• Inglan

Problem med F-kassan?

Min sambo blev nekad ersättning från F-kassan med motiveringen att vår son inte är svårt sjuk. Nu undrar jag hur det gått för andra föäldrar, har ni fått ersättning eller har ni fått överklaga? Låter detta bekant?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 20:06
    Finns nu en artikel på alltombarn.se om vårt fall om någon vill läsa.
    www.alltombarn.se/foraldraliv/robin-nekas-tillfallig-foraldrapenning-1.32940

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-15 17:28
    Vill bara tacka alla som svarat på detta inlägg och för alla uppmuntrande och stöttande ord! Det hjälper så otroligt. Nu har vi äntligen fått svaret på överklagan, Vi fick Rätt! Handläggaren, Marita har uppenbarligen ingen aning om vad hon sysslar med och har gjort många fel! Men som sagt, vi fick rätt, min sambo får sina pengar och vi kan ÄNTLIGEN lägga detta bakom oss!
    /Inglan

• Svar på tråden Problem med F-kassan?
  • Katarina76

Under tiden barnet är inskrivet på sjukhus får båda föräldrarna Tillfällig föräldrapenning om man "deltar i vården" och skickar in läkarintyg på det.

Är det sådan ersättning du funderar på eller?

• Written Fiction

vilken blankett har ni fyllt i? tillfällig föräldrarpenning för vård av allvarligt sjukt barn eller #vanlig" föräldrarpenning? Det är två helt olika blanketter. Allvarligt sjukt barn är dom hårda med och skall vara livshotande sjuka. Där krävs tydligt läkarintyg. För övrig tillfällig föräldrarpenning räcker det med att sjuksköterskorna fyller i från avdelningen intyg. Men intyg kräver dom och ni har rätt till det så länge barnet är inskrivet på avdelningen(även vid hemsjukvård) be kuratorn om hjälp!

• Written Fiction

det är samma ersättning i pengar, men skillnaden är att allvarligt sjukt barn är obegränsat med dagar, dvs man tar inte av dom "vanliga" tfp-dagarna som man totalt får "vabba" om året.

vår son fick det uppdelat enligt nedan
    4 månader tfp för allvarligt sjukt barn
    2 månader tfp vård av sjukt barn hemsjukvård
    sedan började vi ta ut fp och 10 pappadagar etc etc etc.

han är född i vecka 27, dock allvarligt lungsjuk med respiratorvård, långdragen CPAP-vård samt syrgas i hemmet.

Dom kan juy inte neka er så länge ni är inskrivna på sjukhuset, barnet är ju onekligen i behov av vård. Måste isåfall vara grav missuppfattning från deras sida. Men det är fk i ett nötskal...

• Inglan

Tack så mkt föer era svar! Vår son är född i vecka 31+2 och låg i respirator och CPAP i 2 veckor. Min sambo får inga pengar alls, (tillfälligföräldrapenning för sjukt barn) då f-kassan menar att sonen inte klassas som allvarligt sjuk trotts 1månads inskrvivning på prematur avd, nu är vi hemma på TH. Så vi är fortfarande insvkrivna men han ska inte få några pengar alls, vilket vi vet att han har rätt till. De säger att det bara är mamman som har rätt till pengar om barnet inte är allvarligt sjukt. Har dock överklagat, så vi håller tummarna för att de ska gå bättre nu!

• pingstlilja
    Inglan skrev 2010-03-27 18:10:38 följande:
    Tack så mkt föer era svar! Vår son är född i vecka 31+2 och låg i respirator och CPAP i 2 veckor. Min sambo får inga pengar alls, (tillfälligföräldrapenning för sjukt barn) då f-kassan menar att sonen inte klassas som allvarligt sjuk trotts 1månads inskrvivning på prematur avd, nu är vi hemma på TH. Så vi är fortfarande insvkrivna men han ska inte få några pengar alls, vilket vi vet att han har rätt till. De säger att det bara är mamman som har rätt till pengar om barnet inte är allvarligt sjukt. Har dock överklagat, så vi håller tummarna för att de ska gå bättre nu!
    Läkarna måste fylla i speciella blanketter för VAB för båda föräldrarna.
  • Katarina76
    Inglan skrev 2010-03-27 18:10:38 följande:
    Har ni fått intyg från läkare eller ansvarig sköterska? Ni har båda rätt till tfp under sjukhustiden om båda varit på sjukhuset. Du har rätt till 7 dagar per vecka och sambon för 5 dagar per vecka.
  • Inglan
    Katarina76 skrev 2010-03-28 00:26:48 följande:
    Har ni fått intyg från läkare eller ansvarig sköterska? Ni har båda rätt till tfp under sjukhustiden om båda varit på sjukhuset. Du har rätt till 7 dagar per vecka och sambon för 5 dagar per vecka.
    Vi fick först intyg av sköterskorna, men har nu fått läkarintyg. De menar fortfarande på F-kassan att min sambo inte har rätt till ersättning, utan bara mamman, trotts att vi båda varit på sjukhuset sedan dag 1 och jag dessutom blev akut snittad och inte kunde vårda min son de första dagarna.
  • MissOlive

vår tjej föddes för tidigt. Båda fick vab medans hon var inskriven på sjukhus. Läkarna skrev intyg.

• 08 i Skåne

Det verkar konstigt tycker jag.

När vår son föddes i v. 32+6, skrev sjuksköterskan på Neo ett intyg om att han var född för tidigt och att bägge föräldrar behövdes i vården. Vi fick tillfällig föräldrarpenning under hela tiden vi låg på Neo och den tiden vi hade hemsjukvård, totalt 2 månader. När vi blev utskrivna från hemsjukvården tog min man sina 10 pappadagar.

• Kazeer
    08 i Skåne skrev 2010-03-30 10:49:58 följande:
    Det verkar konstigt tycker jag. När vår son föddes i v. 32+6, skrev sjuksköterskan på Neo ett intyg om att han var född för tidigt och att bägge föräldrar behövdes i vården. Vi fick tillfällig föräldrarpenning under hela tiden vi låg på Neo och den tiden vi hade hemsjukvård, totalt 2 månader. När vi blev utskrivna från hemsjukvården tog min man sina 10 pappadagar.
    Precis så var det för oss också.
    Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Katarina76

Vad arg jag blir på FK! Idioter!!! Hur kan de inte tycka att er son räknades som allvarligt sjuk när han behövde respirator och CPAP!!!
    Bra att ni överklagar, för ni har rätt till ersättningen.
    (Ursäkta min ilska, blev så arg bara.)

• Tuss73

Är det er det står om på Expressens hemsida idag? Helt sjuk bedömning av F-kassan!!! Min dotter föddes 2 månader för tidigt och vi båda fick tfp hela tiden hon var inlagd samt även efteråt när vi hade hemsjukvård. Har aldrig hört talas om att nån pappa fått avslag på en ansökan om tfp när barnen är prematura... Har er kurator ringt och pratat med f-kassan?

• Inglan
    Tuss73 skrev 2010-03-30 13:08:40 följande:
    Är det er det står om på Expressens hemsida idag? Helt sjuk bedömning av F-kassan!!! Min dotter föddes 2 månader för tidigt och vi båda fick tfp hela tiden hon var inlagd samt även efteråt när vi hade hemsjukvård. Har aldrig hört talas om att nån pappa fått avslag på en ansökan om tfp när barnen är prematura... Har er kurator ringt och pratat med f-kassan?
    Ja, det är oss det står om på Expressens hemsida, dock är det bara en liten del av historien. Här i stan vill de inte ta i överklagan utan har skickat den till Gbg där de förhoppningsvis är lite mer humana. Kuratorn har en dialog med F-kassan då alla pappor i Eskilstuna plötsligt börjat få avslag men hon menar att reglerna är sådana. Marita Engblom heter hon för övrigt och verkar vara en riktigt nitisk kärring, om det är fler från Eskilstuna som råkat ut för henne.
  • Kazeer
    Inglan skrev 2010-03-30 20:05:57 följande:
    Ja, det är oss det står om på Expressens hemsida, dock är det bara en liten del av historien. Här i stan vill de inte ta i överklagan utan har skickat den till Gbg där de förhoppningsvis är lite mer humana. Kuratorn har en dialog med F-kassan då alla pappor i Eskilstuna plötsligt börjat få avslag men hon menar att reglerna är sådana. Marita Engblom heter hon för övrigt och verkar vara en riktigt nitisk kärring, om det är fler från Eskilstuna som råkat ut för henne.
    Jag har läst artikeln nu och det är ju helt otroligt!

När vår son låg på neonatal i Lund, sade sjuksköterskan som skrev intyget till FK att står det bara att "båda föräldrarna behövs i vården" så godkänner FK det. Och det var vad hon skrev på våra intyg och de godkändes. Det behövdes inga läkarintyg.

Det är under all kritik att samma regler inte gäller över hela landet utan att man är utlämnad till en enskild handläggares godtycke.
    Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Cincy

Vår grabb föddes 6 v tidigt. Var frisk fast det tog 1 månad för honom att lära sig amma (sondades och jag pumpade och amningstränade). Fick intyg på tillfällig föräldrapenning på både mig och min sambo. Han var hemma med pengar lika länge som vår son var inskriven på Neo, (dvs 10 dagar på avdelning och resten av den månaden i hemsjukvård).

Kan säga att jag inte klarat mig utan sambon under tiden man amningstränade/sondade/pumpade allt om vartannat var tredje timme.

• Inglan
    Cincy skrev 2010-03-31 16:21:27 följande:
    Vår grabb föddes 6 v tidigt. Var frisk fast det tog 1 månad för honom att lära sig amma (sondades och jag pumpade och amningstränade). Fick intyg på tillfällig föräldrapenning på både mig och min sambo. Han var hemma med pengar lika länge som vår son var inskriven på Neo, (dvs 10 dagar på avdelning och resten av den månaden i hemsjukvård). Kan säga att jag inte klarat mig utan sambon under tiden man amningstränade/sondade/pumpade allt om vartannat var tredje timme.
    Nej, jag hade inte heller klarat mig utan min sambo och dessutom vill väl ingen människa tvingas jobba när ens barn ligger på sjukhus! Därför är vi riktigt förbannade men vad ska man göra?
  • Nea76

Vi låg nästan 3 måndader på neo och fick båda TFP under den tiden!

Hoppas det ordnar sig!!

ღ stolt tvillingmamma ღ
Svar på tråden Problem med F-kassan?