• JooCee

Hur ofta (timmars mellanrum) kan man ge ersättning till 8 veckors bebis?

När vi låg på bb och gav ersättning (ammade aldrig) så sa dom till mig att vi absolut inte skulle ge oftare än var tredje timme, flera personer oberoende av varandra sa detta till oss. Dom menade på att det blir för jobbigt för tarmarna. Men gäller detta bara första tiden då? Kan jag börja ge min dotter oftare? Hon är 8 veckor och äter ungefär 100ml var tredje timme dygnet runt, jag kan dock känna att hon vill ha oftare ibland och har då gett henne det men med lite dåligt samvete eftersom att dom sa till oss att inte göra det?

Så ni mer erfarenhet av flaskmatning, hur ligger det till egentligen?

• Svar på tråden Hur ofta (timmars mellanrum) kan man ge ersättning till 8 veckors bebis?
  • Winterfresh

Har för mig att sonen åt var 3:e timme på dagen och under natten blev det 2 pass med ersättning tills han var 2 månader.
    Hörde av nån att det borde vara fri matning av ersättning eftersom det är det när man ammar.  Känner du att hon är hungrig oftare än var 3:e timme så ska du givetvis ge henne ersättningen. Och givetvis ska du inte ha dåligt samvete för att du ger ditt barn mat oftare. Kan ju vara en hungrig liten tös du har. Strunta i vad alla andra säger och gör som du själv känner är bäst. 

• Pernilla75

Vår son fick ersättning var fjärde timma. Om hon vill ha oftare kanske det är dags att öka mängden hon får istället.

• kmn2

Vi gav vår dotter ersättning när hon var hungrig. Började med Semper men gck sedan över till NAN. Hon hade inga problem med magen.

• uppdragmamma

Jag har flaskmatat mina... på spädbarn då Wille va nyfödd körde dom på var tredje tror jag men när jag matat själv så går jag efter när barnet är hungrigt

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Maax

Min son (6v) får ersättning var 3:e timme om han inte blir hungrig och "säger" till tidigare. På bvc har dom sagt att han ska få äta när han är hungrig oavsett om det är med en , tre eller fyra timmars mellanrum.

Vi har försökt att ge större mängder för att han ska hålla sig mätt längre och kanske kunna äta var 4:e timma (i alla fall på natten), men det går inte. När han är mätt så går det inte ner en droppe till hur man än försöker.

• JooCee
    Maax skrev 2010-05-05 15:34:24 följande:
    Min son (6v) får ersättning var 3:e timme om han inte blir hungrig och "säger" till tidigare. På bvc har dom sagt att han ska få äta när han är hungrig oavsett om det är med en , tre eller fyra timmars mellanrum.Vi har försökt att ge större mängder för att han ska hålla sig mätt längre och kanske kunna äta var 4:e timma (i alla fall på natten), men det går inte. När han är mätt så går det inte ner en droppe till hur man än försöker.
    Samma här =)
  • gutetösen

Jag flaskmatar min son som nu är 9 veckor. (Ammar inte alls.)Ibland går det 2 timmar emellan och ibland 3-4. På natten går det 4-5 timmar emellan matningarna.Han får mat när han visar att han är hungrig helt enkelt. På bvc har de sagt till mig att det kommer upp i form av kräks om han får i sig lite för mycket och att man inte kan ge för mycket utan det reglerar bebisen själv. Min son protesterar vilt när/om han får för lite, och jag gör numera så mycket som 180 ml åt gången, men det är ju inte alltid han får i sig det. Han äter ca 1200 ml på ett dygn! När han var 6 veckor åt han 150-160 ml per gång..

• Aurora Borealis

Till mig sa sköterskan tvärtom, att bebisen själv ska styra och att jag skulle vänta två månader med att försöka få in rutiner på matningen. Min 7-veckors kan vara utan mat 4-5 timmar ett pass på natten, men resten äter han oftast med två timmars mellanrum, ibland går det bara en timme innan han kräver mat igen. Han äter ca 100 ml per gång och följer bvc´s mittenkurva.

Det låter jättekonstigt att de har sagt så till dig eftersom jag har hört att en nyföding ska äta MINST var tredje timme.

• JooCee

Gårdagen så fick hon reglera helt, då blev det lite tätare mål men detta slutade ist med att hon sov 5h i sträck på natten = nöjd mamma!

Ja, konstigt att dom sa så? Vi trodde ju först oxå att hon måste äta MINST var tredje timme eftersom att hon vägde lite för lite då hon föddes 2,5kg.. men sen när vi var på återbesök så sa jag att hon i bland åt oftare, då sa hon att vi skulle försöka hålla oss till var tredje så att hennes tarmar skulle orka med att bearbeta maten? Skumt! Men nu kör i alla fall på som det känns bra för oss och henne helt enkelt. Hon har ju lite att ta igen fortfarande, ligger fortf på en under normalkurvan (låg på tre under normla från början så hon har ju gått upp väldigt bra ändå).

• HWikström

jag tror inte det finns något rätt eller fel i den här frågan. Är barnet hungrigt ska det ha mat oavsett om det har gått 1 eller 2 eller 3 timmar. Barn som ammas rekommenderas ju att äta när de vill så varför inte med flaskbarn. Rutinerna kommer så småningom. Gör det som känns bäst för dig. Alla "experter" säger ju ändå olika saker.

Vår dotter på 7 veckor äter var 4:e timme ca 150-180 ml var gång men de första 4 veckorna gav vi henne när hon ville. Hon har mått bra hela tiden förutom lite knorrande i början vilket är helt normalt.

Lycka till!

• M  och  M

Vi har fått sagt till oss att vår 4 veckors tös får äta när hon vill oavsett tid emellan, de känner själva när de är hungriga mätta och kan styra det där, precis som de gör med amningen. Vi kan inte ge våran mer varje gång för hon säger stopp, dricker inte mer. Ibland går det 4 timmar emellan och ibland bara 2. Är hon hungrig får hon äta så mkt hon vill helt enkelt. Hon får lite kramper ibland, men det får hon oavsett

• LilaRos

De första 2 månaderna ammade jag min son.. Men det är lite samma dilemma som jag hade då. Barnläkaren på BB sa att han ska äta var tredje timme. Men stackarn var ju vrålhungrig och skrek sig lila efter knappa 30 min!
    Han var så hungrig att vi inte fick åka hem innan de kollat blodsockret på honnom.

De som ger sådana råd tror jag lever kvar på den tiden då bebisarna inte sov med sin mamma efter förlossningen utan i en stor sal för att vädra lungorna.

Jag gav sonen mat då han ville ha. Sen räckte inte mjölken och vid 2½ mån ålder åt han lika dant med flaskan som han gjrode med bröstet. När han ville och hur mycket han ville (235ml varannan timme) Ville han ha efter en timme så fick han igen.
    Inga problem med magen här. INte ett enda knip!

• Flegmatikern

Hej,
    Min 8 veckors son ville äta väldigt ofta, minst 10- 12 ggr per dygn. Det kändes som han åt hela tiden. Fick rådet på bvc att inte skruva fast nappen på flaskan alltför hårt. på så sätt rinner ersättningen lättare och lillkillen behöver inte kämpa så mycket för att få i sig det han vill äta. Jag bytte även till en napp med större hål. Nu äter han ca 6 ggr per dag och får i sig en större mängd vid varje matning. Han verkar helnöjd och jag tycker det är toppen.

• Tjolanta84

Hej!

Min kille på 8veckor idag har fått ersättning sen v:2 då amningen inte alls fungerade trots mycket hjälp av amningsmott.

Fick rådet av dem att äter han bra var 4:de timme på dagen så kan du ge sista målet mat vid 22:00-23:00 på kvällen och första vid 05:00 på morgonen då deras magar behöver vila.

Provade detta och de 3-4 första nätterna knorra han lite men de räckte med nappen och att jag hade handen inne i spjälsängen hos honom så somnade han.

Han äter 170-200ml per gång ca var 4:de timme dagtid, ibland är han inte hungrig när de gått 4 timmar så då brukar han få när han säger till men oftast säger han till när 4 timmar gått.

Enl BVC så går de bra att låta barnet sova den stunden på natten i sträck om han går upp som han ska och inte tappar i vikt eller dylikt.

Gjorde så med min flicka med som jag fick för 4år sen och de är toppen att få sova dessa 6-7 timmar i sträck på natten.

Men rådfråga alltid BVC innan för som sagt detta som jag gör är i samråd med BVC och från början amningsmott.

Hoppas någon fått hjälp och tips av detta..

Lycka till med era små bebisar ????

Svar på tråden Hur ofta (timmars mellanrum) kan man ge ersättning till 8 veckors bebis?