• Mushroom

Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!

Är nu gravid i vecka 26 med andra barnet och kommer troligtvis att få ett kejsarsnitt beviljat p.g.a personliga skäl.

Eftersom jag födde min son vaginalt så har jag ingen aning om hur ett ks känns..

Så ni som gjort ett,
    * Hur kändes det under operationen?
    *Kände ni när de skar o grävde i magen?
    *Kändes det obehagligt, smärtsamt?
    *Hur lång tid tog det?

*Hur fort läkte såret?
    *Fick ni vara på uppvaket?
    *Hade ni svårt att få igång amningen?
    *Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret?
    *Hur ont gör såret egentligen?
    *Vad fick ni mot smärtan i så fall?

*Hur rörliga var ni efter ks?
    *Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m
    *Hur tungt får man lyfta egentligen?

Sååå, nu kom det massvis med frågor, men jag känner att jag vill ha så många svar som möjligt på det då det alltid är kul att veta folks erfarenheter utav detta..

• Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!
  • yellow88

Hur kändes det under operationen?
    jag kände ingenting faktiskt,

nepp, kände ingenting.

nepp

*Hur lång tid tog det?
    tog nog en kvart att få ut honom, sen sydde de i 45 minuter. ser att det inte tagit lika lång tid för andra att bli ihopsydda.. hmm...

*Hur fort läkte såret?
    det vet jag inte än, det har gått 4 veckor idag

vi fick åka tillbaka till rummet där vi var innan vi fick ett förlossningsrum. var där i 6 timmar ungefär sen upp till bb

nej

två veckor, men det blev mindre och mindre för varje dag. det sista kände  jag bara tt det sved lite när jag skulle upp ur sängen eller om jag vred mig för hastigt

inte så ont som jag trodde. och jag har inte hög smärtgräns..

alvedon och deklofenax (osäker på stavning)

de första 3 dagarna var jag väl inte så smidig, ville helst ligga kvar i sängen hela tiden men det var inte så jobbigt att gå omkring i bb-rummet

1 vecka ungefär

så tungt som bebisen är sa de till mig..

• Gaby 01
    Superbia skrev 2010-05-15 12:13:06 följande:
    Du hade en till fråga såg jag Jag låg på BB i sex dagar; dels för att jag hade blivit av med 2 liter blod vid operationen, dels för att inte amningen kommit igång och dels för att mina barn gick ner i vikt (tro fan det när de inte får någon mat). Trivdes bra på BB men dagen vi skulle åka hem kände jag att det var dags. Lärde mig se skillnad på vilka som blivit snittade och de som fött vaginalt. De som fött vaginalt gick lite smått med särade ben och de snittade gick framåtlutade, något ska man ju roa sig med medan man är där 
    Ha, ha, ha ... blev så full i skratt, för precis samma reflektion hade jag när jag låg inne. Men såg även att snittade satt och käkade medan de andra stod eller satt på några sorts ringar.
  • Mushroom
    Superbia skrev 2010-05-15 12:13:06 följande:
    Du hade en till fråga såg jag Jag låg på BB i sex dagar; dels för att jag hade blivit av med 2 liter blod vid operationen, dels för att inte amningen kommit igång och dels för att mina barn gick ner i vikt (tro fan det när de inte får någon mat). Trivdes bra på BB men dagen vi skulle åka hem kände jag att det var dags. Lärde mig se skillnad på vilka som blivit snittade och de som fött vaginalt. De som fött vaginalt gick lite smått med särade ben och de snittade gick framåtlutade, något ska man ju roa sig med medan man är där 
    åh jisses! 2 Liter?! är det vanligt att man blir av med så mkt blod? Hur kändes det egentligen efter den operationen med tanke på det? fick du nytt blod då?
  • inhwa

*Hur lång tid tog det?

Från att jag rullades in operationsrummet tills han var ute tog det 10 minuter, men mitt snitt var akut så jag vet inte om det är annorlunda med ett planerat. Vet inte hur lång tid de sydde. Ja, jag kände när de skar och "grävde". Det gjorde inte ont, men var väldigt obehagligt och jag mådde hemskt illa. Jag frös nåt hemskt, och hade enorm ångest.

*Hur fort läkte såret?

Det tog ca. 3 veckor innan det var helt läkt, men jag hade värk i det till och från i 3 månader. Var aldrig på uppvaket då jag var vaken under snittet och bedövades genom epidural. Jag hade svårt att få igång amning, och den kom egentligen aldrig igång på riktigt. Kunde aldrig helamma.
    Ang. smärta så gjorde det mest ont i tre dagar, sen försvann den mest akuta smärtan. Fick Panodil och Diklofenak, men på BB fick jag även smärtstillande spruta.

Jag var uppe och duschade redan på morgonen (snittet gjort under natten) men det är klart, skönt var det inte. Min rörlighet var helt tillbaka efter 3 veckor. Jag fick rådet att inte lyfta tyngre än bebisen till en början. Man känner rätt bra om man lyfter för mycket.

Mitt snitt var ett av de sämre med andra ord, men det kan bero på att jag var så inställd på att föda vaginalt. Innan förlossningen sa jag att jag hellre födde genom örat än att bli snittad, så det spelade säkert in.

• Lilja86
    Mushroom skrev 2010-03-18 19:08:09 följande:
    Är nu gravid i vecka 26 med andra barnet och kommer troligtvis att få ett kejsarsnitt beviljat p.g.a personliga skäl.Eftersom jag födde min son vaginalt så har jag ingen aning om hur ett ks känns..Så ni som gjort ett,* Hur kändes det under operationen? *Kände ni när de skar o grävde i magen?*Kändes det obehagligt, smärtsamt?*Hur lång tid tog det?*Hur fort läkte såret?*Fick ni vara på uppvaket?*Hade ni svårt att få igång amningen?*Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret?*Hur ont gör såret egentligen?*Vad fick ni mot smärtan i så fall?*Hur rörliga var ni efter ks?*Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m*Hur tungt får man lyfta egentligen?Sååå, nu kom det massvis med frågor, men jag känner att jag vill ha så många svar som möjligt på det då det alltid är kul att veta folks erfarenheter utav detta..
    Under operationen kände jag att dem drog i magmusklerna vilket kändes lite konstigt men inte obehagligt eller smärtsamt. Vet inte hur lång tid det tog, kanske 10-20 min. Kändes som det gick fort. Jag hade en fantastisk narkosläkare som hela tiden berättade vad dem gjorde vilket gjorde att jag kunde slappna av och känna mig trygg fast jag inte såg vad de gjorde.

Såret läkte fort. Efter en vecka togs grafferna bort och då såg det ut som en tunn sårskorpa som efter ett bredare rivsår. Det kändes dock inne i magen i 2 månader efter som träningsverk efter sit-ups men mest på ena sidan. Vart aldrig sövd utan fick epidural och fick åka ner till en sal på förlossningen efteråt istället för uppvaket eftersom det var så lugnt på förlossningen.

Fick sår vid första amningen för att jag fortfarande var bedövad och inte kände att dottern hade fel tag men det läkte fort och jag ammade sen i 11 månader. Mjölken kom lika fort som om jag hade fött vaginalt. Fick några röda tabletter som jag inte minns vad de heter samt alvedon mot smärtan. Hade aldrig ont men tror det är vanligare att man har ont efter. Tyckte inte att jag behövde tabletterna men dem sa åt mig att ta dem ändå för att inte få ont så jag gjorde det.

Kejsarsnittet utfördes på morgonen och på kvällen stod jag upp och gick till toaletten. Var orolig att magen skulle kännas som att den "sprack" eller liknande när jag gjorde nr 2 på toaletten men det gjorde det inte. Frågade personalen om det fanns risk för att magen skulle spricka när man gjorde nr 2 men de sa att de aldrig varit med om att det hänt någon snittad. Rörlig som vanligt förutom att jag inte böjde mig så gärna var jag efter ett dygn. Styrkemässigt kände jag mig inte som vanligt i magen förrän efter 3-4 månader. Lyfte en tvättkasse efter två månader och fick typ träningsvärk i magen. Annars var rekommendationen som jag fick att inte lyfta tungt två månader efter förlossningen. Man får lyfta det nyfödda barnet men inte tyngre från början.

En trevlig bonus med kejsarsnittet var att jag kunde ha sex efter en vecka (med kondom!). Det är säkert inget som alla känner att de vill ha men för mig var det en oväntad trevlig bonus. Trodde inte att man fick ha det pga avslaget och infektionsrisk men det får man om man använder kondom.

Tror att min ålder kan ha påverkat läkningen positivt, var 22 år då. Har faktiskt aldrig hört att någon annan varit helt smärtfri efter ett kejsarsnitt. Personalen på bb sa att de aldrig sett nån se så pigg ut efter ett kejsarsnitt. Har också ett väldigt fint ärr, det har bleknat mycket på bara ett år.

En sak till. Jag hade edsatt känsel i området runt ärret i ca ett halvår efter. Kände inte om jag t.ex. var kall eller beröring. Det försvann helt sen.
  • Maria heter jag

Inte när de skar men att de "grävde" men det var en häftig känsla.
    Ingen smärta, men konstigt.
    *Hur lång tid tog det?
    Några minuter bara när de skulle få ur barnet men sen typ en kvart för att sy och fix a till. men då var man upptagen av barnet å så.

*Hur fort läkte såret?
    Minns ej men hade inga bekymmer med det.
    ja i 4 timmar, men kändes nog bara som 2. Men hade fruktansvärt ont i magen under tiden.

hade inte speciellt ont. Men var lite öm.
    Mitt kändes knappt. Magen gjorde mer ont.
    Panodil

Blev snittat på kvällen så hade hela natten på mig att ligga å vila så dagen efter var jag uppe på benen, men inte speciellt rörlig.
    Efter 2 dar var jag väldigt rörlig, kunde gå rätt normalt, jämnförde med dem som fött "normalt" å de kunde ju knappt gå eller sitta.
    Bara sitt barn den första tiden.

• 2 ska bli 3 är nu 4

Ha gjort 2 st "lugna" akutsnitt. Dvs inte pga att barnet mått dåligt utan pga att det stannade av/gick inte helt enkelt.

* Hur kändes det under operationen? Ömmade lite i blygdbenet och så va dom rätt våldsamma då båda barne suttit ned kilade i mitt bäcken. Hade båda gångerna haft värkar antalet timmar nämligen. Man gungar rätt bra när dom ska dra loss bäbisen.

*Kände ni när de skar o grävde i magen? ja men det gör inte ont men jag har sagt AJ båda gångerna bara för att jag vet vad som händer.

*Kändes det obehagligt, smärtsamt? Obehagligt. Ja! Gillar inte OP. lite sjukhusfobi. Ville INTE snittas igen andra gången men efter 38 timmar så fanns det inget annat val.
    *Hur lång tid tog det? 1:a ca 30 min kanske. 2:a ggr kanske 40-50min pga ärrvävnad o dyl.

*Hur fort läkte såret?   Första läkte rätt snabbt. det senaste tog längre tid att läka då jag har en 2 åring som man skulle ta hand om oxå. Men efter 3 veckor så hade jag inte direkt ont längre.
    *Fick ni vara på uppvaket? 1:a gången va jag ensam. Andra gången kom min man & bäbis dit efter ca 1 timme.
    *Hade ni svårt att få igång amningen? 1:a gången nej!  Andra: ja lite strul mest pga stress runt mitt andra barn & att nya va lite missnöjd.

*Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret? Sist ca 3v. Men det kan fortf ömma nu efter ½ år om jag har tighta jeans osv..
    *Hur ont gör såret egentligen? Svårt att beskriva. svidande/brännande stramande känsla typ. Att Hosta/skratta/nysa nysnittade gör f*bannat ont. Känns som om allt spricker. :-S

fick citodon å BB som jag åt i ca 1½ v

*Hur rörliga var ni efter ks? Jag va upp & gick rätt snart. Men det är INTE kul eller skönt. Men man måste. sov i soffan första veckorna då det va svårt att komma ur sängen.
    Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m? ca 1-2 v m 1:a barnet  & 2-3v m 2:an
    *Hur tungt får man lyfta egentligen? Inte mer än bäbisen men jag körde på vad som kändes bra denna gången. det funkade men det tog längre tid att läka pga att jag lyfte & stöttade min 2åring in i bilen osv...

Hoppas du blir nöjd med vad du än väljer. Jag gillar inte snitt men har inte haft något val.
    hoppas du inte tyckte mina svar va för neggiga. Bara ärlig. Men det är så individuellt.

• Rosdraken

Har gjort ett planerat snitt för 13 dagar sen.

Det som gjorde ondast var att sätta bedövningen allt annat gick bra och jag kände ingen smärta under tiden de tog ut barnet. Men det känns att de är där och trycker drar.
    Precis när de började skära blev jag illamående sa till om det och fick medicin mot det då mitt blodtryck sjönk fort tydligen men det hjälpte på någon min sen fick jag medicin så fort jag behövde.

Ja det känns, men gör inte ont var bara obehagligt precis innan de tog ut henne då jag kände ett stort tryck på magen en av läkarna som mer eller mindre låg på magen tror jag de sa.....

Inte under tiden hon var i magen, men efter (meddans de syddde ihop mig) började jag känns smärta. Inte outhärdlig men endå en smärta. Sa till men blev ignorerad, sa till igen och fick då kommentaren: VA??! känner du nått? När jag sa ja blev det fart på dem och jag fick morfin med en gång. Det var gjorde rätt ont men var ingen outhärdlig smärta.

*Hur lång tid tog det?
    Från strart till att jag/vi var på uppvaket ca 1-1½ timme
    det gick jätte fort

*Hur fort läkte såret?
    Utvändingt på någon dag bara och invändingt på 12-13 dagar. Känner av klart idag att det inte är helt hundra men så gott som jag kan röra mig normalt och känner inte alls av snittet på samma sätt som bara för någon dag sen.

Ja men bara en kort stund, när jag kom dit frågade jag sköterskan där hur länge jag skulle behöva ligga där, tills du kan böja på benen sa hon då. Var på jag böjde benen (bedövningen hade ju börat släppa redan inne på op). Så hon gick och ringde BB något chokad de hade ALDRIG varit med om att det gått så fort för någon innan. Min man och barn kom ner till uppvaket efter att de varit och vägt och mätt henne och gett henne lite mat (hon hade lågt blodsocker när hon kom)

Ja mjölken rann inte till som de skulle men det behöver inte ha med snittet att göra. Kan vara ärftligt.

ca 10-12 dagar

Första dagarna ordentligt ont men blir bättre för var dag

morfin första dagen och citodon sen bara alvedon och citiodon

Var uppe och gick redan samma kväll, och gick runt på bb dagen efter

ca 10 dagar

bebis, fick köra vagnen med bebis i men inte något mer i 14 dagar sen som vanligt

• isblomma
    Mushroom skrev 2010-03-18 19:08:09 följande:

Så ni som gjort ett,
    NERVÖS OCH LUGN PÅ SAMMA GÅNG. 
    NEJ MEN JAG FÖRFLYTTADES LITE NÄR DE LIRKADE UT BEBISEN.
    KONSTIGT, INTE OBEHAGLIGT OCH ABSOLUT INTE SMÄRTSAMT.
    *Hur lång tid tog det?
    KANSKE 25 MINUTER FRÅN EPIDURAL TILL PLATS PÅ UPPVAKET.

*Hur fort läkte såret?
    VÄLDIGT FORT (KLIADE MYCKET). TEJPA SÅ BLIR DET ETT MINIMALT ÄRR!

JO, MEN TYVÄRR ENSAM I NÄSTAN 2 TIMMAR INNAN MANNEN OCH BEBBEN FICK KOMMA UPP. DETTA PGA PERSONALBRIST. INGEN KUNDE VISA
    HONOM VÄGEN.

JA, TOG CA 7 DAGAR.

INTE ALLS OCH HAR LÅG SMÄRTTRÖSKEL.

INTE ONT ALLS MEN STRAMAR LITE OTÄCKT. HADE MEDICIN FÖRSTA 3 DYGNEN.

FÖRST KETOGAN, SEDAN ALVEDON ELLER PANODIL.

INTE ALLS. VAR GANSKA TRÖTT EFTER EN LÅÅÅNG UTDRAGEN FÖRLOSSNING SOM SLUTADE MED SNITTET VID SJU PÅ KVÄLLEN. KLEV INTE UPP FÖRRÄN NÄSTA DAG. FICK DÅ GÅHJÄLP AV PERSONALEN.

KANSKE 4-5 DAGAR.

*Hur tungt får man lyfta egentligen? SIN BEBIS - NÄRA KROPPEN.
    Har svarat med VERSALER för att mina svar ska synas bland frågorna.
  • Elin hogberg

Jag födde min första dotter vaginalt men med min andra dotter blev det akut kejsasnitt så det var alltså INTE planerat men jag svarar ändå!

Jag var vaken under snittet,

Själva snittet kändes ingenting, jag kände inte heller när dom "rota runt",
    När dom plockade ut henne kände jag som ett sug typ,, svårt att förklara men det var samma som när jag fdde vaginalt, typ som när du släpper proppen och vattnet med dylikt rinner ut!

Själva snittet och uplockandet tar inte många minutrar, jag fick inte se min dotter direkt då dom var tvunga att suga henne för hon hade svalt mekonium färgat vatten,jag var inne på op 40 minuter kanske, min man var med mig hela tiden, själva snittet och när dem sydde ihop mig gjorde inte ont,

Jag var inte på något uppvak eftersom jag var vaken under snittet utan kom in på förlossningsrummet igen, där fick jag vänta några timmar innan jag kom upp på bb,

Amningen funkade dirket, ammade lillsnuttan så fort jag kom tillbaka på förslossningen från op,
    När bedövningen släpper känner man inte det så fruktansvärt mycket med tanke på att så fort man känner "något" så fick jag morfin,

jag gjorde snittet på morgonen vid 07.00 och vid 20.00 på kvällen fick jag ställa mig upp första gången,
    dagen efter fick jag gå några meter till dushen och duscha, den kvällen fick jag  vandra runt hur jag ville och orkade,

Jag åkte hem efter 3 dagar, jag gick själv från bb till bil,

Väl hemma får man äta panodil om så behövs!

två veckor efter snitt så var så såret läkt, men jag var fortfarande öm,
    det enda jag fick lov att lyfta var min nyfödda dotter,

Det jag tyckte var jobbigast med snittet var inte att det gjorde ont efteråt utan dom förbaskade clipsen!
    Jag blev ihop fästat med Agraffer, ser ut som såna man häftar ihop papper med, det kändes som att jag inte kunde sträcka ut mig ordetligt när dom satt där, men efter en vecka var dom borttagna!

Ca 3-4 veckor efter snittet mådde jag hhur bra som helst! var förvånad över att läkeprocess och dylikt gick så lätt!

• Anonym (Ph)
    * Hur kändes det under operationen? 
    Jag kände ingenting. Bara att min kropp rörde sig lite åt sidornanär de tog ut barnet. 
    Nej inte alls. Bedövningen tog direkt typ
    Nej. Lite obehagligt då jag aldrig genomgått någon operation tidigare. 
    *Hur lång tid tog det?
    Ca 30 min kanske 

*Hur fort läkte såret?
    Ca 10-12 dagar
    Det var akut snitt men jag var inte sövd. Nej eftersom jag kunde röra benen någorlunda efteråt fick jag vara med bebis och sambo direkt 
    Nej den kom igång smidigt på samma sätt som tidigare vid vaginal förlossning med dottern 
    Hade hemskt ont i 12 dagar tyvärr. Värsta smärtan jag upplevt i mitt liv. Grät ofta och fick panikattacker av smärtan. 
    *Hur ont gör såret egentligen?
    För mig gjorde det fruktansvärt ont. Bävrade för att behöva resa mig i och ur sängen för att gå på toa eller byta blöja på bebis.  
    Fick lov att ta 2 st alvedon 500mg + 1 ibumetin i 10 dagar. 

Försökte så gott det gick. Inte så mycket första veckan. 
    Inne på dag 17, inte ont längre när jag rör mig som vanligt hemma. Gör dock ont vid längre promenader eller om jag dammau lite (vilket jag inte ska egentlige). 
    Bebis + babyskydd etc 
Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!