• Charlotta71

Upprepade MA och sedan gravid?

Hej,
    Jag fick mitt andra MA bekräftat igår och det var på vår 6:e IVF insättning = otroligt mycket kämpande under åren så det är grymt tungt nu.

Vi var på väg till Riga för äggdonation i mars men blev gravida när vi skulle åka.

Nu frågar vi oss om vi kan lyckas att behålla ett barn som vi "gjort" själva eller om äggdonation är enda utvägen? OCH tänk om inte äggdonation är lösningen, tänk om det är något fel på mig??? De säger alltid att livmodern ser toppen ut men kan det vara annat fel??

Någon som har erfarenhet av att ha lyckats på senare IVF efter flera misslyckanden? Vad tror ni har varit felet? Har ni gjort något annorlunda?

För första gången är jag rädd att vi aldrig kommer att lyckas, så har jag inte tänkt tidigare.

KRAM Lottis

• Svar på tråden Upprepade MA och sedan gravid?
  • Cia o krabaten
    Charlotta71 skrev 2010-04-19 08:21:18 följande:
    Jag åt en tabeltt Trombyl om dagen.Lottis
    Då kasnke det kunde funka med 1,5-2?
    Jättesvårt det där när det inte finns forskning eller ngn läkare att fråga
  • Charlotta71

Det känns rätt så ointressant så här i efterhand om jag skulle ha ätit 1 eller 2 tabletter, jag har ingen aning om ifall det hade gjort skillnad.

Det finns miljoner saker och värden som kan vara fel och behöver justeras.

Det viktiga är att köra igång en missfallsutredning omgående och det ska jag ta med dem på SÖS på onsdag när jag är där och gör min medicinska abort.

• Cia o krabaten
    Charlotta71 skrev 2010-04-19 14:03:44 följande:
    Det känns rätt så ointressant så här i efterhand om jag skulle ha ätit 1 eller 2 tabletter, jag har ingen aning om ifall det hade gjort skillnad. Det finns miljoner saker och värden som kan vara fel och behöver justeras.Det viktiga är att köra igång en missfallsutredning omgående och det ska jag ta med dem på SÖS på onsdag när jag är där och gör min medicinska abort.
    Ja visst är det så, jag bara försökte hitta vad som kan vara värt att testa inför NÄSTA gång, för det är väl det ni hoppas på? Att ni ska bli gravida igen, på ett eller annat sätt.
    Man vet ju inte om det skulle funkat, det kan ju ha varit ett "vanligt" mf mitt ibland de ovanliga också. Finns ju inga säkra svar.
  • Finessan

Försök att få en tid hos Anette Sjösten, Läkargruppen Victoria. De finns vid Medborgarplatsen.

Hon gav mig en "liten" utredning med prover efter endast två mf. Den lilla utredningen omfattade ändå fler prover än vad de flesta får i sin så kallade missfallsutredning. Utredningarna är ofta skrattretande eftersom de innehåller så få prover.

Anette är också villig att skriva ut både Trombyl och Fragmin. En inte sällan gynsam kombination även om inga "fel" hittas. Eftersom jag fortsatte få missfall så gjorde hon en större utredning på mig senare där mina koagulationsrubbningar hittades. Tyvärr fick jag ändå inte den hjälp jag behövde och fick söka mig vidare till underbara, legendariska Dr B, som tyvärr gått i pension.

Precis som för Cia så funkade det för mig först när jag tog två Trombyl. Jag fick även en hög dos Fragmig + Progesteron.

• Charlotta71

Finessan;
    Precis hemkommen från skrapning idag då den medicinska aborten ej fungerade igår. Allt känns bra hopplöst men det är "bara" att försöka ladda om.
    Vi träffar vår IVF-läkare på onsdag och hon skall rekommendera oss vidare till någon de har samarbete med, vet ej vem. Tack för tipset om Victoria!

Vad gör Fragminet?

Lottis

• Strix

Fragmin förtunnar blodet så att det inte kan koagulera lika snabbt. Det hjälper oss med koagulationsrubbningar att inte få proppar i livmodern. De kan döda embryot genom  att blodtillförseln stryps.

• Charlotta71

Det har alltså samma verkan som Trombyl? Det åt jag en tablett om dagen nu senaste graviditeten trots att läkaren egentligen inte ville skriva ut det.

Lottis

• Cia o krabaten
    Charlotta71 skrev 2010-04-22 18:16:52 följande:
    Finessan; Precis hemkommen från skrapning idag då den medicinska aborten ej fungerade igår. Allt känns bra hopplöst men det är "bara" att försöka ladda om. Vi träffar vår IVF-läkare på onsdag och hon skall rekommendera oss vidare till någon de har samarbete med, vet ej vem. Tack för tipset om Victoria! Vad gör Fragminet? Lottis
    Trombyl och Fragmin är båda blodförtunnande men de verkar på lite olika sätt som jag förtår det och kan därför vara bra som kombination.
    Finesssan vet mer om det där, tyvärr är hon inte så ofta på FL längre, men det finns skrivet om i flera trådar om upprepade mf om du orkar läsa tillbaka, eller googla kanske.
    I den här cirkusen får man som sagt göra mycket av jobbet själv tyvärr då det inte är intressant för läkarna
  • Vallmo75

Lottis, jag har precis som du haft upprepade mf & ma (5 st). Läkarna här hemma har förklarat det med att mina ägg har för dålig kvalitet. Vi har genom åren haft mycket svårt för att bli gravida och efter ett misslyckat ivf-försök som gav 16 ägg varav 12(!) omogna och resterande av skruttig kvalitet så beslutade vi oss för att försöka med äggdonation i Riga. Vi blev gravida men även denna graviditet resulterade i missfall! Kort sagt: äggkvalitén har inte varit avgörande i vårt fall. Strax efter äggdonationsmissfallet blev vi gravida på nytt på naturlig väg, även det resulterade i mf i v.11 nu i mars. Nu har jag precis kontaktat dr Sjösten och väntar på provsvar men summan av kardemumman är att vi verkar ha liknande historier du och jag.

• Charlotta71

Vallmo75; Usch, stackare! Vilken jobbig resa ni haft/har.
    Vi har liknande resor men jag har "bara" haft två MA och blivit gravida båda dessa gångerna via IVF. Jag har nästan hoppats på att det är äggkvalitén och att det därför skall fungera om vi gör ÄD men det talar ju din historia emot. Det behöver ju inte alls vara så.....
    Men gjorde ni någon missfallsutredning innan ÄD? Det har vi tänkt att göra så att vi inte satsar energi och pengar på något som är dömt på förhand. Det kan ju vara immunologiska saker, DNA-fel m.m m.m som är anledningen.

Vi ska köra igång en utredning snart hoppas jag och sedan får vi se om det blir fler IVFér eller om det blir aktuellt med ÄD. Jag ber till gudarna att vi båda får ordning på detta till slut.

Kram

• Hjördan

Hej Lottis!

En till i samma sits som du!
    4 MA  (varav 1 var tvillingar). 1MF.
    Ett gäng IVF:er, och sen, helst plötsligt gravid på egen hand nu sist (MA nummer 4).

Har ätit 1 trombyl /dag, fast läkaren inte trott på det, men tror jag borde tagit mer+ev fragmin och progesteron. Får se. Ska till Anette Sjösten i slutet av maj. Hoppas hon kan hjälpa oss ur detta lånag evigt pågående trauma.

Håller tummarna för oss alla!

• Charlotta71

Hej Hjördan,
    Ja, vi verkar verkligen sitta i samma båt.
    Är Anette Sjösten läkare någonstans på söder? Jag känner igen hennes namn.

Jag håller också tummarna för oss! Vi träffar vår läkare på S:t Göran på onsdag och sedan blir det missfallsutredning.

• Hjördan
    Charlotta71 skrev 2010-04-26 18:37:22 följande:
    Hej Hjördan, Ja, vi verkar verkligen sitta i samma båt. Är Anette Sjösten läkare någonstans på söder?
    Ja, Victoria kliniken

Lycka till på onsdag!
Svar på tråden Upprepade MA och sedan gravid?