• Dullan 79

Prematurbarn födda runt jul -09

Hej har tänkt att starta denna tråden nu rätt länge
    Den 23/12/09 tittade helt snabbt och lustigt ut min lille var då i v.33+6!
    Det skulle vara kul om vi var några fler så kunde vi jämföra våra små mirakel!
    Och prata ut lite det är ju rätt många tankar och känslor!

• Svar på tråden Prematurbarn födda runt jul -09
  • Ida04Emma06Thea09

Min lilla Thea har oxå fått två tänder neri samtidigt nu och hon är 9mån (korr 6mån) så hon är snabbare än sina syskon

• Marjor

Hej,
    nu har vi varit på 8-månaderskontroll (han är 10 månader men omräknat alltså 8) med Boeltest. Allt går bra och nya saker händer varje dag, t.ex. förflyttar han sig snabbt och har börjat ställa sig på knä. Dock går viktuppgången och ätandet väldigt trögt. Han väger nu 7,1 kg (1280 g när han föddes). Han slutade amma för ca 1 månad sen, det var en naturlig nedtrappning, och äter det mesta - men väldigt små portioner. I sämsta fall tar det tvärstopp efter ett par skedar och han kniper igen munnen.
    Finns det någon annan med samma problem, seg viktuppgång och ointresse vad gäller mat? Hur har era prematurer gått upp i vikt?

• Kazeer
    Marjor skrev 2010-09-30 15:18:52 följande:
    Hej,
    nu har vi varit på 8-månaderskontroll (han är 10 månader men omräknat alltså 8) med Boeltest. Allt går bra och nya saker händer varje dag, t.ex. förflyttar han sig snabbt och har börjat ställa sig på knä. Dock går viktuppgången och ätandet väldigt trögt. Han väger nu 7,1 kg (1280 g när han föddes). Han slutade amma för ca 1 månad sen, det var en naturlig nedtrappning, och äter det mesta - men väldigt små portioner. I sämsta fall tar det tvärstopp efter ett par skedar och han kniper igen munnen.
    Finns det någon annan med samma problem, seg viktuppgång och ointresse vad gäller mat? Hur har era prematurer gått upp i vikt?
    Vissa dagar äter Oskar dåligt och andra jättebra. Jag börjar misstänka att det är vissa matburkar han helt enkelt inte gillar. Burkarna med fisk går helt bort. Däremot äter han fisk om vi lagar själv.

Jag försöker komma ihåg hur mycket hans bror åt vid den här åldern men lyckas inte (men känslan är att storebror åt mer). Oskar äter ungefär så här under en dag (han är 9 månader):

5.30 Ersättning 170 ml.
    8.30 Gröt 1 port
    11.30 1/2 burk puré + några matskedar fruktpuré
    14.00 Ersättning 170 ml
    16.30 1/2 burk puré + några matskedar fruktpuré
    19.00 200 ml välling

Hans viktuppgång har sett ut så här:

Födelsevikt: 1510 g
    1 månad:     2430 g
    2 månader: 3250 g
    3 månader: 4180 g
    5 månader: 5535 g
    6 månader: 6168 g
    8 månader: 7045 g
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Underbara ungar
    Marjor skrev 2010-09-30 15:18:52 följande:
    Hej,
    Jag har inte problem med maten och Isaac var ifatt viktmässigt runt 4 månader. Enligt vårat bvc så ska han inte korrigeras utan han är 10 månader... Kom ju 6 veckor innan bf.
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • bananflugan82

Maten nehöver man inte korrigera om dom bara fixar att äta det.. men på BVC går dom också efter korrigerad ålder, vid läkarbesök och så.. den sköterskan vi har, har jobbat på neo i flera år, så hon vet precis vad det handlar om med prematurer, det är jätteskönt!

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • Tvilling77

Födde min första dotter -07 i v 33..hon vägde 1960 och 44cm lång. jag låg inlagd i 6 dagar med bricanyl för att stoppa sammandragningarna.  Har som många av er bara gott att säga om personalen på Neo! Dom är underbara! Vi fick ligga kvar i ca 4 veckor efterom hon inte gick upp i vikt som hon skulle....

Min andra dotter föddes-09 i v 31.....dock var det nära redan i v 26 så jag flögs akut till ett annat sjukhus där jag låg i 2 veckor med värkhämmande dropp, flögs sedan tillbaka och låg ytterligare 1 vecka på sjukhus! Sen kunde dom inte göra mer så jag fick åka hem och försöka ta det lugnt..2 veckor senare föddes hon! Men hon var stark och mådde bra! Vägde hela 2 kg!

Man känner sig ju lite snuvad måste jag säga...just det där att man inte får upp sin bebis på bröstet, kan börja ge bröstet och sen åka hem hela familjen.....men jag är tacksam över att dom idag är friska starka tjejer!! Men några fler barn blir det inte eftersom det är rätt säkert att det skulle bli för tidigt igen...kanske ännu tidigare!

• Underbara ungar

Såg en liten plutt i tidningen idag! 930 gr och 31 cm. Det är inte kaxigt det.

När kan en sådan vara född?? Föddes 15 aug om jag inte minns datumet helt fel o va i tidningen idag 4 okt.
    Jag är glad att Isaac va så stor som han faktiskt va!

• Dullan 79

Hi hi här är man borta i nån vecka! Så jag fick mig en trevlig överaskning när jag såg alla inlägg

Har (peppar peppar) aldrig haft några problem med Amos och maten! Tvärtom jag har fått begränsa den för han ville äta en hel 200 g burk mat (8 mån) och en hel fruktpure 200 g men nu får han 200 mat och 80 g frukt!! Det brukar bli lite gnäll innan hjärnan hans har fattat att han är mätt!! Vet ej om det bara är tillfällighet men nu i 2-3 dagar har han hoppat över mellanmålet vid 15 tiden! Hoppas det fortsätter så!! Han äter utan problem småbitar som tur är!!
    Nu dom senaste 2 veckorna har han gjort så många framsteg!Det typ bara sa BOOOM!
    I årdningsföljd!(typ) från liggade på magen till att sitta!
    Göra smackande ljud med tungan!
    Blåsa!
    Vinka hejdå!
    Krypa
    STÄLLA SIG UPP
    Säga Pappa med P istället för BaBA!
    I vagnen dra sig upp med magmusklerna till sittande ställning!!(lite hjälp med händerna och benen )
    Det var något mer men hjärnan har redan jobbat så mycket idag så nu får den vila
    Jo "äta" från skeden! Inte bara få maten avdragen mot övergomen!!

Det är ju några av er som har fått även andra och tredje barnet prematur!! Hur vanligt är det igentligen att om man fått ett förtidigt att dom andra kommer tidigt med???
    I min släkt är jag den första som får en prematur! Men min svärmor har fått 2 (inte min man, han var en 9 mån men hans småbrorsor är födda 7 och 8 månader bebisar)

• Underbara ungar

Hur är det med alla godingar i tråden???

• jamasen

Läste här i tråden om en liten plutt som vägde 930 gram.......
    Min dotter föddes i v 24+1, 2009 och vägde bara 750 gram.
    Neokompisen föddes kraftigt tillväxthämmad i v 28 och vägde då bara strax under 500 gram.
    Så visst finns det underverk på vår jord!

• Underbara ungar

Grattis till alla våra kämpar som nu är 1 år

Här har lillfis börjat gå så smått, nått steg här och där. Man kan urskilja vissa ord också, som Veve = TV, Acke=Axel, tata=tack tack, mamma o pappa. 

• Kazeer

Vi har firat Oskars 1-årsdag idag
    Han går längs möbler. Han säger "mamma" och "pappa" samt "tata" (som verkar kunna betyda båda "tack" och "äta").
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Underbara ungar

Snyggveminen i nyårsstass
Svar på tråden Prematurbarn födda runt jul -09