• Holmstedt

ont i magen

hej, har en liten tjej som föddes den 15februari i v30+1 o hon får nu nan plus lactulos o fick lite ont i magen av det men sen vi började med niferexen är det katastrof så hjälp mig nu snälla med tips! hon har inga problem o få ut alla gaser för det pyr i rumpan på henne hela tiden men hon har ändå jätte ont.
    mvh sanne

• Svar på tråden ont i magen
  • mina12

Det verkar vara ganska vanligt med magproblem hos prematurer. Ibland kan minifom och semper magdroppar hjälpa lite grann. Massage kan också hjälpa lite och att "cykla" med benen. Jag tror vår tjej var ca 4mån korr innan magen fungerade bra.

Om du tycker att det blir ohållbart, så prata med BVC eller neo, så att det inte är något annat än "vanligt" babyknip.

• skogstok

Jag har tyvärr inga råd att ge, då inga av de olika dropparna hjälpte. Våran läkare berättade att prematurer har en omogen tarm, vilket gör att de ofta får problem med magen. Det positiva för oss var att det gick över ganska fort, hoppas att det gör det för er också.

• Katarina76

Lactulosen kan i värsta fall ge ännu mer gaser. Kolla med neo om ni kan ge lite rapsolja i ersättningen istället om hon är hård i magen. Vi använde både minifom och Sempers magdropar - tycker att magdropparna hjälpte lite i alla fall. Sedan försökte vi ha henne då och då på mage så att hon rörde på benen, ofta kom det någon fis då.

Magknipet gick över efter 3 mån korr för vår tjej.

• Systermalin

Jag har tvillingar som föddes i v. 32. De hade jättemycket problem med magen och kolik tills vi provade akupunktur. Låter kanske lite extremt att ge pyttebebbar akupunktur, men det hjälpte något otroligt!!! Efter 2 behandlingar var den ena frisk och efter 4 var den andra frisk. Prova!

Svar på tråden ont i magen