• Bebis sugen

Läser ni för era barn under 1 år?

Hur ofta läser ni för era små barn?
    Vad läser ni och hur länge?

Min son verkar inte bry sig när jag försöker läsa, han vill bara bita på boken :) Han är 9½ månad gammal.

• Svar på tråden Läser ni för era barn under 1 år?
  • Trisse78

Jag pratade mer om bilderna i böckerna.

Korta stunder så att de orkade med.

Den äldsta älskade böcker redan från början. Den yngsta var inte lika intresserad, men är det nu (hon är 2,5 år).

Jag försökte läsa 2-3 korta stunder varje dag.

• hejewe

Min son som är drygt 11 månader gillar också att bita på böckerna. I perioder är det bättre (kanske inga tänder som är på gång då?). Annars så gillar han att bara leka med böckerna också, vrida och vända på dom och så.

Inbillar mig att det är bra att han vänjer sig vid böcker, även om man kanske inte kan läsa...

• miio

Japp, vi läser en godnattsaga innan sängdags! Lite olika längd beroende på hur trött han är. Ibland läser vi eller tittar i någon bok även på dagen. Han är 7½ månad och vi har gjort detta sedan några månader tillbaka. Han tycker det är roligt, är han pigg sprattlar han med benen och är helt överlycklig

• Becka81

Vi läser också en godnattsaga. Läser dock samma varje kväll eftersom barn gillar det här med igenkänning. Det är också ett bra sätt för barn att få höra ord som det också kan relatera till bilder. Barn är intelligentare än vad man kan tro ibland och språkutbevkligen börjar redan innan barnen kan uttrycka sig med hjälp av ord. Vårt barn vill också gärna äta på böckerna. Däremot tittar hon väldigt nyfiket på en bilderbok vi har med stora målade bilder av djur. Det finns bara en textrad och ett djur per uppslag i den boken så hon hinner aldrig tappa intresset nog för att bry sig om att bita. Kan också märka att om hon ser böckerna framme försöker hon nå dem. Hon är än så länge bara 7 månader korrigerat så hon har inte kyckats än, men det är ett tecken på att hon gillar sina två favoritböcker, som vi som sagt läser i varje dag.

• EllaCoco

Ett känt citat från Einstein: "Om du vill att ditt barn ska bli intelligent så läs för det. Om du vill att det ska bli ännu intelligentare så läs ännu mer för det."

• UBJ

Med min son började jag (och min man så klart) att läsa när han var 4 månader och redan då var han nyfiken på bilderna och gillade det hela. Vi läste Gittan-böckerna och Mamma Mu när han var 8-9 månader och han satt gärna still i famnen genom en hel sådan bok. Han började tala tidigt och har haft en mycket snabb språkutveckling utan egentligt bebisspråk. Om det beror på att han gillade att läsas för eller om han bara är en "talare" och därmed gillade vi talade/läste med honom vet jag ej.

Min dotter däremot, hon åt mest på böckerna tills hon var runt 1 år. Då började hon ha tid att sitta korta stunder och titta i pekböcker. Hennes språkutveckling är nog mer genomsnittlig. Om det beror på att hon inte ville läsa? Vet ej. Jag vet dock att barn är väldigt olika när det gäller intresse för läsning - det har jag lärt mig genom mina barn!

Svar på tråden Läser ni för era barn under 1 år?