• underverket 06

Ni som är hemmaföräldrar hur många år är ni/ tänker ni vara det?

Funderar på hur ni som är hemmaföräldrar tänker kring att vara hemma? Hur många år är ni hemma? Hur tänker ni kring förskola? Låter ni era barn börja vid 3-4 års ålder eller finns det föräldrar som är hemma ännu längre?

Jag hoppas själv kunna vara hemma tills jan då min son är 2 år o 2 månader. Jobbar nu o nu är hans pappa hemma med honom. I höst hoppas jag kunna vara hemma med vårdnadsbidrag om jag kan övertyga min sambo om att det är bäst för vår son. Han vill helst att sonen ska börja förskolan i aug när han är 21 mån. Jag skulle nog kunna tänka mig att vara hemma tills sonen är knappt 3 år om vi hade ekonomi till det, men inte längre än så. Vill jättegärna vara hemma med sonen nu när han är liten o tycker inte att han är stor nog att börja förskolan vid 21 mån. Jobbar själv som förskollärare o tycker inte att små barn behöver förskolan. Tror de har det mycket bättre hemma med sina föräldrar. Så som förskolan ser ut idag med stora barngrupper blir det dessutom för stressigt för små barn i förskolan tycker jag. Jag tycker sällan jag räcker till för barnen om alla 14 barnen på min småbarnsavdelning är där o vi är vuxna på 14 småbarn under 2,5 år. Vid 2,5- 3 års ålder tycker jag dock de har stor behållning av förskolan.

• Svar på tråden Ni som är hemmaföräldrar hur många år är ni/ tänker ni vara det?
  • lövet2

Jag har varit hemmamamma i drygt 20 år, men till hösten söker jag jobb. Deltidsjobb till att börja med, för att vänja in familjen. Min yngsta börjar 6-årsverksamheten till hösten, så då känns det lämpligt att säga adjö till hemmamammandet!

• silverhjärta

Ebba är 2,5 år och är hemma med mig. Har inte känt något behov av förskola innan men nu börjar vi känna att det kanske är dags till hösten. Inga långa dagar utan några timmar 3-4 dagar i veckan blir det eftersom jag är arbetslös. Det känns som om hon skulle må bra av lite umgänge med jämnåriga. Vi går på Öppna Gruppen två dagar i veckan men där är mest småttingar numer.

Don´t drink and derive!
  • ump

Till hösten, när vår son är tre år, ska han få börja i en grupp i kyrkans regi. Där bakar de, gör utflykter mm tre dagar i veckan. Tycker att han är så stor då att han behöver börja få umgås mer med barn i sin egen ålder då. Förskolan hoppar vi över helt.

• Miniigirl

Jag är hemma med mina 2 söner, den ena blir 3 år och den andra 1 år i maj!
    Vi pratade om för länge sedan att äldsta eventuellt skulel börja förskola till hösten, då är han ca 3 år och 3 måander. Men nu har vi börjat känna att vi nog har honom hemma längre! kanske till nästa höst! Jag tycker det är så svårt att bestämma sig för hur vi ska göra. Jag har ju alltid tänkt att när jag får barn ska jag göra allt för att vara hemma med dom så länge som möjligt! Men nu känenr jag mig så förvirrad, man blir ifrågasatt över sina val, och det gör mig osäker! Men, jag vet å andra sidan att mina söner trivs väldigt bra hemma! Dom leker så underbart bra tillsammans, och vi går till öppnda förskolan och träffar andra familjer som ahr barn i samma åldrar. Så barn får dom ju träffa!

Jag själv har aldrig gått på förskola, och jag tycker inte jag kan ha fått en bättre uppväxt!

• inkka

Våra barn (4½ år och 3) har aldrig gått på förskola. Det har gått jättebra och inte jobbigt alls. Stora tjejen ska börja 15 timmars i höst. Lilla har vi tänkt ska börja året efter. Personligen tycker jag runt 4-årsåldern känns rätt lagom att börja (hellst korta dagar). En stor anledning till att det har gått bra för oss är också att det finns andra "större" barn hemma här. Och flera som bara går lite på förskola och då kan vara med på aktiviteter för alla.

• Helene OSV

Jag har varit hemma i 7 år och kommer att vara hemma tills sista barnet är kring 3år.
    Då kommer jag mest troligt att studera så förhoppningsvis kommer det barnet inte att behöva gå mer än halvtid.

Olivia började på dagis när hon var 4 år (15 timmar).
    Sigrid fick börja när hon var 3 år (för att hon skulle få gå ett år tillsammans med Olivia innan hon började 6-års).
    Jag funderar på att söka plats för Valter till nästa vår, när han är 2½, dels för att få nyttja syskonförturen (så vi får plats på rätt dagis!) och dels för att han ska få gå iaf en termin med Sigrid innan hon börjar på 6-års.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • identitet

Vi kommer att låta våra barn eventuellt börja 15 timmar när de är 4 eller 5 år. Har idag en 2,5-åring och en 1-åring och förhoppningsvis blir det fler

Vi går på sång, ÖF och familjen driver också en ridskola med små ponnyer där barn från 3-4 år rider så de är bara att gå till stallet så finns andra barn att umgås med

• pigglet

Vi har varit hemma i snart 8 år. Barnen har börjat på dagis 15 timmar när de varit ca 4 år. Yngsta kommer börja i höst, då är han 3:8 år. Han kommer gå ca 15-25 timmar.

Hos oss har det varit svårt att träffa många jämnåriga när de blivit lite större, alla barn är ju på dagis  :(
    Så därför har de fått börja när de varit 4 år. Men helst har de varit hemma, inte trivts så där överdrivet bra på dagis.

• mammamutilltre

Min förstfödde började vid 22 månader och mina tvillingar vid 23...lillan fyran ska jag vara hemma med längre, tänker söka vårdnadsbidrag.
    Tvillingarna gick ett år på fsk innan lillan föddes sen valde jag att ha dem hemma tills i höst då de blir 4 år alltså har de varitpå fsk ett år mellan 22mån till nästan 3 år...så har de varit hemma med mig o lillasyster ett år.
    Hade jag vetat den dagen då jag satte dem på fsk att jag ett år senare skulle få en guldklimp till så skulle jag valt att vara hemma och undrar idag varför jag inte valde att vara hemma längre även med första dottern...men på nåt sätt så bara man "ska" börja jobba så snart som möjligt efter f-ledighet.

Jag är inte förskolelärare men barnskötare och har jobbat i snart 15 år på fsk och jag tycker oxå att små barn har det bäst hemma om man har det alternativet, de är bara små en gång och tiden går såååå fort. Man ångrar aldrig den tiden man gav dem:)

• Ecorelle

Jag har varit hemma i 7 år förutom ett avbrott på 4 månader mellan 1:an och 2:an då min man var hemma. Nu väntar jag nr 4 och 5 och kommer vara hemma på heltid tills de börjar skolan, förskoleklass. Sedan får jag väl börja deltidsarbeta så att de slipper gå på fritids hade jag tänkt.
      Vi har haft tur och har alltid haft många barn i vår närhet på öppna förskolan, musiklekis och i bekantskapskretsen, så de har inte behövt börja på förskola av den anledningen. Äldste sonen var 5,5 år när han började förskoleklass, det kändes lagom.

• mammamutilltre
    Ecorelle skrev 2010-04-10 21:54:44 följande:
    Jag har varit hemma i 7 år förutom ett avbrott på 4 månader mellan 1:an och 2:an då min man var hemma. Nu väntar jag nr 4 och 5 och kommer vara hemma på heltid tills de börjar skolan, förskoleklass. Sedan får jag väl börja deltidsarbeta så att de slipper gå på fritids hade jag tänkt.  Vi har haft tur och har alltid haft många barn i vår närhet på öppna förskolan, musiklekis och i bekantskapskretsen, så de har inte behövt börja på förskola av den anledningen. Äldste sonen var 5,5 år när han började förskoleklass, det kändes lagom.
    Får jag fråga...du säger att du ska vara hemma tills dina Tvillingar(?) börjar fsk klass...ska du då ha dem hemma helt? eller 15 timmar på fsk....eller det går ju kanske inte då du är hemma för dem..
    anledningen till att jag frågar är att jag har mina 3½ åringar hemma och jag har tänkt att de ska börja fsk 15 timmar i höst då de blir 4 år men jag har börjat tveka och i vissa stunder funderar jag på om de skulle fortsätta vara hemma...
  • Helene OSV

Jag har varit VÄLDIGT skeptiskt till dagis och tanken från början var nog att de skulle vara hemma tills de började 6-års... men sen fick jag en übersocial liten varelse som tyckte att öf inte alls var tillräckligt kul och ville absolut börja på dagis vid 3 år. Efter lite tjat gav jag med mig och sökte plats, vi trivdes dock inte alls där utan sökte ny plats så hon fick börja just innan hon fyllde 4 år.
    Nu går hon på 6-års och tjatar om att hon också vill gå på fritids som alla andra.
    Bland det första hon sa när jag berättade att vi skulle ha en till bäbis var "MEN... då får jag ju ALDRIG gå på fritids ju!!!"

Nu har hon dock fått en plats eftersom skolan tycker att hon hamnar lite utanför när hon inte går på fritids och för att vi dessutom bor på ett annat område så hon inte kan umgås med klasskompisarna på fritiden heller. Hon kommer att få gå 2 timmar om dagen på fritids och jag tror att det kommer att vara jättebra för henne.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Ecorelle
    mammamutilltre skrev 2010-04-10 22:04:56 följande:
    Får jag fråga...du säger att du ska vara hemma tills dina Tvillingar(?) börjar fsk klass...ska du då ha dem hemma helt? eller 15 timmar på fsk....eller det går ju kanske inte då du är hemma för dem..anledningen till att jag frågar är att jag har mina 3½ åringar hemma och jag har tänkt att de ska börja fsk 15 timmar i höst då de blir 4 år men jag har börjat tveka och i vissa stunder funderar jag på om de skulle fortsätta vara hemma...
    De ska vara hemma på heltid, precis som mina andra barn har varit / är.  ( De är 7, 5 och 3 år ) Med mitt tredje barn hade jag ju tur och fick vårdnadsbidrag och jag hoppas att det kommer finnas kvar, annars får vi fixa det på något annat sätt.
      Eftersom vi träffar så många andra stora barn så har det aldrig funnits något behov av att de ska börja på förskolan för att de inte har några andra barn att leka med, vilket annars verkar vara en ganska vanlig anledning till att de börjar tidigare fastän föräldrarna inte hade tänkt sig det från början.
      Om de inte har något behov av att gå och du inte känner att det är rätt så behöver de ju inte börja på förskolan, det finns ju inga måsten.
  • mammamutilltre
    Helene OSV skrev 2010-04-10 22:43:52 följande:
    Jag har varit VÄLDIGT skeptiskt till dagis och tanken från början var nog att de skulle vara hemma tills de började 6-års... men sen fick jag en übersocial liten varelse som tyckte att öf inte alls var tillräckligt kul och ville absolut börja på dagis vid 3 år. Efter lite tjat gav jag med mig och sökte plats, vi trivdes dock inte alls där utan sökte ny plats så hon fick börja just innan hon fyllde 4 år.Nu går hon på 6-års och tjatar om att hon också vill gå på fritids som alla andra.Bland det första hon sa när jag berättade att vi skulle ha en till bäbis var "MEN... då får jag ju ALDRIG gå på fritids ju!!!"Nu har hon dock fått en plats eftersom skolan tycker att hon hamnar lite utanför när hon inte går på fritids och för att vi dessutom bor på ett annat område så hon inte kan umgås med klasskompisarna på fritiden heller. Hon kommer att få gå 2 timmar om dagen på fritids och jag tror att det kommer att vara jättebra för henne.
    Samma här min stora tjej är glad över at hon fått en lillasyster men inte över att hon inte får vara på fritids, och ännu mer besviken blir hon då hon vet att jag tänker vara hemma länge. men jag kan ju inte börja jobba för att hon ska få vara på fritids.
    Jag kan förstå henne kompisarna är viktiga hon blir 8 i höst och det verkar som att det är på fritids "det händer".
    Jag försöker ta med kompisar hem några gånger i veckan.
  • Mamba

Jag har varit hemma i snart 5,5 år med mina barn som nu är 5,5 och 3,5 år och i sommar väntas tillökning: tvillingar som också ska få vara hemma tills de i alla fall är 3,5 år.
    I höst börjar min 3,5 åring förmodligen på en lekgrupp (bor utomlands) 2 dagar / vecka (ca 3h / gång) så det är inte så mycket. Sen vid 4,5 års ålder börjar alla kindergarten här vilket är varje förmiddag. Min store kille har gått kindergarten sen i höstas och det räcker gott för honom då vi på eftermiddagarna oftast träffar vänner, går till en lekpark, tar en promenad skogen osv.

vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • mammamutilltre
    Hemmaföräldern skrev 2010-04-11 20:33:23 följande:
    Jag har fortsatt att vara hemma och valt deltidsförskola från 3 år (kyrkis, lekis). Det har fungerat utmärkt.
    Men öppna fsk som finns är väl bara för barn upp till 3 år? Så har jag förstått att det är här....

Jag har tvillingar som jag har hemma men de ska börja 15 timmar i höst men har haft funderingar på att fortsätta ha dem hemma...och de har ju jätte kul ihop men de har inte många kompisar i deras ålder, tänker då att det kanske blir svårt för dem när de börjar i skolan om de umgåtts med varandra så mkt, de kommer börja i samma klass...

funderar, funderar...
  • Hemmaföräldern
    mammamutilltre skrev 2010-04-11 20:44:36 följande:
    Men öppna fsk som finns är väl bara för barn upp till 3 år? Så har jag förstått att det är här....Jag har tvillingar som jag har hemma men de ska börja 15 timmar i höst men har haft funderingar på att fortsätta ha dem hemma...och de har ju jätte kul ihop men de har inte många kompisar i deras ålder, tänker då att det kanske blir svårt för dem när de börjar i skolan om de umgåtts med varandra så mkt, de kommer börja i samma klass...funderar, funderar...
    Men har ni inte hittat några andra hemmaföräldrar i närheten? Du kanske ska lägga ut en efterlysning på http://www.hemmaforaldrar.se/samtalsforum
Svar på tråden Ni som är hemmaföräldrar hur många år är ni/ tänker ni vara det?