• skippy79

MF & MA 3 ggr

Jag sträcker ut mig till er för stöd hjälp och hopp! Vi började för ca två år sedan att försöka skaffa barn och det gick trögt i början men 8 månader senare vart jag gravid och överlycklig.... inte länge dock då det slutade med tidigt MF. En mens senare var jag gravid igen och överlycklig. i v 8 fick vi se hjärtslag men dagarna efter blev det MA, jag fick gå i fem veckor och vänta på skrapning.
    Däremellan fick vi hjälp av en privat läkare som konstaterade att min sambo hade bakterier i sperman och han fick äta antibiotika i två omgångar samtidigt som jag fick pergotime som en hjälp på traven. Jag blev gravid igen... trodde jag var i vecka tolv när jag insåg att det var MA igen. Skrapades nu i Januari 10. Nu har vi börjat på utredning, jag har även nyligen gjort titthålsoperation för att utesluta endometrios. I dag fick vi tillbaks alla provsvar och allt ser kanon ut. Nästa steg är ul med kontrastvätska och sedan gör de inget mer????? Jag går på SÖS och tycker att dom är otroligt nonchalanta!! Dom tar ingen hänsyn till att vi är två om saken och kollar bara mig. Ska man inte göra en sperma analys?
    Jag är helt förtvivlad över att man inte får ordentlig hjälp... finns det någon därute som gått igenom samma sak eller liknande. Hur många gånger ska man orka göra detta? Varför kollar dom inte min sambo???
    Snälla dela med er av era erfarenheter då jag börjar ge upp!

• Svar på tråden MF & MA 3 ggr
  • Pimpinellan

Någon medicin som hjälp på traven tycker man i vart fall du kunnat få. Jag som inte ens kan bevisa mina tre missfall får ändå hjälp i form av progesteron och Trombyl och är lovad Fragmin när jag blir gravid nästa ågng. Gå privat istället-de är alltid bättre än landstingen!

• skippy79

Tack för svaret, det känns som att de bara gör det som de absolut måste och sen är de fria. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Vad är Fragmin för något?

• InHeaven

jag har också fått 2 mf och 1 ma under 2 års försök vilket känns hemskt..
    vi har fått påbörja utredning nu för upprepade mf men som det verkade på min läkare så ska de inte kolla sambon heller.. men det ska jag se till att de gör, för det kan lika gärna vara som du skrev att de finns bakterier. eller dålig kvalité.

Nova min egna lilla stjärna
  • skippy79
    InHeaven skrev 2010-03-26 08:38:15 följande:
    jag har också fått 2 mf och 1 ma under 2 års försök vilket känns hemskt..vi har fått påbörja utredning nu för upprepade mf men som det verkade på min läkare så ska de inte kolla sambon heller.. men det ska jag se till att de gör, för det kan lika gärna vara som du skrev att de finns bakterier. eller dålig kvalité.
    Ja men det är ju helt sjukt att dom bara fokuserar på en person när man är två om saken...
  • Pimpinellan
    skippy79 skrev 2010-03-26 08:24:44 följande:
    Tack för svaret, det känns som att de bara gör det som de absolut måste och sen är de fria. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Vad är Fragmin för något?
    Du bor i Sthlm va? Då finns det flera privata IVF-kliniker som kan hjälpa dig. Eller privata gynläkare med fertilitet som specialitet. Fragmin är blodförtunnande som tas i sprutform. Väldigt vanligt bland de som haft många missfall.
  • InHeaven
    skippy79 skrev 2010-03-26 10:41:22 följande:
    ja jag tycker det är helt fel..
    visst nu har jag konstig cykel osv, MEN det behöver inte vara det som gör att jag fåt missfall... så tycker det ska ingå att det kollar mannen också.. varför ska det bara vara kvinnan? det är väl inte bara vi som gör oss gravida?
    Nova min egna lilla stjärna
  • ankan

Kolla upp trådar som har med bakteriell vaginos och läkare Ondrasek i Sundsvall att göra. Jag genomgår just nu behandling med antibiotika och min man får det samtidigt. Inte säkert att du har det problemet, men din historia låter lik min. Värt att kolla upp iaf.

• Längtan efter liten

hur går det för alla?

Längtan efter liten är stor
  • skippy79
    Längtan efter liten skrev 2010-04-06 15:08:06 följande:
    hur går det för alla?
    Äsh!! Jag sitter å väntar på första mensdagen för att kunna göra en kontraströntgen ( nästa steg i utredningen) Känns ibland som livet är en lång lång väntan och inte så mycket händer. Däremot blev jag väldigt intresserad av det Ankan skrivit! Det är något jag ska kolla upp, med tanke på att min sambo behandlades med flagyl och alla andra mediciner man i normala fall ger mot bakteriell vaginos, så borde väl jag åxå ha medicinerats med samma? Det är ju en partnerbehandling som de flesta skriver. Om han har bakterier borde väl jag åxå ha behandlats för dessa? Tänker jag helt fel nu eller?
    I bland måste man ju vara sin egen läkare för att den sk. hjälp jag får på SÖS suger!!! Känner noll stöd eller förtroende just nu!
     Hur går det för er andra?
  • Längtan efter liten
    skippy79 skrev 2010-04-06 15:17:43 följande:
    Äsh!! Jag sitter å väntar på första mensdagen för att kunna göra en kontraströntgen ( nästa steg i utredningen) Känns ibland som livet är en lång lång väntan och inte så mycket händer. Däremot blev jag väldigt intresserad av det Ankan skrivit! Det är något jag ska kolla upp, med tanke på att min sambo behandlades med flagyl och alla andra mediciner man i normala fall ger mot bakteriell vaginos, så borde väl jag åxå ha medicinerats med samma? Det är ju en partnerbehandling som de flesta skriver. Om han har bakterier borde väl jag åxå ha behandlats för dessa? Tänker jag helt fel nu eller? I bland måste man ju vara sin egen läkare för att den sk. hjälp jag får på SÖS suger!!! Känner noll stöd eller förtroende just nu! Hur går det för er andra?
    ja men så borde det ju vara... kolla upp det tycker jag..

nej jag ska på ytterliagre provtagningar imorgon bitti så får vi se vad de visar..
    sen hoppas jag på att få börja med pergo nästa månad..
  • Fredis

Hej! Beklagar dina MA o MF . Sånt är inget kul alls, jag har oxå haft 3 mf nu (varav ett MA) och har jättejobbigt, är iofs syskonförsök vi håller på med, men frustrerande när vi vet att det funkat så bra en gång.

Jag gick i februari på utredning privat i Södertälje. Det var kanonbra! Från det att jag ringde tills att vi fick vår första tid, gjorde alla undersökningar, och fick provsvar så tog det bara 7 veckor! Och självklart (tycker jag) undersöktes min man! Han fick lämna blodprov för kromosomavvikelser o vad det var, och även spermaprov. Borde vara obligatoriskt kan man tycka. Tycker ni ska försöka kräva detta!

Lycka till!

• skippy79
    Fredis skrev 2010-04-19 20:16:57 följande:
    Hej! Beklagar dina MA o MF . Sånt är inget kul alls, jag har oxå haft 3 mf nu (varav ett MA) och har jättejobbigt, är iofs syskonförsök vi håller på med, men frustrerande när vi vet att det funkat så bra en gång.Jag gick i februari på utredning privat i Södertälje. Det var kanonbra! Från det att jag ringde tills att vi fick vår första tid, gjorde alla undersökningar, och fick provsvar så tog det bara 7 veckor! Och självklart (tycker jag) undersöktes min man! Han fick lämna blodprov för kromosomavvikelser o vad det var, och även spermaprov. Borde vara obligatoriskt kan man tycka. Tycker ni ska försöka kräva detta!Lycka till!
    Tack Fredis! Känns skönt att få bekräftat att det inte är jag som är knäpp och krävande... Jag tänker stå på mig!!
    Men jag blir så himla förvirrad. I dag var det dax för min nästa undersökning i turen och då skulle man spola igenom min livmoder och äggledare. Läkaren konstaterade inom loppet av 30 sek att jag hade nåt som heter Adenomyosis (aldrig hört förr). Typ endometrios fast i livmodern... han tyckte att jag skulle gå hem och typ sätta igång med försök 4 att skaffa barn.... eftersom han spolat igenom precis så skulle jag verkligen lyckas denna gång? Försökte fråga om det verkligen var bra att försöka igen innan utredningen är klar, men han påstod att det inte skulle bli någora barn om jag satt och vänta på att vården skulle lösa mina problem... Eh, först kastar han ur sig en diagnos och sedan skickar han hem mig för att skaffa barn!!! När jag fråga om innebörden av adenomyosis så sa han att jag skulle gå hem och googla.... seriöst, jag börjar bli riktigt less och förrvirrad.... vet inte vad jag ska göra nu... har ÄL om två dar och läkaren tycker jag ska tuta och köra.... ska jag verkligen det? Orkar man med ett till misslyckande... Åh..... e så trött på detta... vad skulle ni gjort! Har i alla fall letat på nätet om adenomyos men hittar inte så mycket info... någon som hört talas om det? (Läkarn tyckte absolut att detta kunde vara en orsak till mina misslyckanden).
    Ångest.....
  • Längtan efter liten

har predis fått provsvaren och lider av apc resistens =( och hade en aning förhöjd prolaktin nivå..

känner mig så ledsen just nu... kommer vi aldrig kunna få en bebis nu?

• dallas
    skippy79 skrev 2010-04-19 20:39:20 följande:
    Tack Fredis! Känns skönt att få bekräftat att det inte är jag som är knäpp och krävande... Jag tänker stå på mig!!Men jag blir så himla förvirrad. I dag var det dax för min nästa undersökning i turen och då skulle man spola igenom min livmoder och äggledare. Läkaren konstaterade inom loppet av 30 sek att jag hade nåt som heter Adenomyosis (aldrig hört förr). Typ endometrios fast i livmodern... han tyckte att jag skulle gå hem och typ sätta igång med försök 4 att skaffa barn.... eftersom han spolat igenom precis så skulle jag verkligen lyckas denna gång? Försökte fråga om det verkligen var bra att försöka igen innan utredningen är klar, men han påstod att det inte skulle bli någora barn om jag satt och vänta på att vården skulle lösa mina problem... Eh, först kastar han ur sig en diagnos och sedan skickar han hem mig för att skaffa barn!!! När jag fråga om innebörden av adenomyosis så sa han att jag skulle gå hem och googla.... seriöst, jag börjar bli riktigt less och förrvirrad.... vet inte vad jag ska göra nu... har ÄL om två dar och läkaren tycker jag ska tuta och köra.... ska jag verkligen det? Orkar man med ett till misslyckande... Åh..... e så trött på detta... vad skulle ni gjort! Har i alla fall letat på nätet om adenomyos men hittar inte så mycket info... någon som hört talas om det? (Läkarn tyckte absolut att detta kunde vara en orsak till mina misslyckanden).Ångest.....
    Då tycker jag din läkare iaf borde ha förklarat lite NÄRMARE vad det är!
    Visst chanserna ökar något precis efter genomspolning men ändå-kass läkare....
    http://www.endometriosforeningen.com/site/

http://www.endometriosis.org/
  • skippy79

Hur går det för alla? Jag har fått tips om akupuntur för upprepade missfall och har bokat in mig hos  Marietta Thunström www.akupunktur.se  som fått goda rekomendationer i frågan. Det skadar ju inta att försöka..... nu ska jag skriva en tråd om akupunktur tror jag

• skippy79

Hur går det för alla? Själv har jag precis fått tillbaks provsvaren från kromosom-screeningen och allt såg jättebra ut enligt läkaren. Nu finns inga mer prover att ta så nu skrev hon ut trombyl och progresteron till mig. Vi kan bara hoppas på det bästa, men nu har jag även börjat på akupunktur åxå, har gått två gånger hittills och det känns bra. Vet inte riktigt hur det ska kännas men avslappnad blir man i alla fall, jag somnade båda gångerna. Det känns som att jag nu gör allt jag kan för att det skall gå vägen denna gången.... ja först måste man ju +:a så klart men ändå!
    Hur går det för er andra?

Svar på tråden MF & MA 3 ggr