• LillaMandarin

Vad är vårdnadashavare?

Jag har en konstig fråga.
    Vad innebär vårdnadshavare egentligen? Vårdnadshavare på är det "riktiga" pappan eller kan det även skrivas över på en styvpappa

• Svar på tråden Vad är vårdnadashavare?
  • snillis

Oftast är ju förälder och vårdnadshavare samma sak.
    Om en förälder inte kan eller vill vara delaktig i barnets uppfostran blir den andra föräldern ensam vårdnadshavare. Men hans eller hennes partner blir då inte barnets andra vårdnadshavare utan då har barnet bara en vårdnadshavare.
    Om inte förälderns partner adopterar barnet, då blir den också barnets vårdnadshavare.

• TwistedSister

Vårdnadshavare är den som har vårdnaden om barnet juridiskt. Om man är gift har man automatiskt gemensam vårdnad om gemensamma barn tror jag, men om man inte är gift får mamman automatiskt enskild vårdnad om man inte skriver på papper på familjerätten att man ska ha gemensam. En styvpappa vet jag inte, måste han inte adoptera för att få vårdnad kanske?

• LillaMandarin

Så en styvpappa kan alltså aldrig bli Vårdnadshavare 2. Så antingen är han "riktiga" pappan eller så kan han även ha adopterat barnet eftersom mamman isåfall stod som ensam vårdnadshavare?

• TwistedSister
    LillaMandarin skrev 2010-04-16 10:39:54 följande:
    Så en styvpappa kan alltså aldrig bli Vårdnadshavare 2. Så antingen är han "riktiga" pappan eller så kan han även ha adopterat barnet eftersom mamman isåfall stod som ensam vårdnadshavare?
    Jag antar att det är så ja.
    Jag vet en styvmamma som hade bonusbarnet från tidigare förhållande i sin vårdnad, men det var genom placering av soc så jag antar att barnet var familjehemsplacerat hos henne. Men jag vet förresten inte om hon hade juridisk vårdnad om barnet då, eller om det var soc eller bioföräldrarna...
  • snillis

Precis, för man behöver ju inte ha två vårdnadshavare. Det räcker ju att det finns en person som är ansvarig för barnet.

• snillis
    TwistedSister skrev 2010-04-16 10:42:07 följande:
    Jag antar att det är så ja.Jag vet en styvmamma som hade bonusbarnet från tidigare förhållande i sin vårdnad, men det var genom placering av soc så jag antar att barnet var familjehemsplacerat hos henne. Men jag vet förresten inte om hon hade juridisk vårdnad om barnet då, eller om det var soc eller bioföräldrarna...
    Ja, man kan ju bli en särskilt förordnad vårdnadshavare.
Svar på tråden Vad är vårdnadashavare?