• SaSa och så en till

Hur "färdig" är barnet i vecka 31-32?

Jag är nu i vecka 31+3 och undrar, rent generellt, hur mitt barn skulle må om det föddes NU. Ni vet, man är ju hela tiden orolig, antingen för mf eller att den ska komma på tok för tidigt.... Så min fråga, finns det någon som fött barn i eller omkring denna vecka och kan berätta hur barnet mådde? Är lungorna något sånär färdigutvecklade? Blir man kvar ett par veckor på neonatalen?
    Jag vet självklart att det är olika från barn till barn, men jag undrar ändå. Vill gärna höra alla varianter. Skulle ett barn som föds i denna vecka kunna vara helt "frisk" och "färdig" att åka hem direkt?

*orolig mamma*

• Svar på tråden Hur "färdig" är barnet i vecka 31-32?
  • Tiddellipom

Hej

Vi åkte in 31+1 när min sambo fick värkar och ett drygt dygn senare föddes vår son 31+3, 1760 gram och 43 cm. Nu är Adrian 4,5 månader och väger närmare 6 kilo och är 58 cm lång. Tack vare att de kunde dämpa värkarna tillfälligt hann min sambo få två kortisonsprutor (24 h emellan). Detta fick igång lilla Adrians lungor så att han inte behövde någon andningshjälp överhuvud taget, något som personalen var mycket nöjda med (de hade ställt in oss på att viss andningshjälp är mycket vanligt i den åldern).

Vi låg inne i 3,5 veckor och efter en dryg veckas permission blev vi utskrivna 33 dagar efter födsel. Då vägde Adrian ca 2,2 kg. Sondmatning behövdes de första veckorna.

På neonatalen sa de att de räknade med utskrivning kring beräknat födelsedatum och allt innan det är bonus.

Då allt såg normalt ut hela vägen fram till födseln så kände ingen av oss någon oro över att han inte skulle klara sig, eller att det skulle bli komplikationer, vi visste att vi hade oddsen på vår sida.

För mig som gillar siffror så är det skönt att veta att är man så långt gången som 31 fullgångna veckor så klara sjukvården av det mesta. Med andra ord, man har väldigt bra odds för att allt ska gå bra.

Så, hoppas att barnet stannar inne ett tag till, men även om det blir mer omständigt med en prematur födsel så lär det gå bra.

Vi drog nytta av internet på neonatalen så kika på http://www.erikochfrida.blogspot.com/ så får du mer om hur det var när man mitt uppe i det.

/Erik

• bollanmollan

fick en son v33+2, vi fick åka hem  efter 10 dagar.

• skogstok

Fick en son i v 32. Jag fick två kortisonsprutor så att hans lugor hann utvecklas. Stannade kvar på NEO i 18 dagar då han behövde sondmatas i början. Men allt har gått bra och han är nu 4 månader och väger 6 kilo.

• frökenmumin

Jag fick mina tvillingpojkar i vecka 31+4 den 10 januari 2010, det var en spontan vattenavgång som startade det hela.

Tvilling 1 mådde hur bra som helst bortsett från att han var liten, vägde 1545 gram. Tvilling 2 mådde betydligt sämre. Han hade sk omogna lungor vilket resulterade i respiratorvård, pneumothorax dvs en kollapsad lunga.

Vi låg kvar på Neo i 6 veckor, sen hemvård i ytterligare 3 veckor. Vi åkte med med syrgastuber på tvilling 2. Efter 2 veckor hemma gjorde tv2 sig syrgas fri (alltså ungefär vid beräknad förlossning.)

Mina killar är snart fyra månader och idag mår båda jättebra! Killarna väger cirka 6 kg .

• frökenmumin
    frökenmumin skrev 2010-05-03 17:01:57 följande:
    Jag fick mina tvillingpojkar i vecka 31+4 den 10 januari 2010, det var en spontan vattenavgång som startade det hela.Tvilling 1 mådde hur bra som helst bortsett från att han var liten, vägde 1545 gram. Tvilling 2 mådde betydligt sämre. Han hade sk omogna lungor vilket resulterade i respiratorvård, pneumothorax dvs en kollapsad lunga.Vi låg kvar på Neo i 6 veckor, sen hemvård i ytterligare 3 veckor. Vi åkte med med syrgastuber på tvilling 2. Efter 2 veckor hemma gjorde tv2 sig syrgas fri (alltså ungefär vid beräknad förlossning.)Mina killar är snart fyra månader och idag mår båda jättebra! Killarna väger cirka 6 kg .
    Glömde lite.....

Tvilling 1 hade CPAP första 2 dygnen, sen syrgasgrimma 2 dygn sen helt utan.
    Båda låg i kuvöser från början för att hålla värmen, efter ungefär en vecka låg dom tillsammans i en värmesäng.

Tvilling 2 hade låga blodvärden och fick en blodtransfusion. Båda sondmatades dom första 4,5 veckorna, blev av med strax innan hemgång. Fick aldrig ordning på amningen så båda äter NAN.
  • StarkMamma

Födde min son 32+0 och han vägde 1712 gram och var 42½ cm.
    Låg inne i 12 dagar sen hemsjukvård i 3 veckor innan vi blev utskrivna helt. Sondade honom hemma tills den dagen han blev utskriven då fick han flaskan och det var inga problem alls.

Snart gör vi nummer 6!
  • Little Ms Chatterbox

Min son föddes i v. 30+4, jag fick hf och snittades. Han vägde 2036g och var 44,5 cm. Det var april -02.
    Han hade C-pap i 11 dagar, han fick pneumatorax och lades nedsövd i respirator med högfrekvent andning från 4 levnadsdagen (tror jag det var) till dag 9, den kollapsade lungan ville inte läka först.
    Han fick 2 blodtransfussioner och sondmatades helt till ca v. 34 och delvis bara till någon dag innan vi fick åka hem, när han var i v. 36+0.
    Utöver några andningsstopp som han klarade av att återhämta sig från med bara mask och blåsa (ingen aning vad det heter men en sån som man klämmer på med handen.) så hade han syrgas på tuss fram till v. 35+4. Han solade mot gulsot i flera omgångar men kommer inte ihåg direkt hur mycket det var, småsaker bara
    Jag fick kortison innan jag snittades, kommer inte ihåg om det var en eller två gånger. jag låg inne 12 dagar innan men var rätt så sjuk så jag kommer inte ihåg. De sa att de problemen sonen hade var lite ovanliga i den veckan han föddes så hade jag inte fått kortisonet så kanske han hade varit ännu sämre. Jag pumpade ur hela tiden och sen när han väl klarade av att amma så gick det bra. Han hade väldigt stora problem med att klara av att just öppna munnen tillräckligt. Jag har tydligen väldigt stora bröstvårtor så det gick inte att amma på "vanligt vis" utan vi satte en flasknapp på bröstvårtan så fick han amma genom den. (Amningsnapp var för liten.) När han väl fattade hur man gjorde för att amma så gick han från att ha ammat 4-6 ml per gång till att amma nästan fullt, han skulle ha 40 ml och ammade 36 ml Han fick namn, datum och ett kors i taket Efter den pärsen sov han över nästa mål.
    Utöver de skadorna som han hade på lungan så var han "normal" för sin tid, gulsot och sondmatning är vanligt. Han klarade sig från infektioner och annat som ofta händer prematurer.

Förra sommaren fick han diagnoserna ADHD och Atypisk Autism men det vet man inte om det kommer från den svåra starten eller om han hade haft det iaf.

Min 3 andra barn har också kommit prematur men "bara" i v. 35+4 och 35+5. De solade och fick lite hjälp med maten, tvillingkillen låg i C-pap och kuvös några timmar. tvillingtjejen vägde 3050g, tyngst av alla mina barn.

• Cocco
    knäppisen skrev 2010-05-02 13:29:55 följande:
    Jag har svårt att tänka mig att ett barn i v 31 får komma hem direkt. Lungorna är inte färdiga förrens runt v 34. Suga o svälja brukar de inte kunna förrens v 35-36. Dessutom är de ofta för trötta för att orka äta tillräckligt. Hålla värmen är ofta något de också har problem med i början. Har man inte möjlighet till hemsjukvård så får man ofta räkna med att stanna på neo tills barnet skulle varit fullgånget. 
    Fast de där med hur tidigt de kan amma har man ju lärt sig att de kan mycket tidigare än så även om de inte orkar amma fullt.
    M föddes i v33+2 och ammade redan efter 12 timmar.
  • ugnspannkakan

de är hyfsat färdiga, all organutveckling och så är färdig i vecka 28 har jag förmig, sedan lägger de bara på hullet resten av tiden. men ändå räknar man med att barn kan överleva som är födda i vecka 26.

• ugnspannkakan

ett 46 cm långt barn är väl nästan så stort som ett fullgånget? min syster var 48 cm lång när hon föddes i slutet på vecka 37...

• Katarina76
    ugnspannkakan skrev 2010-05-31 09:02:23 följande:
    de är hyfsat färdiga, all organutveckling och så är färdig i vecka 28 har jag förmig, sedan lägger de bara på hullet resten av tiden. men ändå räknar man med att barn kan överleva som är födda i vecka 26.
    Nja, så klara är de tyvärr inte. Och barn har överlevt från slutet av v. 22.
  • SaJo81

Födde mina tvillingpojkar i v30+1, åkte in v 29+3 för tidigt vattenavgång vilket gjorde att jag hann få kortison till barnens lungor, och när dom kom ut låg dom 1 respektive 3 timmar i CPAP sedan dess har dom andats själva, våra mådde jätte bra trots att dom var så små, det var liksom bara vikten som skulle upp, och så hade dom ju inga sugreflexer.
    Tv 1 (Tristan) 1580gr o 42cm
    Tv 2 (Anakin) 1280gr o 39cm
    Vi låg på Neonatal i exakt 4 veckor sedan hade vi hemsjukvård i 3veckor till sen var dom precis som andra barn....

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • ugnspannkakan
    Katarina76 skrev 2010-05-31 15:22:11 följande:
    Nja, så klara är de tyvärr inte. Och barn har överlevt från slutet av v. 22.
    ja, det finns barn som överlevt i vecka 21 redan är rekordet, men man räknar med att barnet har relativt stor chans att överleva från vecka 26.
  • Katarina76
    ugnspannkakan skrev 2010-06-03 19:31:31 följande:
    ja, det finns barn som överlevt i vecka 21 redan är rekordet, men man räknar med att barnet har relativt stor chans att överleva från vecka 26.
    Lite off-topic egentligen, eftersom tråden handlar om v.31-32. Men antar att du menar denna svenska studie om extremt för tidigt födda. Länkar så att fler kan läsa om de vill. jama.ama-assn.org/cgi/content/short/301/21/2225

"During 2004 to 2007, 1-year survival of infants born alive at 22 to 26 weeks of gestation in Sweden was 70% and ranged from 9.8% at 22 weeks to 85% at 26 weeks."
  • Doriath

Om du inte har någon särskild anledning till att du tror att du ska få ett barn för tidigt tycker jag inte att du behöver fundera över sånt där. Om det blir aktuellt för dig kommer läkarna att berätta hur det blir i ditt fall. Inga barn är exakt likadana. Att läsa på internet hur det ska bli kan vara totalt  missvisande. Slappna av

• Cocco
    Doriath skrev 2010-06-15 23:04:44 följande:
    Om du inte har någon särskild anledning till att du tror att du ska få ett barn för tidigt tycker jag inte att du behöver fundera över sånt där. Om det blir aktuellt för dig kommer läkarna att berätta hur det blir i ditt fall. Inga barn är exakt likadana. Att läsa på internet hur det ska bli kan vara totalt  missvisande. Slappna av
    Eftersom jag fick en prematur och det egentligen bara var jag som verkligen hade det på känn så läste jag på massor om prematurer. Det hade jag massor med nytta av när jag väl var där.
    Och inte fan var det någon som berättade relevanta saker för mig på neo. All information fick man dra ur folk. Exemplevis klarade jag av att dra igång amningen utan hjälp från någon på neo. Den allra största hjälpen fick jag från pärmen med information om känguruvård och amning som fanns på neo. Men prata med mig hade man inte tid med.
Svar på tråden Hur "färdig" är barnet i vecka 31-32?