• Anonym (??=?)

har vi konstiga regler

har vi konstiga regler för våra gemensamma barn o styvbarnen
    barnen är 1½ (gen´mensam) 5 9 13 &11 alla 4 bonusar
    1 alla lägger sin tvätt i maskinen 
    2 gång i veckan står de 2 äldsta för matlagning
    3 det är vi VUXNA som bestämmer
    4 mobilerna ska vara på ljudlöst efter 20:30 då 3 av 5 barn sover,
    5 säger vi vuxna en sak så är det så och då bestämt till exempel att ALLA ska med å handla (13åringen släppte in biomamman en gång när hon var själlv)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 15:03
    dom nya reglerna är för

1 packa gympapåse och packa upp (vi har hjälpt dom med detta då tvål o schampo alltid saknades i påsen)
    2 lägg din tvätt i din tvättback(gäller ej 1½åringen hon delar back med oss) (sambon åkte o köpte varsin plastback i varsin färg till dom så dom kan ha på rummet så får dom tömma den)
    3 vi kan bestämma allt tillsammans men det är vi vuxna som har sista ordet.
    4 Själv hemma öppna inte dörren för nån utan tillåtelse
    5 läggtiderna är på vardagarna nu för 13åring 21:30 11åring 21:00 9åring 20:30 5åring 20:00 1½ efter bolibompa
    6 månadspengen ska man INTE köpa massa godis för det köper vi på helgen för vuxnas pengar
    7 Mobilen ska va på ljudlös när man lägger sig.. (alltså ska 13åring sätta sin på tyst senast 21:30 osv.)
    4

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-03 15:08
    en regel jag glömt gemensam städdag varje söndag
  • Svar på tråden har vi konstiga regler
  • Anonym (??=?)

dom får självklart öppna dörren utan tillåtelse när vi är hemma men är man själv öppnas inte dörren om man inte väntar på kompis eller liknade

• Anonym (smurf)
    Anonym (??=?) skrev 2010-05-06 21:31:50 följande:
    dom får självklart öppna dörren utan tillåtelse när vi är hemma men är man själv öppnas inte dörren om man inte väntar på kompis eller liknade
    När jag var liten hade jag en liknande regel, öppna och släpp inte in när mamma och pappa inte är hemma. Men vi hade en säkerhetsspärr som gjorde att man kunde öppna och kolla ut lite ifall det ringde på.. Men det var bara korta stunder dom var borta, 5 - 20 minuter så inga timmar ensam..

Men de beror väl på hur gammal personen som öppnar är, kan förstå om det gäller en 5-8 åring, men barn över 12 borde väl kunna öppna en dörr.. {#lang_emotions_undecided}
  • Starkast
    Anonym (??=?) skrev 2010-05-06 21:31:50 följande:
    Det är en sak att inte öppna för någon främmande person. hade regeln varit så hade jag förstått den.

Men att "mista förtroentet" att vara hemma efter att öppnat för sin mamma. Det förstår jag inte.
    Att du inte vill ha henne i ditt hem har jag full förståelse för. Men det är barnets hem också. Ni var dessutom inte hemma utan barnet fick träffa henne ensan.
  • PennyD
    Starkast skrev 2010-05-06 11:41:23 följande:
    Det är ju upp till var och en om man vill laga middag 5gånger/dag för att alla ska käka "när de känner för det" Kroppen lär sig faktiskt en rutin. Äter du frukost kl.8 varje morgon blir också kroppen hungrig kl.8 varje morgon."teorier" finns det en uppsjö av som drar åt olika håll. Hittar du en artikel som säger en sak hittar du tio andra som säger motsatsen.Vad som händer många barn som inte lär sig rutiner runt toalettbesök är att förlorar känseln att känna i tid när de behöver gå på toaletten. Då känner de först när de har 1sekund kvar och så kommer det i byxorna.Behandlingen är att införa fasta rutiner och förmågan att känna återkommer.Det är även väldigt vanligt med förstoppning i småbarnsåren - pga av rutiner för toalettbesöken saknas.Behandlingen är ofta att införa en rutin. Lavemang samma tidpunkt varje dag i 1-2 veckor och sen är problemet löst. (där inget fysisk hinder finns givetvis)Varför börjar det fungera med rutiner jämfört med innan då rutinerna saknades?
    Uppenbarligen är det upp till mig som förälder att i stor utsträckning bestämma om jag vill eller inte vill engagera mig i, anpassa mig efter och respektera mitt barn.

Det du påstår är för all del förstås också bara teorier. Nåväl, du undrar varför införandet av rutiner löser problem? Det kan jag inte svara på. Jag undrar snarare varför ett problem uppstår, vilket inte alls måste vara för att botemdel saknats. En kur är inte nödvändigtvis en antites till en orsak till ett problem.

Jag frågar då dig, varför skulle en hälsosam männsika, och särskilt ett barn, inte lyssna till sina kroppsliga signaler och förhålla sig till dem på ett naturligt och praktiskt vis?

Jag förstår att det till en början krävs erfarenhet, tid och förståelse för att kontrollera avföring, men jag ser inget som talar för att friska barn skulle fortsätta att kissa eller bajsa ner sig bara för att de inte har ett tidsbundet schema.
  • Starkast
    PennyD skrev 2010-05-07 23:07:30 följande:
    Uppenbarligen är det upp till mig som förälder att i stor utsträckning bestämma om jag vill eller inte vill engagera mig i, anpassa mig efter och respektera mitt barn. Det du påstår är för all del förstås också bara teorier. Nåväl, du undrar varför införandet av rutiner löser problem? Det kan jag inte svara på. Jag undrar snarare varför ett problem uppstår, vilket inte alls måste vara för att botemdel saknats. En kur är inte nödvändigtvis en antites till en orsak till ett problem. Jag frågar då dig, varför skulle en hälsosam männsika, och särskilt ett barn, inte lyssna till sina kroppsliga signaler och förhålla sig till dem på ett naturligt och praktiskt vis? Jag förstår att det till en början krävs erfarenhet, tid och förståelse för att kontrollera avföring, men jag ser inget som talar för att friska barn skulle fortsätta att kissa eller bajsa ner sig bara för att de inte har ett tidsbundet schema.
    Du pratar runt...

Med fasta rutiner kommer signalerna regelbundet och dem lyssnar man på. Givetvis.
    Det tar ex. en viss tid för mat/dryck att passera och komma ut. Äter du regelbundet når det även slutstationen regelbundet. Svårare än så är det ju inte. Både naturligt och praktiskt.
  • PennyD
    Starkast skrev 2010-05-08 08:35:37 följande:
    Du pratar runt... Med fasta rutiner kommer signalerna regelbundet och dem lyssnar man på. Givetvis. Det tar ex. en viss tid för mat/dryck att passera och komma ut. Äter du regelbundet når det även slutstationen regelbundet. Svårare än så är det ju inte. Både naturligt och praktiskt.
    Enligt ditt synsett tycks det mig att barn skulle skita regelbundet om de bara åt regelbundet, likväl om de åt utifrån sin hunger. Alltså skulle barn som äter när de är hungriga, avföra sig när det behövdes, och så vidare, och allt enligt en mätbar rutin, som till skillnad från vad jag förstår att du förespråkar utgår från barnets kroppsliga behov istället för de vuxnas bekvämlighet.
  • Leijonmamma

Jag har inte läst hela tråden.

Jag tycker det är rimliga regler. Självklart kan en 5-åring lägga sin tvätt på rätt ställe. Det gör vår treåring. De plockar tillbaka den färdiga tvätten i sitt skåp. (de är 3, 4,5 och 5,5) De hjälps åt att tömma diskmaskinen, vi städar upp leksakerna tillsammans varje kväll- På tordagar har vi gemensam städning.

Jag är ingen serviceinrättning och vi hjälps åt allihop. Var och en utifrån sina förutsättningar.

Vad det gäller att inte öppna för någon okänd tycker jag inte det är konstigt. Att inte öpnna för biomamma är säkert jättemärkligt för alla inblandade, men det beror ju på vilken relation man har.

• Anonym

Dina nya regler är betydligt rimligare än era första regler. 

Regler är bra men om han håller barnen för hår och har för mycket förbud så kommer man att skapa barn som inte har förmågan till eget tänkande och som längtar bort/ut. Så fort de får chansen så kommer de att försöka att ta tillbaka lite av makten över sin egen person vilket jag tror kommer skapa oerhörda problem längre fram. 
    Att det är vuxna som bestämmer är självklart, men man måste också kunna lyssna på sina barn. De är personer, inte dockor eller djur. Att man inte får släppa in sin egen mamma när man är ensam hemma kan vara djupt traumatiskt för ett barn och det kan föda ett hat mot både dig och bio-pappan. Försök att hitta en medelväg som både ni och barnen kan leva med så ska du se att ni kan leva lyckligt tillsammans tills barnen flyttar hemifrån.
  • Anonym (suggarfree)
    Starkast skrev 2010-05-07 14:02:43 följande:
    Det är en sak att inte öppna för någon främmande person. hade regeln varit så hade jag förstått den.Men att "mista förtroentet" att vara hemma efter att öppnat för sin mamma. Det förstår jag inte.Att du inte vill ha henne i ditt hem har jag full förståelse för. Men det är barnets hem också. Ni var dessutom inte hemma utan barnet fick träffa henne ensan.
    Ja, kan träffa sin mamma men absolut INTE i mitt hem.Punkt slut!
    För annat kan jag säga att ha regler är helt ok! Utan regler tycker jag inget skulle fungera i livet! Så är det bara!
  • Starkast
    Anonym (suggarfree) skrev 2010-05-17 08:25:19 följande:
    Ja, kan träffa sin mamma men absolut INTE i mitt hem.Punkt slut!För annat kan jag säga att ha regler är helt ok! Utan regler tycker jag inget skulle fungera i livet! Så är det bara!
    Hur ska ett barn känna sig som blir "straffat" efter att ha öppnat ytterdörren i sitt eget hem när mamma kom?

Det är så lätt att bara se det ur de vuxnas perspektiv och inte ur barnets.
  • Anonym (suggarfree)
    Starkast skrev 2010-05-17 10:54:25 följande:
    Hur ska ett barn känna sig som blir "straffat" efter att ha öppnat ytterdörren i sitt eget hem när mamma kom?Det är så lätt att bara se det ur de vuxnas perspektiv och inte ur barnets.
    Om alla fundera mycket om detta hur barnen mår de skulle aldrig skilja sig-för barnens skull-eller hur?
    Detta är mitt hem inte mammas och där gäller andra regler! specielt när biomamma är sånt och kommer att hota mig eller försöker att slå mig!
    Hon har ingenting att göra i mitt hem! När det är hennes vecka får hon att vara ensam med sitt barn hur mycket hon vill!
    Det ser utt att biomamma har rätt att komma när hon vill och hur hon vill i mitt hemm! Nej tack!
  • Nibble123

Krångligt, att yngsta far och sova efter bolibompa är ok men resten 20:00 20:30 21:00 21:30. Yngsta efter bllibompa och resten fast 20:30 eller 21:00 int gör det nåt att äldsta får en halvtimme-en timme extra sömn

• FuckGoggleAskMe
    Nibble123 skrev 2019-09-20 23:54:58 följande:
    Krångligt, att yngsta far och sova efter bolibompa är ok men resten 20:00 20:30 21:00 21:30. Yngsta efter bllibompa och resten fast 20:30 eller 21:00 int gör det nåt att äldsta får en halvtimme-en timme extra sömn

Du hittade en 9 år gammal tråd? Wow, lär mig ditt hemliga tricks!
  • Nibble123
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-09-21 00:12:15 följande:

Du hittade en 9 år gammal tråd? Wow, lär mig ditt hemliga tricks!

Vill du att jag ska lära dig mit tricks okej gå på google och sök efter sovtider för barn familjeliv så kommer du hit hemliga tricks lät häftigt tack det uppskattar jag ????
  • Nibble123
    Nibble123 skrev 2019-09-21 23:20:32 följande:

Vill du att jag ska lära dig mit tricks okej gå på google och sök efter sovtider för barn familjeliv så kommer du hit hemliga tricks lät häftigt tack det uppskattar jag ????

????= betyder en smiley
Svar på tråden har vi konstiga regler