• Mamma och Mor

Fler med smala bebisar?

Min lille son är en riktig smalis. Han var smal redan som nyfödd och knubbig har han hittills inte varit. Växer på längden gör han, men vikten är några kurvor under "normalkurvan" Bvc är bekymrade över detta men inte jag, var själv väldigt smal som barn och vår äldsta dotter har också alltid varit smal.
    Men, det vore skoj att komma i kontakt med andra mammor till "smalisar" :)

Hur har era barns tillväxt varit och vad har ert bvc haft för åsikter? Vilka kommentarer har ni fått från omgivningen?

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Svar på tråden Fler med smala bebisar?
  • Mamma och Mor

Vår kille är väl fortfarande relativt liten till växen.
    Vid 22 månaders ålder så är han ca 88 cm lång och väger ungefär 11,6 kilo.
    Han äter bra men är väldigt aktiv av sig, så jag gissar att han förbränner allt han äter. Vi andra i familjen är ju också rätt små till växen och ingen har övervikt, så jag gissar att det ligger lite i generna hur barnen ser ut.
    Bvc lyssnar jag inte längre på utan går min egen väg. I vår familj är barnen små och det är helt okej :)

• Mamma och Mor

Leiben: det är så synd att de som borde vara småbarnsföräldrarnas stöd och hjälp många gånger upplevs som det rakt motsatta. Mycket har nog göra med kunskapsbrist på bvc, de vet helt enkelt inte hur de ska hantera barn som inte följer de "heliga" kurvorna. Av någon anledning görs föräldrarna många gånger till syndabockar om barnen avviker i tillväxten - fastän det ofta är sådana orsaker bakom som föräldrarna inte kan påverka.

Det ni kan göra är att kontakta bvc och förklara hur ni upplevt deras agerande. Mycket möjligt är att de inte ens förstått hur fel deras agerande kommit att se ut.

• xXMaLoXx

Våran Skrutt vägde vid cirkus 19 månader, 12.4 kilo och var 87,5 cm lång. Han är fortfarande ingen knubbis, men han har lagt på sig sen han var "liten". Han är väldigt aktiv och blandar och ger gällande maten, som de flesta av våra gofisar :)

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • MissAdelaide

Min dotter vägde 7 kg när hon var ett år. När hon fyllde 3 år så vägde hon 10 kg. Väldigt lite men BVC verkar inte bekymrade eftersom hon följer sin kurva. De säger: "Sådan mor sådan dotter".

• StaffenAssar

Jag har också en liten kille, fast han har hunnit bli 3 år nu. Nu är han 87 cm och väger 11 kg och är en riktig tjocksmock jämfört med hur han har varit. Värst var det nog vid 1 år då han var 73 cm och vägde 6400 g. Nu äter han flera paket näringsdryck per dag utöver en massa mat för att hålla vikten.
    Det är ju jättebra att de flesta här inne känner att era barn mår bra och så, men jag kan ändå tycka att det kanske är bra att BVC har extra koll? Det kan ju faktiskt vara tillväxthormonbrist, allergier eller vad som helst? Sedan kanske de inte har det mest diplomatiska sättet att handskas med det, men det är ju fortfarande bra att de kollar.
    Min son behöver som sagt näringsdryck för att ens hålla sig på sin -3 kurva, och han har flera ggr behövt läggas in med dropp då han varit magsjuk, så jag är rätt glad för att BVC mfl hade koll på honom. Sedan har jag iofs världens bästa BVC-tant som jag dessutom kände sedan mitt första barn, så då kändes det inte så jobbigt att behöva gå dit.
    Och det är klart att man kan vara liten och/eller smal utan att det behöver vara någon som helst fara, och det är ju toppen isf, men det kan ju vara bra att BVC håller utkik efter de som faktiskt behöver hjälp. Hellre kolla några för mycket än för få, så känner jag iaf. Jag känner också att jag själv mår bättre av att tänka att BVC gör detta av omtanke snarare än för att leta fel på mitt barn, jag blir liksom på bättre humör då

Ha det bra!

• SandraNojd

Jag har en dotter på 6 månader. hon har alltid vägt mindre än alla andra bebisar i hennes ålder.. men hon växer snabbt på längden. Nu när hon har börjat äta "vanlig mat" så går hon upp mer i vikt ca 1 kg/månad.. men förut gick hon bara upp ca 200-300g på 2 veckor..

Alla har alltid sagt "oj vad liten hon är". BVC var orolig för hennes vikt, jag fick gå dit varje vecka tills hon va ca 3 månader, om inte äldre.. Det här är mitt första barn så självklart blev man orolig för att hon inte växte som dom andra barnen. Men nu har jag börjat inse att alla barn faktiskt inte blir knubbisar och är rätt nöjd med att få  ha en "liten" bebis längre än alla andra :P

• Rulltrappa

Jag bara snubblade över den här tråden, intressant eftersom det är något vi funderar på rätt ofta här hemma. Jag har en dotter på 6 månader som visserligen växer så att det knakar på längden men på bredden går det sisådär. Hon är 70 cm lång men har bara 6,84 kg utplacerade på den längden. Vid 5 månader hade hon halkat ner en kurva på viktdiagrammet men en månad senare följde hon åtminstone den nya lägre kurvan. Hon kryper eller ålar inget än så länge, sitter mest och pillar på saker, så jag tror inte att hon gör av med mer energi än andra bebisar... :) BVC-sköterskan är inte orolig och det är väl inte jag heller men på något hönsmammigt sätt vill man ändå att det ska finnas lite att ta av vid eventuell sjukdom. Äter gör hon iaf.

7.00 1 portion gröt enligt paketets anvisningar.

11.00 Ca 150 gram lagad mat (oftast från burk) + ca 50 gram fruktpuré/fruktmos.

16.00 Samma som vid 11.00.

19.00 Välling på 160 ml vatten och 4 msk pulver, inte riktigt en hel portion alltså.      

Amning vid ca 8 tillfällen/dygn och en och annan majskrok som muta utspritt över dagen...      

• SophiaI

Här finns en till smalis, vid sex månader var hon 64 cm lång och vägde drygt 5,8 kg. Vägde bara 2145 g och var 45,5 cm lång vig födseln. Hon har dock hoppat upp en kurva på vikten så vi borde väl inte oroa oss :)

• beccazin
    Fridolino skrev 2010-08-01 20:37:58 följande:
    Hej!
    Jag har en son som är lång och smal, han är 11månader och 77,5cm lång, väger 8400g. Sist vi var på bvc hade han gått ner 400g från att han var 8 månader :( Håller nu på att utreda eventuella allergier och intolleranser av olika slag. Han mår bra och är glad och energisk. Växer bra på längden men äter INGET! Jag är naturligtvis orolig för detta :( Men nu håller vi på att utreda varför han gått ner i vikt. Jobbigt att alla ska påpeka att han är sååååååååååå liten och sååååå smal hela tiden :(

Har också precis fått reda på av BVC att sonen ska utredas pga vikten. Han vägde vid 14 mån 9570 gram och var 76 lång. Ingen storätare och väääääldigt aktiv. Själv tycker jag att han är normal. Alltid legat ca 2 kurvor under sen födseln.
  • Maisie

Min dotter vägde 9500g och var 79.5 cm lång när hon var 22 månader. Hon är liten och späd och ligger strax under -2SD men har tidigare legat mitt emellan -2SD och -3SD och vårt bvc har aldrig klagat eller varit oroliga. Hon är väldigt rörlig och aktiv. Det är tråkigt att behöva köpa bebiskläder till en snart tvåårig tjej som definitivt inte har en bebiskropp utan har proportioner som ett större barn med kort kropp och långa ben.    

• Linnemo

Min son har precis fyllt 2 år, han är väger  ca 10kg.

Han var en knatte på RUL och jag fick gå på 2 tillväxt-ul under graviditeten, när han föddes i v36+2 vägde han 2340g och var 46 cm lång.
    Han fick stanna nästan 2 veckor på neo pga tillväxtproblem - och vi var på flera tillväxt-kontroller på bvc och de försökte få mig att ändra sonens kost från bröstmjölk till ersättning.
    Vid 7 månader, när bröstet började ersättas med mosad mat och vikten inte gick upp som bvc tänkte sig så fick jag rekommendationen att öka mängden fett i maten. Det fungerade inte, men fick fortfarande uppmaningar att fortsätta smussla in fett där jag kunde. Sonen lärde sig aldrig att dricka välling och föredrog att amma sig till sömns och på morgonen. Vid 12 månader vägde ungen 8070g och var 72cm lång. 
    Och vid 18 månader 9500g och 76cm lång. Vid 21 månader vägde han 9100g och var 80cm och nu sedan vid 23 månader - 10100g (Längden togs inte)

• Linnemo

Lägger till att sonen ska få träffa dietist och utredas för eventuella allergier.

• Oliviahh
    xXMaLoXx skrev 2011-09-13 18:45:52 följande:
    Våran Skrutt vägde vid cirkus 19 månader, 12.4 kilo och var 87,5 cm lång. Han är fortfarande ingen knubbis, men han har lagt på sig sen han var "liten". Han är väldigt aktiv och blandar och ger gällande maten, som de flesta av våra gofisar :)
    Hm.. det upplever inte jag som särskilt lite (dock inte särskilt mycket heller). Min brors dotter är 2 år och 4 månader. Hon väger ca 12 kg och är ca 90 cm lång. Jag upplever inte hennes som jättesmal...
  • xXMaLoXx
    Oliviahh skrev 2011-09-25 21:39:12 följande:
    Hm.. det upplever inte jag som särskilt lite (dock inte särskilt mycket heller). Min brors dotter är 2 år och 4 månader. Hon väger ca 12 kg och är ca 90 cm lång. Jag upplever inte hennes som jättesmal...
    Han var en smalis när tråden startade, men har hämtat upp sig bra. Allt vände när vi började ge honom gröt vid 4 månaders ålder.
  • Oliviahh
    xXMaLoXx skrev 2011-09-26 21:44:00 följande:
    Han var en smalis när tråden startade, men har hämtat upp sig bra. Allt vände när vi började ge honom gröt vid 4 månaders ålder.
    Vad bra då :) Min brors andra dotter är 14 månader, väger ca 9,5 kg och är 78 cm lång :)
  • Mymemlan

Här hemma hos oss bor det en smalis också, han har aldrig haft en enda valk eller liknande och åt inte direkt jättebra som bebis heller, men han mår bra och hans pappa och resten av den sidan är pinnsmala och långa :) Han är nu 90 cm lång och väger 12 kg. Han fyller 2 år om en månad. :) Han ligger 2 kurvor under på vikten och en över på längden :)

• xXMaLoXx
    Oliviahh skrev 2011-09-26 22:16:09 följande:
    Vad bra då :) Min brors andra dotter är 14 månader, väger ca 9,5 kg och är 78 cm lång :)
    Så länge de är glada och pigga och äter och grejar så ska man inte stirra sig blind på vikten. Våran son dippade en sväng och då satte vi in gröt. Men vi har ju alla olika gener, vissa blir långa och smala för resten av livet. Grejen är väl bara, att det lätt kan bli hysteri och oro, så blev det för mig.
Svar på tråden Fler med smala bebisar?