Hur många kcal innehåller 1 dl kokt ris?
Hur många kcal innehåller 1 dl kokt ris? Någon som vet?
Överallt står det i termer av 100 gram...grrr! Jag vill bara veta hur mkt kcal 1 dl ris innehåller som är kokt och färdig att äta!
Någon??
Hur många kcal innehåller 1 dl kokt ris? Någon som vet?
Överallt står det i termer av 100 gram...grrr! Jag vill bara veta hur mkt kcal 1 dl ris innehåller som är kokt och färdig att äta!
Någon??
Marleen - har du varit i en sån här diskussion tidigare?
Ibland kan teori vara lite krångligt. Jag tycker att du tar ett decilitermått och en våg och väger hur mycket en deciliter av olika saker väger.
ja jus de EEhhhhh.... smart chocken för idag! tycker att du e fruktansvärt otrevlig.... jaja du har fått svar iaf... jag lämnar denna dagis-tråd igen. och ursäkta mig igen för jag försökte hjälpa till....
iaf så e de 98,2 kcal per dl kokt ris!
Vet inte riktigt hur jag trillade in här men den här tråden bara måste ju puttas upp! Jag får flashbacks...
Ja, 1 dl bly och bomull har samma MÅTT men inte samma VIKT.
Så enkelt att ett barn kan förstå det:
spa.118100.se/densitet+vatten/183924
Det här var nog den roligaste tråden på länge, ni som inte kan det här med densitet, vikt och volym, vad höll ni på med i grundskolan egentligen?
1. Väg riset?
eller 2. Installera Hälsovakten. :) Man kan installera Hälsovaktens Demo gratis i ett par dagar. Där brukar måtten anges BÅDE i gram och i portioner eller deciliter eller var de anser är ett lämpligt mått. :)
Sedan gäller väl antalet kcal per 100 gram för okokt ris? Vilket betyder att det inte spelar någon roll vad den där decilitern väger ifall den är kokt?
Ris ....1 dl = 100 g
Gud vilket tjat det var om risets vikt vs 1 dl här?
Men 100g kokt basmatiris ger ca 120 kcal eller 510 KJ
Detta har jag tagit fram i mitt kostdataprogram, så sifforna baseras på livsmedelsverkets databas över näringsinnehåll.