• Diremone

Dagmatte, någon som har/haft det till sin hund?

Hej!

Jag håller som bäst på att lösa pusslet med att kunna skaffa hund - något jag velat sen jag var liten!
    Första etappen är löst, jag har tänkt att plugga på distans (dvs. hemifrån) nästa år och då vore det ju perfekt att passa på att skaffa valp!

Hur saker och ting ska lösas sen är knepigare då jag inte riktigt vet vad jag ska göra (plugga? jobba?). Sambon har inte möjlighet att ha hunden med på jobbet och mina föräldrar vill nog inte ha den om dagarna de heller trots att det skulle vart perfekt (de jobbar kväll). Så just nu funderar jag på om dagmatte skulle kunna vara ett alternativ när den dagen kommer.

Är intresserad av allt ni vet om detta. Vad kan det tänkas kosta? Hur hittade ni dagmatten? Hur fungerar allt rent praktiskt? Har ni råkat ut för några tråkigheter? Finns det regler och sånt? Bör man skriva ett avtal gällande ansvar och sånt om det händer en olycka? Tips att tänka på.. allt!

Tack på förhand =)

• Svar på tråden Dagmatte, någon som har/haft det till sin hund?
  • hmcc

Jag har ingen men jag ÄR en.

Hunden är här väldigt olika dagar i veckan, ibland flera ibland bara någon enstaka.

Ibland 9-17 ibland 9-23.

Jag annonserade att när jag ändå är hemma så kan jag ta och vara dagmatte.

• Dinosaurie

När vi skaffade hund bytte jag yrke för att det skulle kunna fungera så att vi (jag och sambo) själva kunde ta hand om hunden utan att vara beroende av någon annan.

Du bör fundera på att det kan vara svårt att hitta en bra dagmatte, och att du förmodligen kommer att behöva byta flertalet gånger under hundens liv..
    Det verkar inte som att du bestämt dig för vad du ska plugga till eftersom du inte vet om du kommer plugga vidare eller inte så kanske du kan fundera på om du kan tänka dig att plugga till något där du antingen kan jobba till viss del hemifrån eller "annorlunda" arbetstider..

• Mille11

Jag hade en ung tjej som vi lämnde våra hundar till när vi åkte bort på kvällen (typ middag hos kompisar o så) och hon gick även ut med dom någon gång ibland.
    Hon var jätteduktig med dom och gillade att träna o sådär, men jag tycker det var lite nackdel att hon var ung (tror hon var 17). Det var ibland hon skulle göra annat o lite svår o få tag på snabbt o sådär.
    Jag skulle rekommendera någon äldre, kanske inte gammal på det viset, men kanske någon runt 25 och uppåt i alla fall.

Jag har själv varit dagmatte också. I somras var det en hund i taget i längre perioder i sträck (1 vecka, 4 veckor osv). Sen i höst passade jag en liten hund (då jag har två stora själv) två dagar i veckan och det var toppen!

Det jag tycker du ska tänka på (mycket jag hört från dom som letat innan dom hittade mig o sådär) är att den som ska passa hunden har samma syn som du på uppfostran och regler (tycker det är viktigt, som hundägare), vet vad det är för ras du har/h*n ska passa, att hunden är försäkrad, vilka priser som gäller - kan skilja för dag/kväll och kostar oftast extra om hunden ska stanna över natten. Bestäm allt innan och skriv gärna ner vad ni pratat om och bestämt, som ett slags avtal. Jag skulle också rekommendera att inte lmna hunden till någon som passar många hundar, men kanske en eller två. Då får hunden mer tid och omvårdnad och slipper "dagiskänslan".
    Om h*n har flera hundar eller egen hund så är det superviktigt att de träffas innan så att alla hundar funkar ihop och även om h*n ska ta in en ny hund senare eller så så måste ju din hund träffa dom osv.

Pris varierar mycket beroende på vart ni bor?
    Jag tog 100kr/dag, men det var väääääldigt billigt, men jag hade en så lugn, liten hund som inte ens märktes knappt. :) Däremot när jag vaktade en stor rottweiler-hane som betydde betydligt mer jobb för mig så tog jag 150kr/dag. Hade även 50kr/natt.

Men se till att träffa den eventuella dagmatten flera gånger innan du bestämmer dig och gärna både hos dig och dagmatten så båda får insikt om hur ni har det och sådär.

Det blev väldigt långt, men jag tror jag fick med det mesta! :)
    Fråga gärna mer!

• WPmamman

Jag var dagmatte åt lite olika hundar när jag var ensamstående gravid och första året med barnet. Hade hundarna lite olika tider beroende på deras ägares arbetstider/föreläsningar. Jag fick en symbolisk summa, höll inte koll själv eftersom jag ansåg att jag gjorde något jag tyckte var kul när jag ändå var hemma. Tror jag fick mellan 50-100:-/timmen, men det fick de själva bestämma om de ville ge.
    Känns det bra i personkemin mellan dig och den tilltänkta dagmatten/hussen så brukar det fungera bra. Ska kännas att man kan tala med varandra om vad det än gäller över hunden, precis som kring småbarn och deras barnvakt.
    Lycka till,

• Immer

Hoppsan,tryckte fel...vår hund går på dagis,så jag hade ingen kommentar!

• Diremone

Tack alla som kommit med tankar =)

Baxter 1: Är införstådd med att det inte är det lättaste att hitta en bra dagmatte, men de finns ju där ute =)
    Beroende på vad man skaffar för hund så kan det ju finnas pensionärer som är intresserade av att ha lite sällskap om dagarna, utan att ha ansvaret liksom..

Men förhoppningsvis så hittar jag ett jobb där hunden kan vara med, jämt eller ofta =)

Givetvis ska en eventuell dagmatte ha samma syn på hunduppfostran som jag =)

• hmcc

Ju mindre/lättare ras desto lättare att hitta dagmatte.

Stora blandraser, amstaff, rottisar och liknande är lite knivigare.

• Diremone
    hmcc skrev 2010-04-14 21:24:26 följande:
    Ju mindre/lättare ras desto lättare att hitta dagmatte. Stora blandraser, amstaff, rottisar och liknande är lite knivigare.
    Det är ju absolut något att ha med i beräkningen =) Det hade jag inte tänkt på..
    Just nu ligger tankarna mest åt schnauzerhållet.. Dvärg eller Riesen =)
  • hmcc
    Diremone skrev 2010-04-16 22:37:05 följande:
    Det är ju absolut något att ha med i beräkningen =) Det hade jag inte tänkt på..Just nu ligger tankarna mest åt schnauzerhållet.. Dvärg eller Riesen =)
    Jag hade absolut skaffat dvärg, dels för det jag nämnde och dels för att risen lever kortare, kräver mer och kostar mer.

En dvärg kan du ha med överallt och orkar hur mycket som helst.
  • Salacious Crumb

Vi är inne på vår tredje dagmatte för vår 2-åriga Cocker Spaniel-tik. Vi visste från början (precis som TS) att vi skulle vara tvungna att lämna hunden till någon annan på dagarna och hade det i åtanke när vi valde ras. Förutom storleken tittade vi på rasens mentalitet, det är lättare med dagmatte om man har en hund som omedelbart älskar allt och alla (som Cockern ) än om man har en hund som har svårt att komma överens med andra eller är väldigt "mammig". (Eller heter det kanske "mattig" när det gäller hund ).

Vi har hittat våra dagmattar via Blocket och det har kostat runt 100:- om dagen. En tog lite mer men då hämtade och lämnade hon hunden hemma hos oss så det var det värt. Dagmatte har en kopia på försäkringsbeviset och vet vilken veterinär vi går till om olyckan skulle vara framme. Eventuella veterinärkostnader står vi naturligtvis för, det är ju vår hund. Och vi har ett väldigt enkelt avtal där det står ett pris, när vi ska betala, antal promenader per dag och ungefär när vi hämtar och lämnar.

Jag vet inte om det är ett alternativ men jag skulle nog föreslå att du blir dagmatte själv. Du kommer plugga men vet inte vad du ska göra efter det och då kanske det kan vara skönt att inte vara bunden av att ha hund? Och lite extra inkomst brukar inte sitta fel när man pluggar

• gabbilw

jag har varit dagmatte till några hundar. jag satte utr annons på vovve.net. Jag tog 1500 kr i månaden för heltid.

• Diremone
    hmcc skrev 2010-04-17 07:17:15 följande:
    Jag hade absolut skaffat dvärg, dels för det jag nämnde och dels för att risen lever kortare, kräver mer och kostar mer.En dvärg kan du ha med överallt och orkar hur mycket som helst.
    Mm, en dvärg är ju mer praktisk... Men risen är så underbara <3 haha.. har faktiskt beslutsångest där =) Vill nog allra helst egentligen ha en lite större hund så vi får se vad det blir tillslut =)
  • Diremone
    Salacious Crumb skrev 2010-04-17 07:45:46 följande:
    Vi är inne på vår tredje dagmatte för vår 2-åriga Cocker Spaniel-tik. Vi visste från början (precis som TS) att vi skulle vara tvungna att lämna hunden till någon annan på dagarna och hade det i åtanke när vi valde ras. Förutom storleken tittade vi på rasens mentalitet, det är lättare med dagmatte om man har en hund som omedelbart älskar allt och alla (som Cockern ) än om man har en hund som har svårt att komma överens med andra eller är väldigt "mammig".
    Mmm, absolut. Låter ju vettigt att det är lättare att "dagmatta ut" en ras som är glad i alla, än en som är lite mer reserverad, också en bra sak att ha i åtanke =)

Mmm, jag har funderat på det, att själv vara dagmatte. Men då känner jag att jag nog missar mycket av det som jag vill ha ut av hunden... En "dagmattehund" blir det ju kanske att man bara har på dagen, då jag pluggar och inte har tid att gör allt det där extraroliga jag vill göra med en hund som tex. gå lydnadskurser, ta härliga långpromenader med mina vänner och ligga och mysa i soffan om kvällarna. Dessutom så förbinder jag ju mig istället till att vara hemma på ett annat sätt. Äger jag min egen hund så kan man ju dra iväg utan att behöva tänka på att det kommer nån matte eller husse och ska hämta hunden en viss tid..
  • Liljan 020

Jag har haft en dagmatte åt mina hundar hon är kanon duktig.
    Hon bor i Oskarshamn och hon har själv hund och är uppvuxen med hund.
    Hon är den bästa dagmatten jag haft hon fick 100 kr i timmen hon rasta hunden ser till att den har mat och vatten hon bada den om man ber henne och det bästa av allt hon leker med din hund och hon va en riktigOskyldig ängel mot mina hundar det syntes hon älskade dom . Mina hundar  är trotts allt stora hundar jag har jag har en  grand danois och en varghund men hon klarade dom galant,  Hon har inte körkort men det går ju lösa rätt lätt med busskort.
    om nån i Oskarshamn vill ha namnet på denna pärla så bara hör av er till mig.

• Shanin112
    Hej Louise och tack att du kontaktar oss på Städfirma Shahin.
    Gällande hundpromenader är det så att du väljer en tid som ni önskar och då hämtar vi upp eran hund och ta ne promenad med honom med andra hundar eller om ni önskar ensam endast med eran hund och ni kan välja ut en prispacket som passar er bäst som jag har klistrat ner här: 
    Månadsabonnemang:

Heltid 5 dgr/vecka måndag-fredag, mellan 07:30 och 16:30.
    40 min 1 gång/dag              2210:-/mån

Deltid 4 dgr/vecka måndag-fredag, mellan 07:30 och 16:30.

40 min 1 gång/dag              1890:-/mån

Deltid 3 dgr/vecka måndag-fredag, mellan 07:30 och 16:30.

40 min 1 gång/dag              1640:-/mån

Eller om ni önskar kan ni beställa tjänsten dagmatte som funkerar på denna sättet
    Vi hämtar eran hund mellan klockan 7:30 och 18:30 eller om ni önskar en tid som passar er bäst.
    Vi mattar honom och han får leka med andra hundar och vara ute mycket och vi kör honom hem den tiden som ni önskar dock mellan 07:30 och 18:30.
    Prispacketet klistarar jag här nere: 

Dagspassning (endast enstaka dagar):

vardag (heldag)                                        220:-

vardag (halvdag)                                      195:-

helg                                                            270

Hoppas jag har besvarat alla eran frågor och om det är något annat ni undrar över är det bara att höra av er.
    Med vänliga hälsningar,
    Städfirma Shahin
    Växel: 08-990959
    Journummer: 070-2384280
Svar på tråden Dagmatte, någon som har/haft det till sin hund?