• Bullen81

Skogstokig på sambons dotter!

Behöver skriva av mig lite, dels för att jag är arg och dels för att jag har dåligt samvete för hur jag känner...

Jag är gravid i 7 mån, och bor tillsammans med min sambo, vars 11-åriga dotter bor här varannan vecka. Det är finns inget ont i henne, hon är aldrig på dåligt humör eller så. Dock så har hon i min sambos tidigare familj varit den som har bestämt över föräldrarna och hon är väldigt bortskämd. Det gör att det har uppstått lite problem nu i den "nya familjen". Hon behöver inte hjälpa till med något hemma, hon städar inte ens sitt eget rum tex. Hon är dessutom väldigt osjälvständig/sällskapssjuk, hon sitter aldrig och pysslar med något själv utan trampar en på hälarna vad man än gör (kan tom komma in i badrummet när jag är där och vilja vara med). Även om det är mysigt att hon vill vara med så blir jag tokig på det emellanåt, att aldrig få vara ifred. Det innebär även att hon hela tiden stör mig när jag sitter och arbetar hemma trots att jag säger ifrån. Jag har infört några småregler som jag vill att hon ska följa, bla att tvätta händerna när hon kommer hem, och att låsa dörren så att inte katterna rymmer (vilket de redan har gjort 3 ggr). Det håller en halv dag typ, sen struntar hon i det. Hon tackar heller aldrig för något, som när hon får saker, tex mina föräldrar som nyligen gav henne en tv. Det gör på nåt sätt att jag skäms. Ja, jag kan rabbla upp en massa saker, men problemet är att jag blir skogstokig på henne samtidigt som jag har ett hemskt dåligt samvete för att jag känner så, och heller inte vet hur stora krav jag kan ställa på henne. Nån som har några kloka ord?
  • Svar på tråden Skogstokig på sambons dotter!
  • Marleen

oj de va en knivig sitvation... men du kan ju alltid säga till henne när hon får nått att du kan väl säga tack med en snäll ton.
    när du jobbar så jobbar ud, de får hon förstå, så om du ska behöva säga till på skarpen. hon är 11 år o kan köta sig själv de timmarna man åste jobba. har hon inga kompisar som hon "È" med på dagarna<+ som hon kan ta hem o hitta på nått med nån dag? kanske därför hon hänger på dej för hon inte har så mycket vänner?
    eller får hon väldigt lite uppmärksamhet av sin mamma, där hemma, så hon känner att hon behöver dej kanske...

ja de e ju svårt att ge råd när man inte ser hela sitvationen...

• lagotto

jag kan hålla med om att du har en knivig sitvation man borde få vara i fred i badrummet tycker man, men hon får som sagt inge uppmärksamhet av sin mamma.Men det kan ju även vara så att hon känner sig hotad av bebisen som kommer snart ,försök att prata med henne och säg att när du arbetar hemmifrån så är du på jobbet inte hemma och att du måste vara i fred.Och som du säger själlv att hon är bortskämd hon är nog inte van att man säger till henne utan hon är ju van att få som hon vill.Nu ska man ju alldrig muta ett barn men ett sätt kan ju vara att säga om jag får vara i fred för att sköta mitt arbete så kan vi göra något tillsamans sedan och att hon inte låser dörren och att katterna rymmer ja det är ju inte så bra kanske ,har du talat om vad som kan hända katterna om dom rymmer.Det är ju inge ont i tjejen hon har nog inte förstått att det finns konsikvenser för sitt agerande.Men som sagt hon kan ju vara orolig vad hennes roll kommer att vara när bebisen kommer och att ni kommer och älska bebisen mer än henne.Det var min yngsta bonus orolig för ,att vi skulle älska bebisen som skulle komma mer än honom så jag satt mig ner med honom och pratade och talade om att det inte fanns en sportsilg att vi skulle älska honom minder bara för att han skulle bli storebror.Så tala med henne igen och verkligen sätt dig med henne när du har tid är man 11 då förstår man och försök att komma överens om hur ni ska ha det.
    Lycka till

• Livelovelearn

Hur agerar din sambo med henne? Är det fortfarande så att han låter dottern bestämma över honom? Kommer han att bete sig likadant med ert gemensamma barn?

Eftersom du och din sambo har bildat ny familj, med hans dotter sedan tidigare boende hos er varannan vecka, är det ni två vuxna som tillsammans bestämmer vilka regler som ska gälla i ert hem. Det spelar ingen roll vilka regler eller vanor hon har hos sin mamma, era regler gäller när hon är hos er. Du har minst lika stor rätt att ställa krav på hennes som din sambo, natruligtvis i bästa fall med hans instämmande och uppbacknng.

Att inte städa sitt eget rum när man är 11 år tycker jag låter helt vansinnigt. Det klarar ju tom 5-åringar av (med viss hjälp naturligtvis). Är man 11 år tycker jag man kan förvänta sig att den unga damen städar sitt rum regelbundet (med dammsugning, dammtorkning och allt annat) samt bäddar sin säng snyggt och prydligt. Även andra hushållssysslor kan utföras vid den åldern. Det skulle jag kräva av mina egna barn, ingen tvekan om det, och långt tidgare än när de är 11 år. Hon är dessutom så stor att hon rent utvecklingsmässigt borde klara av att sysselsätta sig själv då hon inte är med kompisar etc. Har hon inga fritidsaktiviteter att ägna sig åt? Hade jag hängt på mina föräldrar när jag var 11 hade de blivit vansinniga på mig...  

Att hon beter sig som hon gör bertor på att hennes föräldrar har prioriterat fel när det gäller hennes uppfostran. De har låtit henne styra och ställa, och missat att faktiskt lära henne hur livet fungerar så att hon en dag kan klara sig själv utan att uppleva enorma problem och besvikelser när inte alla runt omkring dansar efter hennes trumma (ett välkänt fenomen som kallas curling). Lyckligtvis har hon fått en till vuxen i sitt liv som säker kommer att kunna ha en väldigt positiv inverkan på henne, förutsatt att du vågar och orkar ta tag i det hela. Självklart skall din sambo dra sitt strå till stacken för att ni alla skall trivas.

Håller med om att ni ska prata med henne om syskonets ankomst och vad det kommer att betyda samt förbereda henne att bli en storasyster att se upp till i stället för någon som man blir irriterad på hela tiden. Hjälp henne att utvecklas och nå upp till de förväntningar man kan ha på en 11-åring. Småbarn slutar man att vara då man börjar skolan. Hon är stor och klarar en massa saker om bara någon ställer lite krav.

Lycka till med allt! 

Svar på tråden Skogstokig på sambons dotter!