• LillaMandarin

Hur gör ni med barnstol när ni tar tåg till släkten och vänner?

Jag och min dotter ska åka upp till min mamma som bor ca 40 mil från oss. Vi kommer att ta tåget eftersom jag är såpass dålig och inte klarar av att köra bil.
    Hur har ni gjort som tar tåget till släkt och vänner ang barnstol?

Det är 15 min resa från station till huset. Antagligen kommer vi gå men man kan kanske ta en taxi om de har någon med barnstol.
    Tanken var också att vi skulle åkt till ett köpcentra men då behövs ju en barnstol. Har ni köpt en till att ha hos er släkt eller kan man låna barnstol för en 2-åring någonstans tro??

Vi har alltid tagit bilen innan och då har vi ju inte haft problemet.

• Svar på tråden Hur gör ni med barnstol när ni tar tåg till släkten och vänner?
  • Milkina cerka

..men vad hände nu då.. jag skulle ta med mig en bilkudde iaf (om det inte efter undersökning) finns att hyra på din mammas hemort.

Jag kan b å d e Be o c h Tänka.
  • ploten

Mina svärföräldrar har hyrt bilbarnstol på Avis (biluthyrningfirman) när vår 2-åring kommit på besök. Tror de tog 40 kr för en dag och 200 för en vecka. Billigt och bra! Vi trodde först att de kanske bara hyrde ut stolar om man även hyrde en bil, men de hyr alltså ut bara stolen om man vill.

• LillaMandarin

Hade hon vart större så är det klart vi hade kunnat ta med oss en bilkudde men nu krävs ju ett lite större och tyngre skydd. JAg fick veta att babyland hyr ut bilstol, dock är det 8 mil ttill närmsta stad men det är det alternativet isf. Men någon skrev räddningstjänsten. Jag skall kolla med dem också. Tack!

• Lena

Min pappa har som tur är många vänner varav en del som är i min generation så han lånar en kompisbil som har en några månader yngre son.
    Till min mamma och till mina svärisar kan man ta bussen.

• 080609

Vi brukar hyra på Barnenshus när vi åker bort ( men då måste ju ett barnenshus finnas för att kunna det), 100 kr för en vecka.

• Pepparkaksdeg

Jag skulle inte tagit med någon stol.
    Du kan ju be päronen köpa en beg att ha där om ni åker mycket bil.
    Skicka pengar eller be dom lägga ut så länge
    Annars är det väl bara promenera eller åka komunalt.

• Tygtiiger

Ring till babyproffsen eller liknande på samma ort som föräldrarna bor på, och be dem lägga undan en stol så ni kan hyra en vecka. Man brukar få betala en deposition och så kostar det ett par hundra i hyra.

Så kan föräldrarna ta med den i bilen om de ska åka och möta er eller om ni ska någonstans! MYCKET enklare än att släpa på tåget.

Krupke, we've got problems of our own!
  • birkisch

Snälla nån:

Ha barnet i knät i bilen, det är ju en kort resa. 

• cicci85
    birkisch skrev 2010-09-11 11:57:05 följande:
    Snälla nån:

Den bästa idén! Vid hur långa  resor ska man börja använda bilbarnstol då?
  • Cecci78
    birkisch skrev 2010-09-11 11:57:05 följande:
    Snälla nån:

skojar du eller? Förutom att det är olagligt är det otroligt korkat att riskera ett barns liv
  • birkisch
    Cecci78 skrev 2010-09-11 19:08:40 följande:
    skojar du eller? Förutom att det är olagligt är det otroligt korkat att riskera ett barns liv
    Lilla gumman, man måste inte ha bakvänd barstol enligt lagtext
  • cloudberry79
    birkisch skrev 2010-09-16 19:04:08 följande:
    Åhå, först härskarteknik, sedan en delvis felaktig utsaga! Fantastiskt dålig argumentationsteknik här.

Nej, man måste inte ha bakvänd barnstol, men:

Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde. Barn som är yngre än tre år får inte färdas i en personbil eller lastbil utan särskild skyddsanordning, annat än vid tillfällig färd under korta resor i taxi. Vid färd i taxi får barnet inte åka i framsätet.

Alltså, man får inte ha barnet i famnen, endast vid tillfällig och kort färd i TAXI får man ha barnet utan skyddsanordning.
    If you love me - please don't feed me!
  • Cecci78
    birkisch skrev 2010-09-16 19:04:08 följande:
    Hej själv!
    Nej det måste man inte men det jag syftade på var ju att du skrev att man skulle ha ungen i knät och det är olagligt. Sen enligt massor av krocktester så är det också att riskera barnets liv att ha det i knät. Så, vad var det som var så fel i mitt påstående (där jag för övrigt inte nämnde något om bakåtvänd stol eller hänvisade till någon lagtext om bakåtvända stolar).
Svar på tråden Hur gör ni med barnstol när ni tar tåg till släkten och vänner?