerande dropp - Syntocinon. Så fiffigt!

Den är helt underbar! Innan jag fick den hade jag VAS=15 på en skala mellan 1-10. Efter hade jag 0 i värk. Den tog bort öppningsvärkarna totalt då det kändes som ryggraden skulle pulvriseras. Men hade lite problem vid krystningsskedet, kände inte av dem. Men kände definitivt när huvudet kom ut. Ska ha EDA denna gång oxå!!!
    Kände inte heller av krystningen så mkt pga EDA men det var värt det alla gånger!!
  • Flippi
    Helena28 skrev 2010-06-22 21:03:35 följande:
    Kände inte heller av krystningen så mkt pga EDA men det var värt det alla gånger!!
    Ja visst är det!!! EDA är ju fantastiskt, lite större risk för rupturer men.....
  • SretnaJa
    Jag har alltid varit SJUKT rädd för nålar. Gråtit vid varje blodprov och bara tanken på blodprov och nålar har fått mig att ligga sömnlös.

Blev igångsatt vid min första (och hittills enda) förlossning och tog EDA för att orka med alla undersökningar och själva igångsättningen. Så jag fick EDA väldigt tidigt och trodde att jag skulle svimma men jag klarade det galant - två gånger dessutom då de var tvungna att ta ut den första eftersom det var stopp i slangen.

Själva EDAn kändes som ett TUNGT TRYCK i hela kroppen. Som om någon hängde 200 kg runt halsen på mig och det gjorde ont men man klarar det!

Klarade mig SMÄRTFRITT sen (Helt förutom lite molande i magen som vid växtvärk eller mensvärk) fram till att jag var öppen 8 cm. Sedan gick de 2 cm snabbt - och krystade ut sonen på 10 minuter. Gjorde såklart ont i slutet men kan tänka mig hur ont det skulle gjort utan EDAn.

TA EDA! Vem är dum att utsätta sig för smärta i onödan? :)
  • Tokfrjant

Fick aldrig någon EDA för att jag var först för lite öppen och sen för mycket Hade bara lustgas och är nu livrädd inför nästa förlossning.. Läste att några fått EDA innan igångsättning, låter ganska skönt. De vill inte göra kejsasnitt för att man lägger det tio dagar innan bf och första sonen kom tio dagar för tidigt och eftersom det är tvillingar så kommer de antagligen komma för tidigt...

Elias 080704 <3 Två pojkar beräknade 100927 - www.emeliesgodsaker.se
Svar på tråden snälla, ni som fått EDA, berätta. e sjukt rädd!