• Lea74

Är prematurer mer gnälliga och har mer ont i magen?

Jag hörde en läkare som sade att för tidigt födda barn är allmänt mer känsliga och ofta mer skrikiga och har mer ont i magen än andra? Stämmer det på era barn? Min som är inte riktigt prematur, han föddes i vecka 36 + 3 men är gnällig och har haft mycket ont i magen...

• Svar på tråden Är prematurer mer gnälliga och har mer ont i magen?
  • The Black Lady

Ja, det stämmer eftersom de inte är fullt utvecklad ännu...låter helt logiskt...

Min son föddes i evcak 29+6 och har fortfarande problem med magen fastän han fyller 4 år i sommar.

• Lea74

Hmmm, hur länge kan man räkna med att känsligheten håller i sig? Min son är fyra månader (ej korr.) och är väldigt närhetstörstande, har lätt till skrik och är rätt gnällig.  Jag tror dock att han är en väldigt känslig person men funderar på vad som kan bero på att han är född för tidigt och vad som är hans personligehet....

• frökenmumin

Om jag jämför mina prematura tvillingkillar mot min idag 3 åriga tjej som föddes 5 dagar efter BF så är min  gissning JA absolut.

Mina små killar som idag är 11 veckor (3 veckor korrigerat) är betydligt mera gnälliga än vad min lilla tjej någonsin var. Men jag tycker att det redan nu har blivit bättre, så jag hoppas på liten mindre gnälliga tider

• frökenmumin
    frökenmumin skrev 2010-03-30 09:48:54 följande:
    Om jag jämför mina prematura tvillingkillar mot min idag 3 åriga tjej som föddes 5 dagar efter BF så är min  gissning JA absolut.Mina små killar som idag är 11 veckor (3 veckor korrigerat) är betydligt mera gnälliga än vad min lilla tjej någonsin var. Men jag tycker att det redan nu har blivit bättre, så jag hoppas på liten mindre gnälliga tider
    Just ja, mina killar föddes i vecka 31+4
  • Maria K

Vår dotter född v24+2 har låtit gnälligare än "vanliga" bäbisar men inte gnällt mer.
    Har inte haft problem med magen annat än när vi bytt matsort (PreNANHy till NAN1 exempelvis) för fort, gått bättre när vi bytt ut lite eftersom och trappat upp den nya maten.

• mina12

Vår dotter (född v.24+0) hade också lite jobbigt med magen sitt första halvår ungefär. Nu fungerar magen bra och hon är definitivt inte gnälligare än andra barn, snarare tvärtom. Väldigt tålmodig och lättroad och leker mycket själv. Hon är nu 11mån korr.

• Katarina76

Det är ju inte så lätt att vara glad om man har ont i magen. För vår tjej blev det bättre när hon passerat 3 mån korrigerat.

• jessicacarlsson

min barnmorska frågade mig om min lilla tjej va mycket gnälligare än mina andra barn va som bebisar.

Hon sa att de va så, även hon hade fött ett prematur barn.
    Jag har dock inte märkt nåt ännu (peppar peppar) hon kom 8 veckor för tidigt och skulle varit född idag =)
  • Tillalamm

Min son är född i v 33+4 (är 3 månader korr nu) och har väl inte varit så jättegnällig men har MYCKET problem med magen. Som någon nämnt har det troligen att göra med omogna tarmar. Han har magknip och mycket gaser (trots magdroppar, massage, minifom och byte till komjölksproteinfri ersättning). Har också hört från vänner som har prematurbarn att deras för tidigt födda har haft mycket magproblem - så visst stämmer det.

• Erkens mamma

Min yngste grabb född i vecka 29 har varit det minst gnälliga av mina tre barn. Mitt mellanbarn har haft mer magproblem än honom och hon har fortfarande magknip och förstoppningar ganska ofta. Hon är tre nu...

Så nej på mina barn stämmer det inte alls.

Svar på tråden Är prematurer mer gnälliga och har mer ont i magen?