• never

Hur får man sambo att vilja ÄD?

Jag vet inte hur jag ska övertala min sambo att vilja fortsätta resan till barn och nu gå över till ÄD. Han är orkar inte längre, vill inte, han vill börja leva.

Är det nån som är i samma sits, eller är det nån som har några förslag vad jag kan säga till sambo så han vill? Jag är långt ifrån att ge upp!
  • Svar på tråden Hur får man sambo att vilja ÄD?
  • never

Finns det inte någon som har liknade problem eller förslag, jag vore evigt tacksam, jag känner mig super stressad över detta

Anna66
  • Bette

Hej,

Det är svårt att övertala någon som bestämt sig redan. Kan ni inte diskutera om ämnet eller går inte det. Förstår han inte din barnlängtan? Ibland måste saker och ting få smälta också. För mig tog det någon månad innan vi kommit fram till att vi ville gå vidare med äggdonation och sedan så ville vi absolut inte detta i Sverige utan valde Riga.

Hoppas att din sambo ändrar sig

Kram

• Miramis

Min sambos spontana reaktion från början var "aldrig".
    Men tiden har gjort att han blev mer och mer vänligt inställd och idag är han helt "för". Idag kan han inte tänka sig något annat.

Vet ju inte om du har "tid att ge honom tid" men kanske har du inget val?

Jag väntade helt enkelt 1-2 månader och sedan tog jag upp ämnet och förklarade att "det kändes helt ok för mig". Han hade en massa idéer om att jag skulle stöta bort barnet och lämna honom och barnet för att det inte var "mitt".

Det löste sig när vi hade pratat ut om det. En annan bra sak var när vi träffade kuratorn och han fick ställa sina "farhågersfrågor" till henne.

Vill man se positivt på kötiden till ÄD i Sverige så är den lång (ca.1år) så man har ju ganska lång tid på att ställa om sig.

• sodkt

Anna. Försår att ni har en mycket svår situation. Men om jag tolkar dina ord här så är min fundering..

- Vill han inte ha barn? Menar att han att behandlingsrean inte är värd det?
    -Eller är han emot äggdonation?

Äggdonation ör ju bara ett sätt att kunna bli föräldrar på. Jag vet ej er ålder mm. Men kanske adoption är något för er, surrogat mamma, barn genom familjehem,,,

Jag tror att det är mer vanligt att män tycker det att mycket jobbigt att stå brevid sin partner. Min make säger ofta att så länge jag vill och orkar så stöttr han mig. Då han ser hur tuffa dessa behandlingr är både för kroppen och psyket.

Vi är själv för gamla för att adoptera hos de flesta adoptionsbyråer så för oss är det barnlöshet, ÄD eler surrogat mamma som återstår.

Jag tror inte man kan eller ska tvinga någon in i denna tuffa process. Men, jag hoppas verkligen ni kommer på samma linje, oavsett vilket beslut det blir.

Kram och lycka till!

• never

Så tack för era svar, 

Jag tror min sambo bara inte orkar mer, vi har gjort så många ivf, jag tror också att han trött och han är orolig att det inte ska fungera. Han är orolig för mig
    Jag tror jag måste skriva ett brev, vad jag vill och hur jag känner och jag inte klarar av att ge upp och att det inte är någon ingrepp på mig som tex. äggplock etc.  Vi har funderat länge på detta, vi har stått i kö på en klinik i utlandet i nästan 7 mån nu och har en tid i Sep. Fast han har hela tiden sagt att han inte vill längre. Han ville inte ens ställa sig kö.
    Nej det är svårt, men om han kan förstå att jag inte klarar av att ge upp etc. så kanske han gör det för min skull. 
    Jag är bara orolig att jag driver iväg honom, att han inte pallar psykiskt, (han är inte så stark psykiskt). 
    tack igen
Svar på tråden Hur får man sambo att vilja ÄD?