Mushroom skrev 2010-03-18 19:08:09 följande:
Är nu gravid i vecka 26 med andra barnet och kommer troligtvis att få ett kejsarsnitt beviljat p.g.a personliga skäl.Eftersom jag födde min son vaginalt så har jag ingen aning om hur ett ks känns..Så ni som gjort ett,* Hur kändes det under operationen? *Kände ni när de skar o grävde i magen?*Kändes det obehagligt, smärtsamt?*Hur lång tid tog det?*Hur fort läkte såret?*Fick ni vara på uppvaket?*Hade ni svårt att få igång amningen?*Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret?*Hur ont gör såret egentligen?*Vad fick ni mot smärtan i så fall?*Hur rörliga var ni efter ks?*Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m*Hur tungt får man lyfta egentligen?Sååå, nu kom det massvis med frågor, men jag känner att jag vill ha så många svar som möjligt på det då det alltid är kul att veta folks erfarenheter utav detta..
Under operationen kände jag att dem drog i magmusklerna vilket kändes lite konstigt men inte obehagligt eller smärtsamt. Vet inte hur lång tid det tog, kanske 10-20 min. Kändes som det gick fort. Jag hade en fantastisk narkosläkare som hela tiden berättade vad dem gjorde vilket gjorde att jag kunde slappna av och känna mig trygg fast jag inte såg vad de gjorde.
Såret läkte fort. Efter en vecka togs grafferna bort och då såg det ut som en tunn sårskorpa som efter ett bredare rivsår. Det kändes dock inne i magen i 2 månader efter som träningsverk efter sit-ups men mest på ena sidan. Vart aldrig sövd utan fick epidural och fick åka ner till en sal på förlossningen efteråt istället för uppvaket eftersom det var så lugnt på förlossningen.
Fick sår vid första amningen för att jag fortfarande var bedövad och inte kände att dottern hade fel tag men det läkte fort och jag ammade sen i 11 månader. Mjölken kom lika fort som om jag hade fött vaginalt. Fick några röda tabletter som jag inte minns vad de heter samt alvedon mot smärtan. Hade aldrig ont men tror det är vanligare att man har ont efter. Tyckte inte att jag behövde tabletterna men dem sa åt mig att ta dem ändå för att inte få ont så jag gjorde det.
Kejsarsnittet utfördes på morgonen och på kvällen stod jag upp och gick till toaletten. Var orolig att magen skulle kännas som att den "sprack" eller liknande när jag gjorde nr 2 på toaletten men det gjorde det inte. Frågade personalen om det fanns risk för att magen skulle spricka när man gjorde nr 2 men de sa att de aldrig varit med om att det hänt någon snittad. Rörlig som vanligt förutom att jag inte böjde mig så gärna var jag efter ett dygn. Styrkemässigt kände jag mig inte som vanligt i magen förrän efter 3-4 månader. Lyfte en tvättkasse efter två månader och fick typ träningsvärk i magen. Annars var rekommendationen som jag fick att inte lyfta tungt två månader efter förlossningen. Man får lyfta det nyfödda barnet men inte tyngre från början.
En trevlig bonus med kejsarsnittet var att jag kunde ha sex efter en vecka (med kondom!). Det är säkert inget som alla känner att de vill ha men för mig var det en oväntad trevlig bonus. Trodde inte att man fick ha det pga avslaget och infektionsrisk men det får man om man använder kondom.
Tror att min ålder kan ha påverkat läkningen positivt, var 22 år då. Har faktiskt aldrig hört att någon annan varit helt smärtfri efter ett kejsarsnitt. Personalen på bb sa att de aldrig sett nån se så pigg ut efter ett kejsarsnitt. Har också ett väldigt fint ärr, det har bleknat mycket på bara ett år.
En sak till. Jag hade edsatt känsel i området runt ärret i ca ett halvår efter. Kände inte om jag t.ex. var kall eller beröring. Det försvann helt sen.