• Stårschan

Låta barn se Avatar

Hur unga barn skulle ni låta se Avatar?

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Svar på tråden Låta barn se Avatar
  • Smultron ett

Jag skulle låta min 6åring se avatar.

Jag är den som är den!
  • LjubaviMoja
    Veladis skrev 2010-05-09 18:21:14 följande:
    Nä, det hjälper inte. Jag ser ofta TV tillsammans med barnen ändå. Vi har sagt stop till Batman tillsvidare, och hon förstår ju varför även om hon kan vara envis ändå. Det är ju liksom itne så att man inte klarar sig utan Batman, så vi skippar det.
    Jodå utan batman klarar man sig
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • PrincessOfIce
    Myten skrev 2010-05-09 08:48:01 följande:
    Hur vet du att de inte har blivit avtrubbade och därför inte reagerar på det som visas i filmerna?
    De är inte avtrubbade.. Sonen tyckte om Dinofilmerna så mycket att han vill se om de..
  • Stårschan

Märkligt att alla reagerar på skjutandet och dödandet. Min äldsta har nu fått börja se den. Att folk har skjutvapen och skjuter på saker är ju inte alls lika skrämmande för ett barn som scenerna där avatarerna blir jagade genom djungeln av vasstandade dinosaurieliknande monster, utan synlig utsikt att komma undan. DET är jag glad att vi inte lät lillasyster se. Sånt kan ju framkalla mardrömmar för lång tid framåt om man är liten.

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Veladis
    Stårschan skrev 2010-05-09 22:30:08 följande:
    Märkligt att alla reagerar på skjutandet och dödandet. Min äldsta har nu fått börja se den. Att folk har skjutvapen och skjuter på saker är ju inte alls lika skrämmande för ett barn som scenerna där avatarerna blir jagade genom djungeln av vasstandade dinosaurieliknande monster, utan synlig utsikt att komma undan. DET är jag glad att vi inte lät lillasyster se. Sånt kan ju framkalla mardrömmar för lång tid framåt om man är liten.
    Vaddå "alla"?
    jag har sagt att filmen är ganska läskig och våldsam för små barn. Det involverar väl såväl våld från otäcka djur som våld från människor?
  • bambigirl

Jag såg den igår och höll för ögonen med jämna mellanrum för jag tyckte det var läskigt. Mina barn skulle få se den om de var över 15 år.

• Kinya
    bambigirl skrev 2010-05-10 19:51:10 följande:
    Jag såg den igår och höll för ögonen med jämna mellanrum för jag tyckte det var läskigt. Mina barn skulle få se den om de var över 15 år.
    Wow! Tyckte du verkligen att den var läskig? Jag satt mest och gäspade för att det hände för lite. Jaja, det är tur att vi alla är olika. Vad tråkigt det hade varit annars!
  • bambigirl
    Kinya skrev 2010-05-10 19:52:38 följande:
    Wow! Tyckte du verkligen att den var läskig? Jag satt mest och gäspade för att det hände för lite. Jaja, det är tur att vi alla är olika. Vad tråkigt det hade varit annars!
    Jag gäspade också i perioder där det hände alldeles för lite. Men när djuren kom eller när de krigade så tyckte jag att det var läskigt...
  • Kinya
    bambigirl skrev 2010-05-10 20:11:50 följande:
    Jag gäspade också i perioder där det hände alldeles för lite. Men när djuren kom eller när de krigade så tyckte jag att det var läskigt...
    Där ser man! Så olika det kan vara
  • Stårschan
    Kinya skrev 2010-05-10 19:52:38 följande:
    På slutet, när det är fullt krig och de jagar varandra - tycker du att det är spännande då, eller är det sånt du gäspar åt? Jag blir nämligen vansinnigt söming av jakter och shoot-outs.
  • Kinya

Nja, jag brukar tycka att såna scener är spännande men inte just i den här filmen. Den var vackrare än bra tycker jag.

• Veladis
    Stårschan skrev 2010-05-11 14:41:17 följande:
    På slutet, när det är fullt krig och de jagar varandra - tycker du att det är spännande då, eller är det sånt du gäspar åt? Jag blir nämligen vansinnigt söming av jakter och shoot-outs.
    Nämen vad lustigt, precis sådan är jag också! Somnar av actionfilmer...
  • Stårschan
    Veladis skrev 2010-05-11 19:41:00 följande:
    Nämen vad lustigt, precis sådan är jag också! Somnar av actionfilmer...
    Skönt att man inte är ensam!
  • Nandina

Jag vet faktiskt inte för på slutet är det ju rätt mycket dödande även om det inte är nåt splatter direkt t ex flera soldater som blir ihjältrampade och en kille blir mosad mellan 2 containrar (yuck!). Jag kan bara relatera till en själv som såg hajen när man var 10 år och knappt vågar bada ute ens i svenska insjöar...

• Sandra09

Min 9 åringa bonus har sett den. Och han blundade på vissa ställen, han tycket det var hemskast när "hometree" sköts sönder. Och jag tyckte inte skjutandet var det hemska, utan de djuren i skogen som var rätt jobbiga. Speciellt när det är mörkt och man ser skuggor osv.

• rosakaninen

Vi tyckte först att han var för ung men vi ändrade oss och lät honom se den. 10½ år.

• Fredrik Abraham

Har nu sett den på bio. Filmen har en del action, men väldigt lite blod. Framför allt handlar den om familj och att hålla ihop genom vått och torrt. Tycker att det finns poänger att gå och se den med sitt barn. Och som de nämner här är den en väldigt vacker film som kommer att öppna helt nya sätt att se på världen. Särskilt för unga.

Svar på tråden Låta barn se Avatar