• Rose Bay Willow

Föräldrar till barn med BPD fortsättningstråden-nya och gamla välkomna!!!

Hej och Välkommen!

Här fortsätter BPD tråden
    Har en liten kille född i v.26 +5- han har mycket svår BPD och är nu 23 månader korrigerat. Han har nu varit syrgasfri även nattetid ett år nu-men hade syrgas dagtid tills i november 2008-nattetid tills februari 2009. Vill jättegärna ha kontakt med andra i samma eller liknande situation! Vi kan stötta varann! Våra barn är fantastiska trots sina sjuka lungor!!

Enligt FL´s ordlista står BPD för barnets huvudmått! Här står det för något betydligt allvarligare-Broncopulmonell dysplasi- som är det samlingsnamn som ges som diagnos till prematurer vars omogna lungor fått börja jobba alldeles förtidigt och därför blivit sjuka.

Nu är ju min kille 23 månader, men hans BPD finns kvar-men här är alla Välkomna som har barn med BPD - här stöttar vi och hjälper varann!

(Jag kanske inte är lika aktiv som innan-men jag kommer finnas kvar..)

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Föräldrar till barn med BPD fortsättningstråden-nya och gamla välkomna!!!
  • gt98mbj

Nanook:
    Spännande då kanske william snart är utan syrgas dagtid i alla fall :)

• Angelica1991

det här är så magiskt ! jag slutar aldrig bli förvånad. Tösen min har haft 0,2 i stortsätt hela dagarna varjedag. någon gång 0,12 men får gå upp ganska snart igen.. igår låg hon högt med 0,2 , vred ner till 0,12 fortfarande högt, vred ner till 0,08 ja samma där så jag vågade dra ner till 0,05 .. jag höll sten koll för tänkte att hon snabbt skulle gå ner. men hon hade 0,05 i 4 timmar igår tills hon började grina ;P  :o shit tänkte jag ! haha det är ju hur bra som helst ! =D 

• KarinF

Är det någon här som har eller har haft CPAP hemma? Funkar det bra? Det går väldigt trögt framåt med Emil. Han har haft grimma på dagtid, vilket har gått bra. Men han är otroligt känslig för minsta lilla infektion. Har varit två vändor i respirator för att vädra ur lungorna på koldioxid. Han är nu 6,5 månad och vi har bott på sjukhuset 3,5mån. Läkarna tror att han kan behöva CPAP nattetid kanske ett par månader till. De skulle undersöka ifall de kan få tag i en CPAP för hemmabruk. Tydligen så är Emils fall ganska unikt på vårt sjukhus, så de skulle vända sig till Karolinska och fråga hur de brukar göra i såna här långdragna fall.

• gt98mbj

Har bekanta som haft/har CPAP hemma. Det har fungerat bra. Dom har haft assistent hjälp

• gt98mbj

Nu har william varit utan syrgas i 1,5 dygn. Vi ska testa några dagar sen koll av ny blodgas ð???
    William är nu 20 månader (16)

• Nenne
    Är en lite tung dag idag. Vart och gjort lungtest på Alva samt flygplanstest igår. Lungtestet var oförändrat sen sist då det bara var 4 månader sen vi gjorde de. Men de som gjort mest ont var att hon inte klara av att flyga än vi som lite hade sätt fram emot att få åka till Thaiand i feb/mars för att fira Alvas morfar som fyller 50. Men vi får väl åka nästa år. Samt att hon är förkyld nu som jag hoppas hade lite påverkan på att testet inte hade förbättrats sen sist. Tydligen behöver man inte göra något nytt nu. Men jag ska be om ett nytt då hon är 18 mån korr iallfall. För jag vill verkligen se så att hennes lugnor mognar som dem ska. Så det inte är något annat som spökar i lugnorna. Som sagt just nu känns det lite tung =(
  • gt98mbj

Vad tråkigt. Men samtidigt så är det säkert bra för henne att inte vistas i den väldigt varma och fuktiga luft som är där i Thailand. William får jobbigt bara han är i ett fuktigt badhus.
    Vi bokade en vecka i Funäsdalen med hela familjen när pappa fyllde 60 ;)

• Nenne

Jo det var riktigt tråkigt =(. Men vi ska hitta på något annat nu. Hoppas hon klarar av att flyga nästa höst. Hur ofta gör ni andra tester för att se lungkapaciteten på era barn?

• Rose Bay Willow

Hej på er!

Så roligt att sidan fortsätter trots att jag själv inte är här så ofta.
    Vill bara berätta att min kille (snart 5, korrigerat 4 1/2 år) som hade svår BPD pch mindre än halv lungkapacitet, i onsdags opererades i handen under narkos och det gick fantastiskt bra.
    Han har förvånat alla, inte minst oss hans föräldrar.
    Är 112 cm lång och väger 19 kg, ganska otroligt för en filur som var så liten och sjuk.

Hoppas alla har det fint, skulle gärna höra lite hur det går för er "gamla"!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • gt98mbj

Oj vilken lång och ståtlig kille. Min "fullgångna" tjej är 4 år och 3 månader och väger 16kg och är 100cm lång :)

Svar på tråden Föräldrar till barn med BPD fortsättningstråden-nya och gamla välkomna!!!