Miss lizzy skrev 2013-12-09 13:46:54 följande:
Lever denna tråd? Jag har en dotter på 11 mån som inte börjat äta än. Hon är inte för tidigt född och har inga medicinska fel vad man vet. Hon "helammar" (jag kallar det för det då hon Max får i sig 1 tsk mat eller dryck per dag). Logopeden som jobbar med henne vet inte varför hon inte äter. Hon är intresserad av mat, stoppar allt möjligt i munnen, tuggar och spottar sedan ut. Läkaren tycker att hon ska ha nässond, logopeden säger PEG.
Jag börjar fundera allt mer på hungerträning. Att jag är borta ett antal timmar och mannen ger mat ger inget resultat så i så fall får vi nog öka tiden betydligt. Vad säger er erfarenhet?
Tråden har inte varit aktiv sen slutet på förra året men det är väl aldrig för sent.
Hon ammar alltså? Äter hon något på flaska? Tycker det låter drastiskt med både nässond/peg/knapp när hon verkar få i sig mat ändå. Ja, mjölk är också mat... Men ja, peg/knapp är ju att föredra om man får välja mellan det och sond i näsan.
Växer hon som hon ska?
Målet är alltså att hon ska äta riktig mat? Kan ni försöka gå över till ersättning istället? Det blir ju kanske inte samma drastiska förändring för henne tänker jag.
Jag har två barn. Den äldsta har knapp och den yngsta är 17 månader och äter enbart ersättning. Hon kan en bra dag stoppa några småbitar med mat i munnen men kräks oftast upp det (+all ersättning hon har i magen). Hon tuggar inte utan sväljer allt helt. Jag tar det med ro, hon är jäkligt tjorvig men hon äter ju något i alla fall.