• Molly mus

Söker föräldrar i Holland (gärna Delft)

Hej!

I slutet av augusti flyttar vi till Delft i tre månader. Min man ska gästforska på TU Delft och jag ska roa mig och våra två barn (två killar födda april 2008 och januari 2010). Det vore kanon att komma i kontakt med mammor där eller i närheten. Både för att få höra hur det är att vara mamma i Holland och för att eventuellt umgås!

• Svar på tråden Söker föräldrar i Holland (gärna Delft)
  • Koffie

Hej!

Jag bodde i Delft, men har flyttat hem till Sverige igen.

Delft är ett supertrevligt ställe och förhållandevis bra när man har barn (jag bodde nära Delftse Hout, rekreationsområdet med lekplats, vattenlekplats, badplats, bondgård för barn etc etc). Holland är hemmamammornas paradis, men kan ibland kännas lite gammaldags just därför, för oss svenskar.

Det kommer inte vara några problem med att hitta andra mammor i närheten. Du har nära till både Rotterdam och Haag där det finns både Svenska Mammor-grupper (kolla www.svenskamammor.com) och i Rotterdam har du svenska kyrkan (www.zweedsekerk.nl), som har en föräldra-barngrupp. När barnen blir lite större så kanske svenskundervisningen blir intressant - och den finns både i Rotterdam och Haag.
    Det finns några andra svenska mammor i Delft/Rijswijk och de träffar du nog nästan lättast genom kyrkan eller svenska mammor.

Jag tror ni kommer trivas - lycka till!

Svar på tråden Söker föräldrar i Holland (gärna Delft)