• Marika43

Kostnad ÄD utomlands?

Hejsan!

Undrar om någon här kan rekommendera en klinik för ÄD utomlands, där priserna är låga och vad det kan kosta?

Vill hitta en billig klinik och känner att om bara den rent tekniska behandlingen inte är dålig, funkar det för oss (behöver ingen mental stöttning från kliniken, tänkte vända mig till Mama Mia här i Stockholm för den biten...

Har också en till fråga och det är om någon här vet statistiken för att lyckas med ÄD, om man inte har några andra hinder än ålder (är 43 år gammal). Så vitt jag vet fungerar allt i kroppen, det är bara min äggkvalité som är dålig och jag hade ett MA i höstas.

Sen vill jag också passa på att skicka en styrkekram till alla härinne och slänga lite graviditetsbaciller på er, med speciellt välfästande klister, så att ni kan gå över till gruppen "Gravida" istället!

Glad Påsk! {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Kostnad ÄD utomlands?
  • Pimpinellan

Finland är dyrast med cirka 7500 Euro. Island är rätt billiga och även Ryssland,cirka 4000 Euro. Tror dock Polen är absolut billigast. Av de vi hittat i alla fall! Oddsen är goda,mellan 40-50%,minimum. Vi slopade dock tanken på ÄD efter ett tag och ska köra med embryoadoption istället. Mycket,mycket billigare och om barnet inte alls är vårt biologiskt struntar vi i,vi hade ändå kunnat tänka oss att adoptera om vi fått det.

• Marika43

Tack, jättebra info!

Min man vill nog ha ett biologiskt barn, så det får bli ÄD för oss, men jag håller med dig annars!

Lycka till med embryoadoptionen!{#lang_emotions_smile}

• Bette

Hej på er,

Ni blandar ihop biologi och genetik, jag är biologisk mamma till mitt ÄD barn men inte genetisk, så biologisk mamma blir ni oavsett.

Bette

• isisisis

Det finns kliniker från ca 20000 upp till 150000.
    De billiga är inte sämre än de dyra.Min erfarenhet.
    Tvärtom är det en fördel med en klinik som inte kör på "löpande band".

• Pimpinellan
    Bette skrev 2010-03-31 07:57:44 följande:
    Hej på er,Ni blandar ihop biologi och genetik, jag är biologisk mamma till mitt ÄD barn men inte genetisk, så biologisk mamma blir ni oavsett.Bette
    Jag anser inte det. Har barnet inte våra gener alls är det inte vårt biologiskt sett heller,men du får tänka hur du vill. Vi kommer aldrig påstå att vårt barn är vårt biologiska om vi får det via ambryoadoption. Skulle kännas som att ljuga... Men för den skull lika mycket värd som om det vore vårt eget förstås! Och mer efterlängtat barn får man leta länge efter....
  • Alicia09

Hej,

jag kan rekommendera http://www.avapeter.com klinik i St.Petersburg, där har vi gjort äggdonation hos Dr. Olga. Nu är jag gravid v 37+4 och vi väntar otåligt på bebisen{#lang_emotions_laughing}!! Vi gjorde 3 försök i Sverige som slutade i tidig missfall, så det här är 7:e försöket (4:e gången gillt i St.Petersburg)......

Priset är ca 6450 Euro för behandlingen, sedan får man räkna till några dagar, ca 5dagar i St. Petersburg(första besöket), hotel, flyg och visum.

Det som är bra att de inte har så långa väntetider!

Lycka till!

Avapeter i St.Petersburg
  • Alicia09

Hej igen,

måste lägga till en kommentar och genetisk och biologisk mamma eftersom många blandar ihop begreppet.

Enligt biologin så är mamman som bär barnet den BIOLOGISKA modern. Barnet bär dock på generna från den kvinnan som ägget från början kommer ifrån, vilket gör den kvinnan till den genetiska modern. Mitt barn kommer veta att det har kommit genom äggdonation,  så det har ingenting med att ljuga till barnet utan det är så bilogin fungerar.

Sedan får man inte glömma det viktigaste enligt min uppfattning att den som uppfostrar, föder, älskar och finns där för barnet är MAMMA för barnet. Jag tror inte att barnet kommer bry sig så mycket om genetik om du ger det ett bra uppväxt{#lang_emotions_laughing}!

• sodkt

Alicia.... BRA skrivet!

Pimpinellan, hade du tänkt använda dig av surrogat mamma? Vem ska "bära" ditt embryo?

Priset är ju bara en faktor, dt är bra att kolla upp att klinken hr en embryolog, vad som ingår och vad som inte ingår i priset, ex. frysning, delad eller egen donator osv. Hur länge de fryser överblivna embryon utan extra kostnad osv.

Det finns kliniker som inkluderat  mottagarens mediciner vid ett ET och FET.

• Marika43

Hejsan!

Bryr mig ärligt talat inte om det där med biologi och genetik. Om jag bär på barnet, är det mitt barn, så ser jag på det, även om barnet kommer att få redan på att vi gjort en ÄD, förstås.

Priset däremot är tyvärr viktigt för mig, eftersom jag inte vet om min man är pigg på att betala 150000 kr för en äggdonation... 20000 kr låter bättre...

Isisisis: vet du VAR man kan få en ÄD för 20000 kr? Skulle verkligen uppskatta ett kliniknamn. Rotade runt på nätet igår, men hittade bara några dyra kliniker och en billig klinik i Polen.

Glad Påsk, föresten!
    {#lang_emotions_smile}

• Rubika

Ngn som vet vad det kostar på AVA-kliniken i Riga?

Hur funkar det med ÄD, är det så att man får hela donatorns "äggskörd" (d v s det som donatorn får fram vid ett tillfälle)?
    Och om man får hela skörden, måste man då betala för varje s k frysförsök, och vad kostar det?

Pimpinellan: Vad innebär embryoadoption?

• crijo

Rubika: AVA i Riga kostar 6900€. Till detta tillkommer kostnaden för första besök (100 eller 150€ -kommer inte riktig ihåg) och vissa blodprov, spermaprov som dem ville absolut ta då, trots att vi hade resultat som var circa 5 månader gamla. Det kostade runt 400€.
    Frysförsöket kostade 1250€ och fick tillbaka 2 embryo.
    Ja, du får hela äggskörden, men betalar för varje frysförsök.

Vid embryoadoption, får du en embryo som är "över" från någon annans IVF eller ET. Då finns ingen "matchning" i utseende med dig, och maken är inte imblandat heller, utan du får en befintlig embryo som ett annat par inte längre behöver.

• Rubika
    crijo skrev 2010-04-07 13:05:13 följande:
    Rubika: AVA i Riga kostar 6900€. Till detta tillkommer kostnaden för första besök (100 eller 150€ -kommer inte riktig ihåg) och vissa blodprov, spermaprov som dem ville absolut ta då, trots att vi hade resultat som var circa 5 månader gamla. Det kostade runt 400€. Frysförsöket kostade 1250€ och fick tillbaka 2 embryo. Ja, du får hela äggskörden, men betalar för varje frysförsök. Vid embryoadoption, får du en embryo som är "över" från någon annans IVF eller ET. Då finns ingen "matchning" i utseende med dig, och maken är inte imblandat heller, utan du får en befintlig embryo som ett annat par inte längre behöver.
    Tack för bra svar crijo. Herregud vad dyrt. Men det är det ju värt förstås {#lang_emotions_smile}
  • crijo

Njjaaa...inte för mig, Rubika. Jag har inte plussat med FET. Dessutom har jag haft en stark känsla av att vara behandlat "på löpande band" vid frysförsöket.
    Men...många har ju lyckas från första försöket på AVA i Riga och då är det värt.

• crijo

Förresten, denna ggn tar jag isisis råd!

• Bette

Enligt prislista jag tittade på igår på AVA Riga så kostar det 6450 Euro för behandling där.

Bette

• Bette
    crijo skrev 2010-04-08 08:39:23 följande:
    Förresten, denna ggn tar jag isisis råd!
    Visst kan man besöka billigare kliniker, men billigare behöver inte vara bättre. Jag tror att AVA är superduktiga på att matcha så att donatorn liknar än mycket. Andra kliniker kanske inte är lika skickliga på detta.

Bette
  • hymafr

När jag gjorde ÄD i St Petersburg så betalade jag ca 3500 EURO. Då delade jag äggdonator med minst en annan kvinna, men spermadonator kunde man ha själv (ens man/sambo) eller en donator, dvs det var inga "färdiga" embryon som man fick.

• Bette
    Alicia09 skrev 2010-03-31 15:10:21 följande:
    Hej, jag kan rekommendera www.avapeter.com klinik i St.Petersburg, där har vi gjort äggdonation hos Dr. Olga. Nu är jag gravid v 37+4 och vi väntar otåligt på bebisen!! Vi gjorde 3 försök i Sverige som slutade i tidig missfall, så det här är 7:e försöket (4:e gången gillt i St.Petersburg)...... Priset är ca 6450 Euro för behandlingen, sedan får man räkna till några dagar, ca 5dagar i St. Petersburg(första besöket), hotel, flyg och visum. Det som är bra att de inte har så långa väntetider! Lycka till!
    Har du gjort 7 stycken ÄD? Vad härligt att ni snart har bebben hos er.

Har en liten kille som snart är 5 månader, kom till via ÄD behandling.

Kram

Bette
  • Bette
    Rubika skrev 2010-04-06 21:40:25 följande:
    Ngn som vet vad det kostar på AVA-kliniken i Riga? Hur funkar det med ÄD, är det så att man får hela donatorns "äggskörd" (d v s det som donatorn får fram vid ett tillfälle)? Och om man får hela skörden, måste man då betala för varje s k frysförsök, och vad kostar det? Pimpinellan: Vad innebär embryoadoption?
    Man får hela skörden och beh kostar 6450 euro. Man får betala för frysförsöket, vet ej dock hur mycket. AVA Riga har en jättebra hemsida gå in och kika på den.

Kram

Bette
Svar på tråden Kostnad ÄD utomlands?