• Amelia09

Vilken yoghurt ger ni barnen? Mycket socker?

Hej,
    har en 3-åring som älskar yoghurt! Jag själv är lite skeptiskt till yoghurt, har fått för mig att det är för mycket socker i... Har ni tips på yoghurt som är mindre socker i? Obs! Inga lightprodukter eller med sötningesmedel.

Hälsningar Amelia

• Svar på tråden Vilken yoghurt ger ni barnen? Mycket socker?
  • Agamemnon

Turkisk yoghurt med hög fetthalt och inget socker. Den kan du också smaksätta lite hur du vill, med kanel, bär, mosad banan, rårivet äpple,...

♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Amelia09

Tack för alla bra svar och tips! Fil och naturell yoghurt ska inhandlas direkt. Gäller bara att vänja av pappan med yoghurt också.... har ni tips även där?! ;)

• norgesessan

Det är svårare om han inte tycker om fil. Jag är inte uppväxt med fil, så som alla svenskorna runt mig har gjort, så jag klarar inte av att äta fil...Det blir vanlig yoghurt (sötad) för min del...Men äter det inte så ofta.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Koloraturell
    Tow2Mater skrev 2010-04-28 16:08:12 följande:
    Min son äter vanlig yoghurt. Den som har socker i. Oftast varje dag. Han får t o m annat med socker i ibland, som kakor och juice.

Då måste du vara en hemsk förälder. Ser du inte hur du förstör barnet som kommer drunkna i socker! Vet du hur många sockerbitar det blir på ett år? Va, va??!

Att han dessutom får äta gott ibland är ju skandal.

• LinnV

Vi äter bara naturell yoghurt eller fil här hemma, min dotter tycker det är jätte gott och hon brukar få bara flingor till..

• pigglet

Naturell yoghurt mixat med frusna hallon, eller jordgubbar, eller banan och blåbär.

Eller med musli till.

• Kazeer

Naturell yoghurt med frukt (päron, banan, melon) i.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • slangbella

A-fil. Trodde inte min lille kille skulle uppskatta min fil, men fel hade jag! Han äter det för glatta livet som det är.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ♥¸.?°´¯) ♥
  • trolltotten
    Min son äter vanlig yoghurt. Den som har socker i. Oftast varje dag. Han får t o m annat med socker i ibland, som kakor och juice.
    Det gör min dotter med.. Vet att det inte är bra för tänderna, men hon ääälskar o springa runt me tandborsten, och blir rosenrasande om inte jag borstar dom minst 5 ggr/dag så det är nog ingen större fara :-P
    Vissa människor kan, andra inte.
  • camas
    här med :)

igår på en helt vanlig tisdag så hade vi efterätt efter middagen... vi åt kladdkaka med grädde...

det tyckte de var smaskigt (som alltid) :P

:D
    Filip 041227 och Tea 080401
  • chokladkaffe

Köper bara naturell yoghurt. Har aldrig fattat varför man ska köpa yoghurt som har lika mycket socker som cola eller med sötningsmedel. Det finns ju naturell bara att lägga i lite frukt om man vill ha socker.

• mkvp

blanda turkisk yougurt med vaniljvisp.... jättegod vaniljyougurt med inte så mycket socker!

• tvontheradio

man kan blanda i några matskedar turkisk yogurt i vanlig fil eller naturell yogurt så blir den lite fetare iallafall. man kan ha hi honung, bär, torkad frukt o.s.v.

• Jemp
    mkvp skrev 2010-04-29 07:47:58 följande:

blanda turkisk yougurt med vaniljvisp.... jättegod vaniljyougurt med inte så mycket socker!

Varför inte vaniljpulver?
  • Jemp

Sonen äter turkisk yoghurt. Jag äter naturell "vanlig" eko från arla. Båda osötade givetvis.

Sockerintaget sparar jag hellre till något extra gott ibland, typ kakor. Ingen frukost som är lika gott osötat.

Svar på tråden Vilken yoghurt ger ni barnen? Mycket socker?