• sirisdotter

Moralpanik när det gäller barnböcker!?

Två kvällar i rad har jag nu råkat se på tv att dagens föräldrar väljer bort barnböcker, som de fått hem via barnbokklubb om de inte är tillräckligt präktiga!

En författare fick ta bort suget efter öl och ändra det till begär efter hallonbåtar.

Astrid Lindgren skulle knappast ha hittat någon förläggare idag;  Emils pappa blir arg på Emil "Förgrymmade unge!",  de vuxna dricker ännu starkare drycker än öl...

Och Alfons pappa hade knappast fått röka pipa, om de böckerna skulle ha lämnats till bokförlag nu.

Känner någon igen sig betr. ny-moralismen?!

• Svar på tråden Moralpanik när det gäller barnböcker!?
  • parvati

Ja herregud det har ju funnits en lång tråd om kurekurreduttön och den flygande trumman här på fl.  Det skulle bli ett väldigt stort bokbål om man inte kan förstå att var sak har sin tid och att man kan förklara ordval för sina barn.

• lövet2

O ja, jag har träffat föräldrar som inte vill läsa Lennart Hellsing för att han skriver om negerbollar t ex ...

• sirisdotter
    parvati skrev 2010-04-23 22:13:31 följande:
    Ja herregud det har ju funnits en lång tråd om kurekurreduttön och den flygande trumman här på fl.  Det skulle bli ett väldigt stort bokbål om man inte kan förstå att var sak har sin tid och att man kan förklara ordval för sina barn.
    Dagens nymoralism, som Belinda tog upp i Debatt igår och tv-nyheterna skildrade  idag har ingenting med ordval att göra!

"Var sak har sin tid"  - menar du att ingen dricker öl eller röker år 2010? 

OK,  rökningen har blivit mindre rumsren de senaste åren, absolut, men öldrickande?

Förklaringen var mer att föräldrar är så stressade att de inte som på 70-talet ger sig tid att förklara socialrealism; företeelser som inte är gulliga och mysiga.
  • parvati
    sirisdotter skrev 2010-04-23 22:24:02 följande:
    Dagens nymoralism, som Belinda tog upp i Debatt igår och tv-nyheterna skildrade  idag har ingenting med ordval att göra! "Var sak har sin tid"  - menar du att ingen dricker öl eller röker år 2010?  OK,  rökningen har blivit mindre rumsren de senaste åren, absolut, men öldrickande? Förklaringen var mer att föräldrar är så stressade att de inte som på 70-talet ger sig tid att förklara socialrealism; företeelser som inte är gulliga och mysiga.
    Jag var för snabb när jag skrev men ordet neger använder jag såklart inte. Nu tycker inte jag att man behöver skriva barn på näsan om det med vettiga föräldrar lär de sig ändå om vad det ordet står för. Pippi var ju skandal på den tiden fast då var det Pippi som sa vad hon tyckte mot vuxenvärlden som var upprörande och Astrids barnböcker som tar upp döden har väl varit kontroversiellt på en del ställen.

För övrigt var barnböckerna  på 70-talet så trista, Sprätten går på toaletten och Emma går på dagis...
  • Lussekatten87

Jag läser böckerna rakt upp och ner,säger precis vad det står!
    Och min son säger efter mig. han kommer ändå lära sig det där som vissa tycker är olämpligt någon gång i framtiden.

Man kan inte skydda sina barn från allt! Detta daltande..{#lang_emotions_yell}

• sirisdotter
    parvati skrev 2010-04-23 22:30:30 följande:
    Jag var för snabb när jag skrev men ordet neger använder jag såklart inte. Nu tycker inte jag att man behöver skriva barn på näsan om det med vettiga föräldrar lär de sig ändå om vad det ordet står för. Pippi var ju skandal på den tiden fast då var det Pippi som sa vad hon tyckte mot vuxenvärlden som var upprörande och Astrids barnböcker som tar upp döden har väl varit kontroversiellt på en del ställen. För övrigt var barnböckerna  på 70-talet så trista, Sprätten går på toaletten och Emma går på dagis...
    Är Alfons också tråkig för dagens barn?  En intresserad fråga - jag har ingen aning.  Som bonusmamma på 80-talet fick jag läsa Godnatt Alfons ofta.
  • parvati

För mig var nog Alfons ingen favorit men det ska bli kul att se sonens reaktion på Alfons.

• sirisdotter
    parvati skrev 2010-04-24 11:33:54 följande:
    För mig var nog Alfons ingen favorit men det ska bli kul att se sonens reaktion på Alfons.
    Vilka var favoriterna bland 70-talsbarnböckerna??
  • parvati
    sirisdotter skrev 2010-04-24 11:52:58 följande:
    Vilka var favoriterna bland 70-talsbarnböckerna??
    När jag var i förskoleåldern var favoriterna Tomtebobarnen och Ägget. Jag hade Emma och Totteböcker också men jag vill minnas att jag inte gillade dem.
    En stor favorit som jag inte riktigt kommer ihåg om jag läste själv är böckerna om vilda bebin. Sedan är spöket Laban väldigt populärt  hos sonen just nu.
  • sirisdotter
    parvati skrev 2010-04-24 11:59:53 följande:
    När jag var i förskoleåldern var favoriterna Tomtebobarnen och Ägget. Jag hade Emma och Totteböcker också men jag vill minnas att jag inte gillade dem.En stor favorit som jag inte riktigt kommer ihåg om jag läste själv är böckerna om vilda bebin. Sedan är spöket Laban väldigt populärt  hos sonen just nu.
    Ja, Elsa Beskow var knappast 70-talsbarnbok (i varje fall inte 1970-tal).
  • sirisdotter
    parvati skrev 2010-04-23 22:13:31 följande:
    Hur hittar jag den tråden?
  • parvati
    sirisdotter skrev 2010-04-24 13:57:14 följande:
    Ja, Elsa Beskow var knappast 70-talsbarnbok (i varje fall inte 1970-tal).
    Nej det vet jag Men det var en av mina favoriter i mitten av 70-talet. Jag tyckte inte att"Det här är Emma, Emma går på dagis, På dagis har de ett kuddrum" gav mig något när jag var liten. Jag var mer i skogen än på dagis när jag var liten. Beskow var väl själv utsatt för moralpanik på 70-talet dessa borgeliga sagor med cementerade könsroller...
  • 1977a

Jag tycker att det är befängt att ställa krav på barnlitteratur att den ska vara moralisk och uppbygglig. Tänk om vi vuxna för egen del valde bort böcker där människor beter sig illa, lever politiskt inkorrekt eller använder fult språk?

Litteraturens roll är ju inte att uppfostra, det är vårt jobb som föräldrar. Däremot kan litteraturen hjälpa våra barn att bli självständigt tänkande individer, men knappast om vi censurerar bort en massa.

Svar på tråden Moralpanik när det gäller barnböcker!?