• Starstruck

På vilket sätt är en gbp-opererad person duktig?

Jag menar verkligen inte att trampa på några tår, men jag måste få fråga detta. När någon som är gbp-opererad har rasat i vikt, så brukar den personen få hyllningar och kommentarer om att han/hon är så duktig. Nu undrar jag - vari består prestationen?

Visst, det är strongt att komma till insikt om att man måste bli av med sin övervikt och visst - en bukoperation är ett stort ingrepp. Men om en gbp-opererad är duktig - vad är då en som går ner 40 kg utan operation? En hjälte?

Snälla, jag vill verkligen inte kränka någon, men jag måste få veta. Förhoppningsvis lär jag mig något nytt om vad gbp-operationer innebär på köpet.

• Svar på tråden På vilket sätt är en gbp-opererad person duktig?
  • Cecese
    Starstruck skrev 2010-03-26 09:41:14 följande:
    Jag har en bekant som opererades för två år sen och som säger sig inte kuna äta normalstora portioner pga magsäckens storlek.För mig känns det som att jämföra med en person med högt blodtryck. Skulle ni kalla den personen "duktig" om han/hon gick till läkaren, fick medicin utskrivet och lyckades sänka trycket med hjälp av medicinen?
    Jag kan äta nästan lika stora portioner som innan operationen nu 11 månader senare. Å andra sidan har jag aldrig varit stor i maten heller. innan operationen så var en normal portion för mej 1 potatis, 1 köttbit/1fiskbit och grönsaker. Nu äter jag nästan lika mycket, iaf 75 % av det får jag nog i mej oftast.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Starstruck

Cecese - tack för din utförliga förklaring! Nu förstår jag mer. Du är duktig! :)

• Lördagkväll

Jag personligen tycker själv att jag är jävligt duktig..
    Att som ensamstående mamma göra en gbp samtidigt som man pluggar på heltid..
    Jag opererades med öppet snitt, vilket resulterade i ett nästan 30cm långt ärr, hade 2-3 månaders konstant träningsvärk för att magmusklerna växte ihop. Var sjukskriven i 2 månader och ahde massa att ta igen i plugget vilket jag grejade. Fick inte lyfta mitt barn, fick lära mig att äta saker från grunden eftersom jag inte visste vad jag klarade av att äta eller inte. Jag gnällde aldrig och det imponerade nog mest på folket omkring mig. Gick ner 70kg, fick gallstensanfall och fick plocka bort gallan. Allt detta på mindre än två år, så visst fan är jag jävligt duktig.. =)

• Lördagkväll
    Lördagkväll skrev 2010-03-26 09:57:58 följande:
    Jag personligen tycker själv att jag är jävligt duktig..Att som ensamstående mamma göra en gbp samtidigt som man pluggar på heltid..Jag opererades med öppet snitt, vilket resulterade i ett nästan 30cm långt ärr, hade 2-3 månaders konstant träningsvärk för att magmusklerna växte ihop. Var sjukskriven i 2 månader och ahde massa att ta igen i plugget vilket jag grejade. Fick inte lyfta mitt barn, fick lära mig att äta saker från grunden eftersom jag inte visste vad jag klarade av att äta eller inte. Jag gnällde aldrig och det imponerade nog mest på folket omkring mig. Gick ner 70kg, fick gallstensanfall och fick plocka bort gallan. Allt detta på mindre än två år, så visst fan är jag jävligt duktig.. =)
    Sen kan man ju gå in på den psykiska biten, hjärnan hänger inte med och man ser sig själv väga lika mycket som man gjorde innan operationen även fast man gått ner 50kg. Jag har fått en viss utseendefixering något som jag aldrig tidigare har haft. Man får återuppbygga sitt självförtroende/självkänsla även fast allt bara hänger och dinglar. Men jag försöker vara nöjd med mig själv iaf.. =) Och ska snart be om att få en bukplastik.
  • muumimamman 4
    Cecese skrev 2010-03-26 09:50:30 följande:
    Jag kan äta nästan lika stora portioner som innan operationen nu 11 månader senare. Å andra sidan har jag aldrig varit stor i maten heller. innan operationen så var en normal portion för mej 1 potatis, 1 köttbit/1fiskbit och grönsaker. Nu äter jag nästan lika mycket, iaf 75 % av det får jag nog i mej oftast.
    Varför har ni genomgått OP om ni äter lika mycket nu efter OP? Jag bor visserligen i Finland och här så brukar man inte TÄNJA ut magsäkken igen! JAG tänker verkligen inte börja att äta som en liten gris efter OP! JAG vill gå ner i vikt och behålla det! Jaa,jag vet att man kan börja äta mer och mer MEN då kan man oxå börja att gå upp i vikt igen! Min läkare sa att det är synd att man opererar personer som inte följer programmet man har fått! Man vill inte operera personer som inte sen kan sluta att hetsäta!
  • Cecese
    muumimamman 4 skrev 2010-03-27 06:17:49 följande:
    Varför har ni genomgått OP om ni äter lika mycket nu efter OP? Jag bor visserligen i Finland och här så brukar man inte TÄNJA ut magsäkken igen! JAG tänker verkligen inte börja att äta som en liten gris efter OP! JAG vill gå ner i vikt och behålla det! Jaa,jag vet att man kan börja äta mer och mer MEN då kan man oxå börja att gå upp i vikt igen! Min läkare sa att det är synd att man opererar personer som inte följer programmet man har fått! Man vill inte operera personer som inte sen kan sluta att hetsäta!
    Men på vilket sätt hetsäter jag eller äter för mycket? Jag har aldrig varit den som ätit några jättemängder utan jag har alltid varit rätt liten i maten så därför har jag kommit upp i nästan samma mängd som innan operationen. Eller tycker du faktiskt att en portionsstorlek på 0,5-1 potatis (ganska liten), 1 köttbit/1 fiskbit på ca 100 gr samt lite grönsaker om jag orkar är att hetsäta och äta för mycket? Jag skulle säga att jag äter en liten normalportion för en vuxen och absolut inte att jag äter för mycket. Till frukost äter jag max 1 grov macka med pålägg och då lämnar jag oftast kanten. Då är det riktigt finskt grovt rågbröd jag äter. Så på vilket sätt är det att vräka i sig mat eller som du skriver, äta som en liten gris?
  • Cecese

Glömde även att tillägga att jag har inte tänjt ut magsäcken, det går inte. Men med tiden lär sig tarmen att ta emot mera mat så därför klarar man också med tiden av att äta hyfsat normala portioner.

• muumimamman 4
    Cecese skrev 2010-03-27 07:28:38 följande:
    Men på vilket sätt hetsäter jag eller äter för mycket? Jag har aldrig varit den som ätit några jättemängder utan jag har alltid varit rätt liten i maten så därför har jag kommit upp i nästan samma mängd som innan operationen. Eller tycker du faktiskt att en portionsstorlek på 0,5-1 potatis (ganska liten), 1 köttbit/1 fiskbit på ca 100 gr samt lite grönsaker om jag orkar är att hetsäta och äta för mycket? Jag skulle säga att jag äter en liten normalportion för en vuxen och absolut inte att jag äter för mycket. Till frukost äter jag max 1 grov macka med pålägg och då lämnar jag oftast kanten. Då är det riktigt finskt grovt rågbröd jag äter. Så på vilket sätt är det att vräka i sig mat eller som du skriver, äta som en liten gris?
    Jag får den uppfattningen att om du äter som vanligt (vanliga portinoner så är det mycket) Om magsäkken rymmer cirka 1 dl efter op så tänjer man ju ut den. eller har jag förstått allt fel? Jag har inte genomgått op än och börjar tro att det är ingen mening i att genomgå det om man inte lär sig nåt eter det!? Jag trodde att man ska lära sig att leva med mindre mat och man ska inte vräka i sig både mat och bakverk! Tycker oxå att det är konstigt när läkaren har sakt helt andra saker till mig än vad jag får läsa här!
  • Pix Ladin
    muumimamman 4 skrev 2010-03-27 12:47:13 följande:
    Jag får den uppfattningen att om du äter som vanligt (vanliga portinoner så är det mycket) Om magsäkken rymmer cirka 1 dl efter op så tänjer man ju ut den. eller har jag förstått allt fel? Jag har inte genomgått op än och börjar tro att det är ingen mening i att genomgå det om man inte lär sig nåt eter det!? Jag trodde att man ska lära sig att leva med mindre mat och man ska inte vräka i sig både mat och bakverk! Tycker oxå att det är konstigt när läkaren har sakt helt andra saker till mig än vad jag får läsa här!
    Och hur kommer det sig att du är så säker på att du klarar av att lära dig att leva med mindre mat? Kasta inte sten i glashus. Om du nu hade klarat det hade du troligtvis gått ner på egen hand.
  • Lördagkväll
    Läkare har inte alltid rätt, och alla är vi olika.. Vissa opererade klarar av att äta bröd, vissa inte, vissa klarar pasta vissa inte. Så man ska inte bara lyssna på läkarna, dom vet en del men inte allt.. Utan det bästa är att prova sig fram.. I början när jag var nyopererad tyckte jag att jag åt mycket mer än vad andra nyopererade gjorde, men man måste ju få äta tills man blir mätt och om det är 3/4dels banan ist för en ½ banan, ja då är det ju så..
  • Cecese
    Jag äter små vanliga portioner ja och nej det är inte jättemycket mat. Att jag får i mej 0,5-1 liten potatis och 1 köttbit (ibland inte hela) är inte någon jätteportion eller tycker du det? Äter jag banan så får jag i mej 1 hel ibland men inte alltid. Jag äter tills jag är mätt och bryr mej faktiskt inte om hur mycket det är för jag får inte i mej några enorma mängder hur jag än försöker. Äter jag långsamt får jag dock i mej mer än de gånger jag är stressad och äter för fort.

Magsäcken går inte att tänja ut efter en operation, förr gick det att göra det men inte längre för dom har ändrat sättet att göra magsäcksfickan. Det som händer med tiden för mer eller mindre opererade är att tarmen lär sig att ta emot maten fortare och då kan man också äta större portioner än direkt efter operationen. Jag har träffat en hel del opererade som 2-3 år efter operationen kan mer eller mindre äta normalstora portioner så länge dom äter bra mat och äter långsamt.

Jo det är meningen att man ska lära sig äta annorlunda efter operationen. Man ska lära sig äta bra mat ca 6-8 gånger om dagen och man ska lära sig äta långsamt. Till en början dumpar dom allra flesta om man äter för mycket sött eller fett men gör man det tillräckligt ofta så vänjer kroppen sig vid det och dumpingen uteblir. Det går att få tillbaka det genom att avstå från fett och socker några dagar.

Jag var helt säker på att efter operationen skulle mitt nya liv börja och jag skulle aldrig ramla tillbaka till gamla vanor med cola och choklad. Jag skulle vara stark och klara det och förstod inte hur en del kunde börja med sånt igen. Det gick som sagt jättebra första månaderna men sen när jag inte ätit ordentligt på flera månader (ca 500 kcal om dagen uppdelat på kanske 2-3 mål), jobbigt hemma med 4 barn, deprimerad osv så ja, tyvärr ramlade jag tillbaka.

Till en början var det ju att jag skulle unna mej ett liiiitet glas cola på helgen och kanske 1 bit choklad och första månaderna höll jag det under kontroll men sen sakta men säkert ramlade jag dit mer och mer. Ett problem med colan var också att det var en av de få saker jag kunde dricka utan att dumpa, ja det och vatten men att dricka vatten hela tiden blir tråkigt i längden. Nu har jag dock tagit mej ut colan igen och jag vägrar ramla dit igen hur sugen jag än blir och chokladen tar jag itu med på måndag.

Operationen är inget mirakelmedel som gör att man rasar i vikt och allt är frid och fröjd. Tyvärr funkar hjärnan precis som innan och blir det jobbigt är risken stor att man kan ramla dit igen.
  • Waldo
    muumimamman 4 skrev 2010-03-27 06:17:49 följande:
    Nn handlar inte en GBP om att äta LITE för att gå ner i vikt
    En GBP handlar om att lägga om kosten för att gå ner i vikt

En GBP SKA / MÅSTE äta normal portioner.
    En GBP fungerar på det sättet att den inte tar upp all näring i maten, vilket leder till att man går ner i vikt. Det är därför viktigt att man kommer upp i normal portioner och då ren mat för att få i sig den näring kroppen behöver

Vid en GBP kopplas magsäcken förbi och man kan inte tänja ut magsäcken, det går helt enket inte vid en GBP operation. Det går vid andra former av tekniker dock.
    Man kan däremot töja lite av tunntarmen, men  vad som leder viktuppgång vid GBP är oftas att man höjer sin toleras för socker, att man inte dumpar längre
  • Waldo
    Vilken form av operation ska du göra?

Beroende på vilken teknik som ska användas vid operationen så får man olika förhållningsregler med kosten
    Man opererar på olika sätt inne i buken vilket resulterar i att viktnedgågen beror på olika saker
    Tex gbp - minskat näringsupptag'
    VBG - minskat intag osv

Det är därför du fått olika svar och inte riktigt får ihop informationen
  • Superfettot

Vadå magsäcken går inte att töja ut, klart den gör det, den blir bara tunnare. Du kan äta dig lika fet igen, efter en gbp op, som innan.

• Nerfherder
    Superfettot skrev 2015-07-15 10:07:24 följande:

Vadå magsäcken går inte att töja ut, klart den gör det, den blir bara tunnare. Du kan äta dig lika fet igen, efter en gbp op, som innan.

FYI tråden är FEM år gammal.
Svar på tråden På vilket sätt är en gbp-opererad person duktig?