• Mopsan

Roliga barnböcker lite tips och funderingar tack.

Jag har två små bokmalar här på snart 2 och 6 år gammla. Jag har dock ett enormt problem jag finner de flesta barnböcker som ett utdraget självmord att behöva läsa gång på gång. Så vi försöker att hela tiden köpa nya så det inte blir för tjatigt de har mao välfyllda bokhyllor vid det här laget. Men böcker kan man aldrig få nog av. Så jag vill gärna ha era absolut bästa boktips. Om det är barnen som gillar det och ni finner det som döden eller om det är ömsesidigt kvittar (men förvarna mig gärna innan om den är urtråkig ) själv så gillar vi att läsa en del klassiska sagor, håkan bråkan, sigge och framförallt rim böcker. Har idag läst adjö herr muffin blev glatt överaskad över hur fin den var dock insåg jag snabbt att den inte var särskilt väl lämpad som godnatt bok. men men ungarna behöver något att kunna prata med psykologen om i framtiden

• Svar på tråden Roliga barnböcker lite tips och funderingar tack.
  • framsteg

Gå till biblioteket också och låna - där kan man få jättebra tips av barnbibliotikarierna!

• Mopsan

nja jag är mer för att köpa böcker. Jag och gubben är galna i böcker och har mängder. Även barnen har en hel del men man vill ju förnya osv så var lite nyfiken på om det fanns något roligt att tipsa om. Mitt stora problem med barn böcker är att de är så fruktansvärt tråkiga att läsa. Man finner vissa guldkorn men det är kanske en på 20 böcker som man tvingas pina sig igenom. Är inte särskilt förtjust i bibliotek vill ha böckerna själv

• parvati

Pija Lindenbaumsböcker Min favorit är Gittan och älgbröderna-Gittan har inga syskon och det är trist men hur kul är det egentligen att få några älgbrorsor som ritar sönder alla kritor och dricker ur toastolen? Jättekul att läsa både för stora och små.
    Pettson och Findus, mamma Mu, Alfon Åberg är ju klassiker. Har själv bara en 2-åring så jag är dålig på böcker till 6-åringar men jag vet att Lasse-Maja böckerna brukar vara populära hos en del 6-åringar.

• Lady Namárië

Drakens feta katt av Dav Pilkey är en favorit här hemma. Den är anpassad för barn som är på väg att knäcka läskoden, så sexåringen kanske kan ta sig igenom den själv så småningom.

Liten skär-böckerna och allt med Rut och Knut (Wirsén).

So say we all
  • parvati
    Omslagsbild till
    Edward Tulanes fantastiska resa av Kate DiCamillo,

Den här boken tycker jag verkar vara en kul högläsningsbok. Den rekommenderas från 6 år. Den är inte så gammal så ev kan man få tag på den och köpa.
  • framsteg

Ts - ah, då är jag med.

Gillar Pernilla Stalfelts böcker och de brukar uppskattas av barnen också, kanske ett tips? Sen gillar barnen oftare böcker som man som vuxen är rätt trött på har jag märkt genom jobbet (jobbar inom fsk) men då gäller det ju att hitta böcker man kan introducera lite fint för dem och för det mesta går det ju riktigt bra!

• Dammtussan

Rut och Knutböckerna älskar mina som är (snart 3) och 5.

Och Benny.  Vi älskar alla Bennyböckerna ! Otroligt roliga bilder och finurlig text.
    Alfons går också hem fast jag kan tycka han är lite stel
    Richard Scarrys böcker gillar barnen också, men är kanske inte godnattsagor utan mera böcker att titta i tillsammans.
    Halvanböckerna är snart sönderbläddrade..Kanske inte så roliga, men barnen gillar dem.
    Oh ! Sagan om Karl-knut ! *gillar*
    och icke att förglömma:
    Bajsboken och 
    Naken om baken 
    De går definitivt hem
  • Disela

Har en dotter på tre år som älskar böcker. Vi läser mycket Mamma Mu. Det är ganska mycket text. Ingrid böckerna av Katerina Janoush gillar hon också väldigt mycket, trots att det är lite text i. Mulle Meck, Pippi, och JordgubbsMoshi är också roliga. Moshi är inte direkt text, utan en leta och lärbok som hon älskar (men jag hatar).

Svar på tråden Roliga barnböcker lite tips och funderingar tack.