muumimamman 4 skrev 2010-03-27 12:47:13 följande:
Jag får den uppfattningen att om du äter som vanligt (vanliga portinoner så är det mycket) Om magsäkken rymmer cirka 1 dl efter op så tänjer man ju ut den. eller har jag förstått allt fel? Jag har inte genomgått op än och börjar tro att det är ingen mening i att genomgå det om man inte lär sig nåt eter det!? Jag trodde att man ska lära sig att leva med mindre mat och man ska inte vräka i sig både mat och bakverk! Tycker oxå att det är konstigt när läkaren har sakt helt andra saker till mig än vad jag får läsa här!
Jag äter små vanliga portioner ja och nej det är inte jättemycket mat. Att jag får i mej 0,5-1 liten potatis och 1 köttbit (ibland inte hela) är inte någon jätteportion eller tycker du det? Äter jag banan så får jag i mej 1 hel ibland men inte alltid. Jag äter tills jag är mätt och bryr mej faktiskt inte om hur mycket det är för jag får inte i mej några enorma mängder hur jag än försöker. Äter jag långsamt får jag dock i mej mer än de gånger jag är stressad och äter för fort.
Magsäcken går inte att tänja ut efter en operation, förr gick det att göra det men inte längre för dom har ändrat sättet att göra magsäcksfickan. Det som händer med tiden för mer eller mindre opererade är att tarmen lär sig att ta emot maten fortare och då kan man också äta större portioner än direkt efter operationen. Jag har träffat en hel del opererade som 2-3 år efter operationen kan mer eller mindre äta normalstora portioner så länge dom äter bra mat och äter långsamt.
Jo det är meningen att man ska lära sig äta annorlunda efter operationen. Man ska lära sig äta bra mat ca 6-8 gånger om dagen och man ska lära sig äta långsamt. Till en början dumpar dom allra flesta om man äter för mycket sött eller fett men gör man det tillräckligt ofta så vänjer kroppen sig vid det och dumpingen uteblir. Det går att få tillbaka det genom att avstå från fett och socker några dagar.
Jag var helt säker på att efter operationen skulle mitt nya liv börja och jag skulle
aldrig ramla tillbaka till gamla vanor med cola och choklad. Jag skulle vara stark och klara det och förstod inte hur en del kunde börja med sånt igen. Det gick som sagt jättebra första månaderna men sen när jag inte ätit ordentligt på flera månader (ca 500 kcal om dagen uppdelat på kanske 2-3 mål), jobbigt hemma med 4 barn, deprimerad osv så ja, tyvärr ramlade jag tillbaka.
Till en början var det ju att jag skulle unna mej ett liiiitet glas cola på helgen och kanske 1 bit choklad och första månaderna höll jag det under kontroll men sen sakta men säkert ramlade jag dit mer och mer. Ett problem med colan var också att det var en av de få saker jag kunde dricka utan att dumpa, ja det och vatten men att dricka vatten hela tiden blir tråkigt i längden. Nu har jag dock tagit mej ut colan igen och jag vägrar ramla dit igen hur sugen jag än blir och chokladen tar jag itu med på måndag.
Operationen är inget mirakelmedel som gör att man rasar i vikt och allt är frid och fröjd. Tyvärr funkar hjärnan precis som innan och blir det jobbigt är risken stor att man kan ramla dit igen.