• bananflugan82

Hur låter era prematurer?

Har förstått att det kallas prematur knorr... o herregud, vi har ibland ett helt zoo i vår spjälsäng.
    Dom knorrar, fräser (låter som arga små katter!), låter när dom andas så man ibland inte tror dom får luft.. listan kan göras lång!

Någon som vet hur länge det här varar? Dom är 9 veckor nu, 2 veckor korr.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Svar på tråden Hur låter era prematurer?
  • Emmy K

Mina tjejer lät som katter ... och jag har spelat in det. Jag skall försöka fixa filmen så att jag kan lägga ut den och länka till den härifrån.
    (Våra kuvösgrannar, två killar, lät som getter.)

Som mina12 och frila sa; Spela in era knorrisar alla ni som fortfarande kan!!!

• Trudel

Min son lät som ett bräkande får förut, men idag är han fyra månader (okorrigerat) och nu låter han inte så längre. Det har försvunnit någon gång under de senaste veckorna utan att jag egentligen har tänkt på det men när jag såg den här tråden så kom jag på att ljuden faktiskt har försvunnit.

• Hopptossan

Vad roligt! Det hade jag glömt men så var det! Var tvungen att ha öronproppar för att kunna sova, dom knorrade verkligen!

• Bliglin

Jag tror att knorrandet ofta kan vara ett missnöjesknorrande på grund av reflux eller annat. Vår lille ept sov illa och sedan vi lät honom sova på mage på vår bröstkorg upphörde knorrande HELT. Vi hade dock larm med elektroder - så jag menar inte att rekommendera andra att lägga sina bran på mage hips vips, jag bara lyfter frågan att det kan handla om missnöjesknorrande vilket jag iaf tror att dte var fråga om i vår sons fall

(Han är född 13 veckor för tidigt)
  • ditte132

Jag tycker det var mysigt med knorrandet, har tvillingar och det lät verkligen som ett helt zoo från spjälsängen.Det ena konstigare knorrandet efter det andra.Mina hade också ett skratt som lät som ett vuxenskratt, det lät lite läskigt faktiskt.Min bror sov över här när barnen var i knorrstadiet och undrade en morgon vad det var som var så roligt?Jag sa att det var tjejerna som "skrattade" och han trodde definetivt inte på mig.Oj, vad små dom var då...

• Pre mamma

hehe, ja min son låter som en gammal ladugårdsdörr. Han har tillomed fått smeknamnet Knorren av sina mostrar.
    Han är 2mån korrigerat och knorrar fortfarande, fast mest när han har gaser i magen

• Annikab75

Vår lilla Tova låter som en åsna:) ibland, skönt att höra att fler låter!

• sweet saint

Ja just ja... knorrandet minns man väl.. lite mysigt.

Men våran lilla tjej knorrade ibland vid matningen och vi kände att det kan inte vara så där jätte rätt.. vi köpte semper droppar (när vi fått komma hem), och bytte ersättningen från NAN1 till NAN HA. Knorrandet slutade i princip. Så  på NEO sa de under 3,5 mån att det var ett vanligt prematur knorr, och av någon extremt konstig anledning, TROTS att tjejen hade små problem med magen, så slog tanken aldrig in att hon kanske hade känslig mage.... Jag menar hon föddes i v 25 och finns det snäll ersättning så tar man väl det i absolut första hand!!!! Så tidigt födda är ju inte redo för mat i magen på så sätt. Men på det sjukhus vi var på var de (personalen) å andra sidan total idioter.

Så en liten sido grej här.. Era starka överlevande barn knorrar kanske för magens skull. Och det behöver inte vara så..  Tips bara..

• Bliglin
    sweet saint skrev 2010-04-20 20:32:35 följande:
    Ja just ja... knorrandet minns man väl.. lite mysigt. Men våran lilla tjej knorrade ibland vid matningen och vi kände att det kan inte vara så där jätte rätt.. vi köpte semper droppar (när vi fått komma hem), och bytte ersättningen från NAN1 till NAN HA. Knorrandet slutade i princip. Så  på NEO sa de under 3,5 mån att det var ett vanligt prematur knorr, och av någon extremt konstig anledning, TROTS att tjejen hade små problem med magen, så slog tanken aldrig in att hon kanske hade känslig mage.... Jag menar hon föddes i v 25 och finns det snäll ersättning så tar man väl det i absolut första hand!!!! Så tidigt födda är ju inte redo för mat i magen på så sätt. Men på det sjukhus vi var på var de (personalen) å andra sidan total idioter. Så en liten sido grej här.. Era starka överlevande barn knorrar kanske för magens skull. Och det behöver inte vara så..  Tips bara..
    Verkar som vi är inne på samma tankebana här... jag ammade dock, men vår lille gosse hade problem med reflux och knorrandet hördfes aldrig i känguruposition, bröst mot bröst, så när vi tänkte efter och lät honom sova på mage så upphörde knorrandet helt.
    Innan lät han precis som ni beskrivit ovan, en knarrande dörr eller bräkande lamm...
  • happy2

Mina pojkar knorra endel,, men de 2 yngsta var med o knorra som längst,, o de berodde bla på att de pressade luft sa läkaren till oss,,,påminnelse om att de ska andas,, o sen om de var bökigt med mat o de var hungriga,,De lät bra knorrigt upp till 3mån innan de blev mer normala bebis läten tyckte jag,,

Nu är ju mina bebisar mer i barn stolek o låter mer så här att jag kan jag vill eller jag vill inte,, mamma du är dum osv,, Om man ska lägga in lite knorrhumor

Sebastian, Kevin och Alexander
  • viseversa

Oj finns det ingen som har en länk så man kan höra hur det låter? Blev ju nyfiken på dessa knorr nu!

• Kartago

Min lilla Ida ligger och skrattar som en hyena och grymtar som en grävling. Det där skrattet är riktigt creepy ibland :P Speciellt om man ser på någon skräckrulle och rätt vad det är kommer ett hysteriskt hyenaskratt från vardagsrummet... :)-

• Tillalamm
    Kartago skrev 2010-04-24 20:29:00 följande:
    Min lilla Ida ligger och skrattar som en hyena och grymtar som en grävling. Det där skrattet är riktigt creepy ibland :P Speciellt om man ser på någon skräckrulle och rätt vad det är kommer ett hysteriskt hyenaskratt från vardagsrummet... :)-
    Håller med om att det verkligen kan låta creepy ibland! Min Melvin har börjat väsa likt Regan i Exorcisten (efter demonens intåg). Läskigt värre:)
  • kela81

min lätt prematura tjej har en massa ljud för sig, men jag vet inte om de är speciella på något sätt. däremot så skriker hon som en lite fpgel, såå högt och gällt så det är knappt man hör detFörvånad

***Älskade Signe,18 maj 2010***
Svar på tråden Hur låter era prematurer?