• Stinis 10

Januarimammor 2006 del 21

Här kommer fortsättningen på vår långkörare... Hoppas ni hänger med hit!!

Välkomna alla gamla bekanta och även nya om det skulle dyka upp nån sån!

ღ Julia 051206 ღ ღ Linus 080717 ღ
  • Svar på tråden Januarimammor 2006 del 21
  • Liljan77
    Honey1982 skrev 2013-08-10 12:00:53 följande:
    Hallå! Nån som är härinne fortfarande? Snart dags för våra 06:or att börja ettan! Vad tycker era kids om det?
    Jacob tycker det ska bli kul. Men hade velat ha längre sommarlov. Skrattande
    Själv så har jag inte riktigt fattat att han nu är så stor.
    Jag är lite orolig för hur det kommer att gå med att sitta still o även nu när de är stora barn o inte har koll på sig på samma sätt.
    Han har as o även om det mesta har gått rätt bra hittills så blir ju allt mer på allvar nu.
    Men det ordnar sig väl.

Hur känns det för dig/er?

• Bebben84

Kul att tråden lever än!
    Naomi älskar att hon ska börja ettan men redan i förskolan hade dom lektioner så det blir inte så annorlunda. Hon är väldigt duktig på att läsa och skriva tack vare lektionerna och paddan hemma. Känns helt otroligt att man kommer ha ett skolbarn om någon vecka. Konstigt att barnen bara blir äldre och vi mammor bara blir yngre ;)

• caesar

Hur mår ni alla där ute hur har livet rullat på?

Nu väntar man på att våren ska komma och det bli varmt och skönt.
    Här rullar livet på Caesar går i 4:an Diesel 2:an och Wille 1:an
    Sen tror jag inte många vet så kom storken med Loke 13/5-13
    Han är stor kille nu som börjar på dagis förhoppningsvis om vi får plats efter sommaren.

• Bebben84
    caesar skrev 2015-02-16 14:10:43 följande:

Hur mår ni alla där ute hur har livet rullat på?

Nu väntar man på att våren ska komma och det bli varmt och skönt.
    Här rullar livet på Caesar går i 4:an Diesel 2:an och Wille 1:an
    Sen tror jag inte många vet så kom storken med Loke 13/5-13
    Han är stor kille nu som börjar på dagis förhoppningsvis om vi får plats efter sommaren.

Åh kul att se att någon skriver här :)

Grattis Caesar till senaste tillskottet!

Här väntar vi på Naomis lillasyster som är beräknad till 21 maj. Blir 9 år mellan dom så nästan som att börja om :).

Hur mår alla? Fler syskon som tillkommit?
  • caesar

Jag vet det är som att börja om.

Men va skönt det va när Loke kom. Dom andra va så stora 
    Mot innan när jag fick 3 barn tätt alla va lixom bebisar käns det som.
    Nu kan dom vara med på ett annat sätt hjälpa till och så.
    Väldigt skönt har det varit att få en sladdis

• Bebben84
    caesar skrev 2015-02-16 17:05:52 följande:

Jag vet det är som att börja om.

Men va skönt det va när Loke kom. Dom andra va så stora 
    Mot innan när jag fick 3 barn tätt alla va lixom bebisar käns det som.
    Nu kan dom vara med på ett annat sätt hjälpa till och så.
    Väldigt skönt har det varit att få en sladdis smile1.gif

Ja på så sätt ska det bli skönt. Man får ju en till hjälpreda här hemma :) och hon är sååååå glad över att få en lillasyster. Ska verkligen bli helt magiskt med en bebis hemma igen <3
  • Liljan77

Hej på er. Vad kul att läsa här igen.Skrattande
    Grattis till tillskotten. Solig

Jacob går i 2:an o är så duktig i skolan. 
    Han ligger före de andra i sin klass o fick börja med 3:ans material i höstas.
    Vi funderade på om han skulle få hoppa upp en klass men han ville verkligen inte o då fick han gå kvar i sin klass.
    Det har inte blivit några syskon men jag har inte gett upp hoppet.
    Dock måste jag hitta mig en karls först o det är ju inte det lättaste.

• caesar
    Liljan77 skrev 2015-02-17 16:19:29 följande:

Hej på er. Vad kul att läsa här igen.Skrattande
    Grattis till tillskotten. Solig

Jacob går i 2:an o är så duktig i skolan. 
    Han ligger före de andra i sin klass o fick börja med 3:ans material i höstas.
    Vi funderade på om han skulle få hoppa upp en klass men han ville verkligen inte o då fick han gå kvar i sin klass.
    Det har inte blivit några syskon men jag har inte gett upp hoppet.
    Dock måste jag hitta mig en karls först o det är ju inte det lättaste.

Vist hade Jacob diagnos? Eller mins jag fel?
    Kul att det går så bra i skolan.

Här går det bättre för Caesar han har ADHD och medicineras
    Men senaste 6 månader så blir det vara värre att nå han. han stänger sig inne och sitter bara bygger lego eller något annat han har kommit på
    Vägrar duscha och borsta tänder är oxå kämpigt med.
    Så jag misstänker att nu när ADHD är bra medicinerat så kommer autistiska dragen fram tydligare så jag vill ha en ny utredning om det har utvecklat mera.

Diesel har precis fått sin diagnos ADHD med vissa inslag av autism men inte så det uppfyller en diagnos till. Han har precis börjat med medicin.

Wille väntar vi med att få en utredning på BUP. Han är mentalt som en 4 åring känns det som. Han säger olika ljud som tick låter det som till och från. han har inte lärt sig läsa skriva så han har svårt i skolan leker mes pajas och stör. Han tål ingen beröring skriker rätt ut som man skulle ha slagit ihjäl han och vatten på kroppen skriker han oxå. Så jag längtar tills han kan få hjälp efter utredning med medicin han behöver verkligen det det blir bara värre och värre han behöver verkligen hjälp. tråkigt att man måste vänta så länge bara
  • Liljan77
    caesar skrev 2015-02-17 19:34:27 följande:
    Vist hade Jacob diagnos? Eller mins jag fel?
    Kul att det går så bra i skolan.

Här går det bättre för Caesar han har ADHD och medicineras
    Men senaste 6 månader så blir det vara värre att nå han. han stänger sig inne och sitter bara bygger lego eller något annat han har kommit på
    Vägrar duscha och borsta tänder är oxå kämpigt med.
    Så jag misstänker att nu när ADHD är bra medicinerat så kommer autistiska dragen fram tydligare så jag vill ha en ny utredning om det har utvecklat mera.

Diesel har precis fått sin diagnos ADHD med vissa inslag av autism men inte så det uppfyller en diagnos till. Han har precis börjat med medicin.

Wille väntar vi med att få en utredning på BUP. Han är mentalt som en 4 åring känns det som. Han säger olika ljud som tick låter det som till och från. han har inte lärt sig läsa skriva så han har svårt i skolan leker mes pajas och stör. Han tål ingen beröring skriker rätt ut som man skulle ha slagit ihjäl han och vatten på kroppen skriker han oxå. Så jag längtar tills han kan få hjälp efter utredning med medicin han behöver verkligen det det blir bara värre och värre han behöver verkligen hjälp. tråkigt att man måste vänta så länge bara

Så jobbigt ni verkar ha det. Jag hoppas ni får rätt o bra hjälp.
    Ja Jacob fick as som diagnos, men jag är nu tveksam till om det stämmer.
    Han är så social o utåtriktad. Har inga som helst problem med att prata med okända o vi behöver inte längre hålla så hårt på alla rutiner, så länge vi i god tid berättar vad som kommer att ändras o när.
    Som tex idag....jag mår inte själv bra, har någon infektion i kroppen som stället till det för min mage o jag är konstant jättetrött.Jag har en förändring på min ena binjure som jag går på kontroller för. 
    Men så idag kände jag mig någorlunda pigg o tyckte vi skulle åka o klippa oss, vilket han var helt ok med. Även att han skulle klippa sig.

Dock så tycker han det är jobbigt när det är stökigt i skolan, när det bråkas,skriks o så. Han förstår inte riktigt när barn är elaka o menar illa.
    Han tror gott om alla. Är tyvärr för snäll o det har barn utnyttjat.

Han är väldigt smart o när vi var på utvecklingssamtal sa hans fröken att han är ligger på en 6:e klassares nivå inom matte o läsförståelse.

Vi har ingen kontakt med habiliteringen då de inte tyckte vi behövde deras insatser.
    Är du med i någon stödgrupp på fb?

• caesar

Nä ingen stödgrupper eller mer hjälp en medicinering.
    Skolan vi går i är superbra och har ofta möten om hur det går.

Kul att Jacob är duktig i skolan att han har läshuvud. 
    Det kan ju vara hans talang och har sårigare med biten att umgås med andra barn och se deras mening om dom är elaka eller utnyttjar han.
    Sen växer ju diagnosen med barnet och man har mer eller mindre svårigheter.
    har ni någon medicin eller bara  bra rutiner ni har hittat som funkar?
    Det kan bli svårt sen när dom börjar i högstadiet då man börjar ränna runt i olika klassrum och olika lärare det börjar dom förbereda Caesar nu med så det inte ska bli så stor chock för han.

• Liljan77

Hur förbereder ni honom på *rantandet*?
    Nej, vi har ingen medicin till honom.
    Bara rutiner. Sen har vi nästintill helt uteslutit socker, alla snabba kolhydrater o äter så giftfri mat som möjligt.
    Tycker maten gör stor skillnad.
    Sen så uppdagades det förra året att det läckt ut en massa gift i vårt dricksvatten....allvarligaste kemikalieolyckan i Sverige i modern tid...som det heter/hette.....o då blev vi ännu mer noga med vad vi stoppar i oss.

Klistrar in en länk till en grupp som jag tycker är bra, ifall du vill kika in där.

www.facebook.com/groups/185528704802878/

• caesar

Är det en bra grupp. jag är med i en annan på fejan.

Blir så trött och ledsen. Caesar har bråkat i går innan han la sig,
    han vaknade arg och började direkt bråka om allt. ingen frukost, inga kläder ska absolut inte till skolan. nu ska han inte äta middagen för det är äcklig sås.
    så jag är snäll och tar fram ris och köttbullar och fanns lite kyckling kvar.
    men då ska han bråka om det.
    Sen har han lovat duscha i över en vecka men varje gång man påminner han så vägrar han och gråter. så nu måste vi helt enkelt duscha han för jag tror det närmar sig 3 veckor utan och det är äckligt.
    så nu gråter han och skriker i badrummet. suck är så ledsen

Svar på tråden Januarimammor 2006 del 21