• Väntan på en liten

Snabbt svar på provsvar tack

Är detta bra värden?

LH 2,8
    FSH 4,6
    Prolaktin 13
    Prog 7,9

Måste få veta

Längtar...
  • Svar på tråden Snabbt svar på provsvar tack
  • Lalalong
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 14:26:59 följande:
    Okej så det är amningen ffa som ställer till det. Humm, jag som hoppas kunna helamma 6 mån åtminstone och sedan delamma 6 månader till. Ska ta upp detta med min gyn när jag ska dit på spolningen. Hypofysskada skriver du. Är det hypothyreos du har?
    Som sagt, jag vet inte om amningen behöver bli lidande i ditt fall. Är osäker på mitt eget värde.

Nej hypothyreos har väl med sköldkörteln att göra? Att man har för lite sköldkörtelhormoner?

Min sjukdom sitter inte i sköldkörteln utan i hypofysen. Det är en liten körtel som sitter vid hjärnan och som utsöndrar olika hormoner. Min hypofys skadades när jag hade hjärnhinneinflammation i barndomen. Jag har tillväxthormonbrist (behandlad med sprutor), brist på vätskebehållande hormon (behandlas med tabletter) och brist på prolaktin (finns tyvärr ingen ersättare).
    Klara 060504, Alva 100117
  • Väntan på en liten
    Pimpinellan skrev 2010-03-24 14:32:44 följande:
    Ditt progesteronvärde på bara 7,9 visar ju att äl uteblev den gången i alla fall och utan äl= ingen chans. Hoppas TSH gått ner nu annars får du öka dosen och ta nya prover igen om 5-6 veckor Dte brukar ta tid att få ett stabil TSH. Har tagit mig 1,5 år.
    1,5 år,!!!! jisses. Så länge vill jag ju inte vänta. Då är jag framme i IVF kön om det måste göras.

Nää jag vet att jag inte hade nån ÄL och gyn är så seg att sätta in pergo men det beror på att mitt TSH måste ner först innan det blir aktuellt. Är det samma sak med Ovitrelle att det måste ner? Hon pratade om FSH injektioner som gonal F fattar inte varför jag ska få det. kan du förstå det?
    Längtar...
  • Väntan på en liten
    Lalalong skrev 2010-03-24 14:33:30 följande:
    Som sagt, jag vet inte om amningen behöver bli lidande i ditt fall. Är osäker på mitt eget värde. Nej hypothyreos har väl med sköldkörteln att göra? Att man har för lite sköldkörtelhormoner?Min sjukdom sitter inte i sköldkörteln utan i hypofysen. Det är en liten körtel som sitter vid hjärnan och som utsöndrar olika hormoner. Min hypofys skadades när jag hade hjärnhinneinflammation i barndomen. Jag har tillväxthormonbrist (behandlad med sprutor), brist på vätskebehållande hormon (behandlas med tabletter) och brist på prolaktin (finns tyvärr ingen ersättare).
    kan ju alltid hoppas. Ser ju så underbart ut att amma, men jag kan förstå att det är bökigt och svårt.

Ja hypothyreos har med sköldkörteln att göra.

Trist med hjärnhinneinflammation och men av det än idag.
    Längtar...
  • Lalalong
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 14:42:27 följande:
    kan ju alltid hoppas. Ser ju så underbart ut att amma, men jag kan förstå att det är bökigt och svårt. Ja hypothyreos har med sköldkörteln att göra. Trist med hjärnhinneinflammation och men av det än idag.
    Ja, det var inte det jag hade förväntat mig när jag hade hjärnhinneinflammationen direkt. Men med de mediciner jag har idag så lider jag inte av det alls.

Stort lycka till med allt!!
    Klara 060504, Alva 100117
  • Väntan på en liten
    Lalalong skrev 2010-03-24 15:03:59 följande:
    Ja, det var inte det jag hade förväntat mig när jag hade hjärnhinneinflammationen direkt. Men med de mediciner jag har idag så lider jag inte av det alls. Stort lycka till med allt!!
    Tack så mycket och att du tog dig tid att leta upp provsvar åt mig på google.
    Längtar...
  • Pimpinellan
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 14:40:24 följande:
    1,5 år,!!!! jisses. Så länge vill jag ju inte vänta. Då är jag framme i IVF kön om det måste göras.Nää jag vet att jag inte hade nån ÄL och gyn är så seg att sätta in pergo men det beror på att mitt TSH måste ner först innan det blir aktuellt. Är det samma sak med Ovitrelle att det måste ner? Hon pratade om FSH injektioner som gonal F fattar inte varför jag ska få det. kan du förstå det?
    Det tar den tid det tar med Levaxin. Jag fick ner det ett tag,men sen gick det ju upp igen så dosen var tydligen inte tillräcklig ändå. Ibland borde man få börja med högre dos på en gång,men si det får man inte!
    Lite märkligt att du inte ens får pergo för jag fick t.o.m göra IVF med 3,5 i TSH-värde. Så högt är ju inte ditt värde. Ovitrelle är ägglossingsspruta som tas efter IVF-behandling. Samma sprutor kan tas för att få vanlig äl,men man brukar alltid börja med pergo innan man drar till med värsta arsenalen. I dit fall borde pergo hjälpa för att få äl. Det är bara de som är extremt svårstimulerade med pergo och som saknar mens helt som brukar få sprutor.
  • Väntan på en liten
    Pimpinellan skrev 2010-03-24 15:11:20 följande:
    Det tar den tid det tar med Levaxin. Jag fick ner det ett tag,men sen gick det ju upp igen så dosen var tydligen inte tillräcklig ändå. Ibland borde man få börja med högre dos på en gång,men si det får man inte! Lite märkligt att du inte ens får pergo för jag fick t.o.m göra IVF med 3,5 i TSH-värde. Så högt är ju inte ditt värde. Ovitrelle är ägglossingsspruta som tas efter IVF-behandling. Samma sprutor kan tas för att få vanlig äl,men man brukar alltid börja med pergo innan man drar till med värsta arsenalen. I dit fall borde pergo hjälpa för att få äl. Det är bara de som är extremt svårstimulerade med pergo och som saknar mens helt som brukar få sprutor.
    Gyn sa att mitt TSH måste ner innan pergo sätts in och jag är lite sur över det faktiskt för samtidigt så babblar hon om hur gammal jag är och inte borde slöa utan sätta igång direkt. Jag har verkligen försökt få henne att skriva ut det till mig för jag tror att det iaf är lönt att testa. Hon tyckte att skulle vi prova Pergo då var även Ovitrelle aktuellt efter jag varit på koll med VUL för att se när det skulle tas och när ÄL troligtvis skulle äga rum. Man kan kanske testa och gå till en annan gyn för att se om det är villiga att ge Pergo. kan man göra det? Det räcker ju med utredning på ett ställe.

Iofs kanske spolningen gör susen. Hoppas på det.
    Längtar...
  • Pimpinellan
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 15:25:43 följande:
    Gyn sa att mitt TSH måste ner innan pergo sätts in och jag är lite sur över det faktiskt för samtidigt så babblar hon om hur gammal jag är och inte borde slöa utan sätta igång direkt. Jag har verkligen försökt få henne att skriva ut det till mig för jag tror att det iaf är lönt att testa. Hon tyckte att skulle vi prova Pergo då var även Ovitrelle aktuellt efter jag varit på koll med VUL för att se när det skulle tas och när ÄL troligtvis skulle äga rum. Man kan kanske testa och gå till en annan gyn för att se om det är villiga att ge Pergo. kan man göra det? Det räcker ju med utredning på ett ställe.Iofs kanske spolningen gör susen. Hoppas på det.
    Du har en läkare med mycket märkliginställning! Tman pergo behövs i regel inte äl-spruta. Får man ett ägg av pergo brukar det lossna. Vet faktiskt ingen som fått det utan bara de som tagit sprutor för då kan inte ägget lossna av sig själv. Har själv ätit pergo ju. Gå nån annanstans!
  • Väntan på en liten
    Pimpinellan skrev 2010-03-24 15:33:50 följande:
    Du har en läkare med mycket märkliginställning! Tman pergo behövs i regel inte äl-spruta. Får man ett ägg av pergo brukar det lossna. Vet faktiskt ingen som fått det utan bara de som tagit sprutor för då kan inte ägget lossna av sig själv. Har själv ätit pergo ju. Gå nån annanstans!
    Ja, hon är lite märklig det kan jag hålla med dig om, bla tog det henne 7 veckor att skicka en remiss att skicka till mig. Gaaah!!

Ska göra min spolning iaf där nu när det äntligen ska bli av.

Vet du nån bra gyn som gr pergo utan tjafs i Sthlm så tipsa gärna.

Hon sa iaf att ovitrelle garanterar ÄL. Ska ta prov nu på prog den 29 mars, men vad tusan då jag menade för nästa månads ÄL ju när jag bad om det för denna månad har jag haft samlagsförbud pga infektion
    Längtar...
  • Pimpinellan
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 15:38:45 följande:
    Ja, hon är lite märklig det kan jag hålla med dig om, bla tog det henne 7 veckor att skicka en remiss att skicka till mig. Gaaah!!Ska göra min spolning iaf där nu när det äntligen ska bli av.Vet du nån bra gyn som gr pergo utan tjafs i Sthlm så tipsa gärna.Hon sa iaf att ovitrelle garanterar ÄL. Ska ta prov nu på prog den 29 mars, men vad tusan då jag menade för nästa månads ÄL ju när jag bad om det för denna månad har jag haft samlagsförbud pga infektion
    Ovitrelle garanterar äl om det finns ett ägg,men det brukar lossna ändå. Känns som kaka på kaka liksom... Jag bor tyvärr långt söder om Sthlm,men det finns säkert många privata. Fråga här vet jag!
  • Väntan på en liten
    Pimpinellan skrev 2010-03-24 15:50:54 följande:
    Ovitrelle garanterar äl om det finns ett ägg,men det brukar lossna ändå. Känns som kaka på kaka liksom... Jag bor tyvärr långt söder om Sthlm,men det finns säkert många privata. Fråga här vet jag!
    Okej så ovitrelle är alltså totalt onödigt om man har Pergo och ett ägg på G?

Okej ska fråga, men ska kolla upp en gyn jag fått namnet på, men jag är lite rädd att hamna i 2 utredningar för det är inte min tanke med det hela. Jag vill ju bara få Pergo.
    Längtar...
  • Pimpinellan
    Väntan på en liten skrev 2010-03-24 15:58:01 följande:
    Okej så ovitrelle är alltså totalt onödigt om man har Pergo och ett ägg på G?Okej ska fråga, men ska kolla upp en gyn jag fått namnet på, men jag är lite rädd att hamna i 2 utredningar för det är inte min tanke med det hela. Jag vill ju bara få Pergo.
    Har aldrig hört om nån som fått ovitrelle efter bara pergo. Fick inte jag heller. Efter pergobehandling är ju kroppen som som den ska vid vanlig äl ifall en äggblåsa växer på sig. Ska väl otroligt mycket till om inte ägget lossnar då. Efter sprutor måste man dock ta äl-spruta för annars lossnar inte ägget alls.Då är kroppens vanliga system satt ur spel. Hoppas du hittar en bra gynläkare i Sthlm. Fanns en tråd här om det såg jag.
  • Väntan på en liten
    Pimpinellan skrev 2010-03-25 14:29:48 följande:
    Har aldrig hört om nån som fått ovitrelle efter bara pergo. Fick inte jag heller. Efter pergobehandling är ju kroppen som som den ska vid vanlig äl ifall en äggblåsa växer på sig. Ska väl otroligt mycket till om inte ägget lossnar då. Efter sprutor måste man dock ta äl-spruta för annars lossnar inte ägget alls.Då är kroppens vanliga system satt ur spel. Hoppas du hittar en bra gynläkare i Sthlm. Fanns en tråd här om det såg jag.
    Jag har läst om flera kvinnor som inseminerar på klinik i Danmark tex som tar Pergo och sedan Ovitrelle för att veta exakt dag ägglossningen sker.

har du länken till tråden du nämner tar jag gärna emot den.
    Längtar...
  • Pimpinellan
    Väntan på en liten skrev 2010-03-25 15:04:46 följande:
    Jag har läst om flera kvinnor som inseminerar på klinik i Danmark tex som tar Pergo och sedan Ovitrelle för att veta exakt dag ägglossningen sker.har du länken till tråden du nämner tar jag gärna emot den.
    Vid insemination efter stimulerad äl är det ofta så ja,men de flesta som äter pergo har vanligt sex och behöver inte veta exakt dag så de får inte äl-spruta.
    Hittade tråden,men den sa inte mycket. Du kan nog messa tjejerna istället.
    www.familjeliv.se/Forum-7-147/m51345711.html
  • Väntan på en liten
    Pimpinellan skrev 2010-03-25 15:09:14 följande:
    Vid insemination efter stimulerad äl är det ofta så ja,men de flesta som äter pergo har vanligt sex och behöver inte veta exakt dag så de får inte äl-spruta.Hittade tråden,men den sa inte mycket. Du kan nog messa tjejerna istället.www.familjeliv.se/Forum-7-147/m51345711.html
    Tack för länk.

Jag har ringt och bokat tid idag hos en gyn som är villig att ge Pergo och Ovitrelle, ja det som behövs för en lyckad insemination.
    Längtar...
Svar på tråden Snabbt svar på provsvar tack