Vi bor i Schweiz sedan november förra året.
Jag är hemma med dottern på 17 månader och arbetar samtidigt som frilansöversättare. Sonen är på dagis halva dagen (7.30-11.30), fyra dagar i veckan. Här i Schweiz är hela systemet uppbyggt kring att mamman antingen är hemmafru eller endast jobbar deltid, så att hon ska kunna ta hand om barnen när de inte är i någon verksamhet. I den del av Schweiz vi har slagit oss ner, tror jag dessutom att det är lite eftersatt jämfört med resten av landet. Vi hade en enorm tur som fick en förskoleplats till vår son, men det finns inte många strukturer och informationen kring barnomsorg och liknande service för familjer är knapphändig.
Vi betalar CHF 500,00 i månanden (knappt SEK 3400) för sonens förskoleplats (inklusive lunch). Vi funderade på att anställa en barnflicka 20 timmar i veckan, så att jag skulle få lite tid över till att jobba och tjäna lite pengar, men för att det ska löna sig måste jag ju tjäna in mer än vad hon skulle ha kostat, så vi hoppas på att få en dagisplats till dottern till hösten istàllet. Eftersom jag har legat lågt på jobbfronten det senaste året i och med föräldraledighet med dottern (hon föddes i Sverige och vi stannade där tills hon var 1), försöker jag nu marknadsföra mig för att öka min kundbas. Med tanke på att jag är hemma heltid med dottern, vågar jag dessutom inte ta på mig alltför mycket jobb. Men vi hoppas som sagt på en dagisplats till henne. Sonen, som blir fem i november, börjar ”nollan” (eller ”Enfantine” som det heter) till hösten, men kommer att ha färre skoltimmar än en svensk skolelev (med två timmars lunchrast då skolan har stängt), och då gäller det att återigen hitta en plats på fritids som erbjuder lunchservice eller hämta vid lunch och lämna på skolan igen efter lunch. Ja, vi får se hur det utvecklar sig. Jag längtar efter att jobba mer, men det är verkligen inte det lättaste att lösa barnomsorgen här i Schweiz.
Det skulle vara spännande att höra hur andra mammor i Schweiz löser jobb/barnomsorg-frågan.