• myrstacken

Ni som är utlandsmammor, vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?

Ni som är utlandsmammor, vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?

Hur vanligt är det att ha barnflicka på heltid i era länder? I Sverige ska man ju som mamma klara allt själv helst och inte be om hjälp.

• Svar på tråden Ni som är utlandsmammor, vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?
  • tahira

Vi bor i London, och vi har en son som är fyra. Vi flyttade i höstas och då var jag hemma med honom. Nu går han på dagis och det kostar ca 9 000:- per månad. Dock lämnar jag honom precis innan lunch eftersom jag inte vill att han skall ha för långa dagar ännu, så jag arbetar inte för tillfället. I höst när han börjar i skolan så skall jag återuppta mina studier, och då kommer vi att ha en nanny (dock inte som bor hos oss) som sköter lämning och hämtning. Barnflicka här är mycket vanligt, i alla fall på den skolan vår son kommer att börja på. (Eftersom jag är så ung så utgår alla redan ifrån att jag är nannyn )

• Wagram
    KEKH skrev 2010-03-31 01:29:25 följande:
    Jag bor i Brasilien och är hemmamamma då mitt visum inte tillåter arbete. Jag trivs bra med det. Barnen (3 och 5 år) går på internationell skolan mellan 9-15 mån-fre och vi har en hemhjälp som jobbar 40 timmar i veckan hos oss. Hon fungerar också som barnflicka när jag behöver hjälp ibland. Här i Brasilien är det dock vanligt med BÅDE hemhjälp och barnflicka! Man har en helt annan syn på att kunna ta emot hjälp hemma än man har i Sverige där vi helst ska klara av allt själva samtidigt som vi ska jobba heltid. Jag märker att vår familj mår bra av att kunna ha helgerna helt fria från "måsten" som tvätta, städa, stryka, handla osv. utan istället kan ägna oss åt familjen.
    Oj, ni har alltsa hemhjalp 40 timmar i veckan trots att du ar hemma och barnen gar i skolan? Vad gor du pa dagarna?
  • Aphjärnan
    KEKH skrev 2010-03-31 01:29:25 följande:
    Jag bor i Brasilien och är hemmamamma då mitt visum inte tillåter arbete. Jag trivs bra med det. Barnen (3 och 5 år) går på internationell skolan mellan 9-15 mån-fre och vi har en hemhjälp som jobbar 40 timmar i veckan hos oss. Hon fungerar också som barnflicka när jag behöver hjälp ibland.Här i Brasilien är det dock vanligt med BÅDE hemhjälp och barnflicka!Man har en helt annan syn på att kunna ta emot hjälp hemma än man har i Sverige där vi helst ska klara av allt själva samtidigt som vi ska jobba heltid."Jag märker att vår familj mår bra av att kunna ha helgerna helt fria från "måsten" som tvätta, städa, stryka, handla osv. utan istället kan ägna oss åt familjen."
    Det skulle nog många må bra av men vad gör man :)
  • Stinis Olsson

Jag är en "hemmamamma" just nu och kommer fortsätta vara det åtminstone ett par år framöver. Vi bor i frankrike och jag jobbar tillsammans med min man på vårt företag så självklart jobbar jag när hjälp behövs. Vi gör vin.

We have normality... lillanochlivet.blogspot.com/
  • amnai

Vi bodde i Brasilien 5 år, och fick vårt första barn där, flyttade när Sonen var 2 och jag var höggravid. Vi hade hemhjälp/städhjälp halvtid, ca 20 tim varje vecka. Sao Paulo är en smutsig stad, allt blir smutsigt på nolltid!!!

Kan ju säga att det inte direkt var nåt problem att få tiden att gå! Jag träffade vänner i samma situation, tränade på gym, läste en massa, hade tid att laga god mat till maken varje kväll, och med en så stor stad som Sao Paulo blir det en massa farande runt stan när man ska handla något, öven om vi bodde centralt och faktiskt hade en mycket bra matvarubutik inom gångavstånd.

Både i Tjeckien och här i USA har vi städhjälp en gång per vecka, men det är allt.

• Stinis Olsson
    Stinis Olsson skrev 2010-04-06 09:13:55 följande:
    Jag är en "hemmamamma" just nu och kommer fortsätta vara det åtminstone ett par år framöver. Vi bor i frankrike och jag jobbar tillsammans med min man på vårt företag så självklart jobbar jag när hjälp behövs. Vi gör vin.
    Kanske ska tillägga att jag har städhjälp om jag vill och känner att jag inte har tid, kanske blir en gång i månaden men då gör hon allt det jobbiga typ stryker, putsar fönster osv =P Mina svärföräldrar tyckte dock att jag definitivt skulle ha städhjälp en gång i veckan efter att jag fått barn. Kanske när jag får fler anser jag. Vidare kommer vi att börja ha flickan hos dagmamma en dag i veckan när hon blir sex månader, på det sättet kan jag komma igång lite lätt med med jobb och annat.
    We have normality... lillanochlivet.blogspot.com/
  • Pistou

Vi bor i Schweiz sedan november förra året.
    Jag är hemma med dottern på 17 månader och arbetar samtidigt som frilansöversättare. Sonen är på dagis halva dagen (7.30-11.30), fyra dagar i veckan. Här i Schweiz är hela systemet uppbyggt kring att mamman antingen är hemmafru eller endast jobbar deltid, så att hon ska kunna ta hand om barnen när de inte är i någon verksamhet. I den del av Schweiz vi har slagit oss ner, tror jag dessutom att det är lite eftersatt jämfört med resten av landet. Vi hade en enorm tur som fick en förskoleplats till vår son, men det finns inte många strukturer och informationen kring barnomsorg och liknande service för familjer är knapphändig.

Vi betalar CHF 500,00 i månanden (knappt SEK 3400) för sonens förskoleplats (inklusive lunch). Vi funderade på att anställa en barnflicka 20 timmar i veckan, så att jag skulle få lite tid över till att jobba och tjäna lite pengar, men för att det ska löna sig måste jag ju tjäna in mer än vad hon skulle ha kostat, så vi hoppas på att få en dagisplats till dottern till hösten istàllet. Eftersom jag har legat lågt på jobbfronten det senaste året i och med föräldraledighet med dottern (hon föddes i Sverige och vi stannade där tills hon var 1), försöker jag nu marknadsföra mig för att öka min kundbas. Med tanke på att jag är hemma heltid med dottern, vågar jag dessutom inte ta på mig alltför mycket jobb. Men vi hoppas som sagt på en dagisplats till henne. Sonen, som blir fem i november, börjar ”nollan” (eller ”Enfantine” som det heter) till hösten, men kommer att ha färre skoltimmar än en svensk skolelev (med två timmars lunchrast då skolan har stängt), och då gäller det att återigen hitta en plats på fritids som erbjuder lunchservice eller hämta vid lunch och lämna på skolan igen efter lunch. Ja, vi får se hur det utvecklar sig. Jag längtar efter att jobba mer, men det är verkligen inte det lättaste att lösa barnomsorgen här i Schweiz.

Det skulle vara spännande att höra hur andra mammor i Schweiz löser jobb/barnomsorg-frågan.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Faile

Vi bodde på Madeira till i somras och där jobbade jag med kundtjänst och administration på ett ( svenskt ) telecombolag, maken var it-ansvarig på samma företag.
    5 månader föräldraledigt har man där, men vi lyckades stretcha ut det till 10 och sen började första barnet på dagis. Kostnad 350 euro i månaden och då ingår inget förutom lokal och personal typ. All mat, sängkläder, blöjor osv fick vi stå för själva.
    Att ha barnflicka hade inte blivit billigare, så då tyckte vi att dagiset var mer värt med utbildade lärare och pedagoger samt kompisar på plats.
    Städerska hade vi dock vilket var underbart. 30 euro per gång kostade det och då städade hon tills det var skinande rent från golv till tak, så hon kom varannan vecka.

Nu bor vi dock på Åland och nu är jag hemmamamma/fru, och kommer vara tills äldsta sonen är 4,5 år och yngsta 3 år ( det är alltså två år kvar till dess ) . Möjligen ett år längre, det beror lite på hur det känns.
    Här har man sk hemvårdsstöd för att man inte utnyttjar kommunal barnomsorg. Det är som svenska vårdnadsbidraget men lite högre, 389 euro för yngsta barnet och 77 euro för äldsta i syskontillägg per månad.
    Jag sköter det mesta av städningen, äldsta barnet går på sk parklek som är 3 timmars övervakad utevistelse för barn 2-5 år ( så han träffar ändå kompisar ) och hela familjen har massor av kvalitetstid så fort maken kommer hem från jobbet. Helt perfekt, ett tag

• Pistou
    Faile skrev 2010-04-07 19:28:31 följande:
    Vi bodde på Madeira till i somras och där jobbade jag med kundtjänst och administration på ett ( svenskt ) telecombolag, maken var it-ansvarig på samma företag. 5 månader föräldraledigt har man där, men vi lyckades stretcha ut det till 10 och sen började första barnet på dagis. Kostnad 350 euro i månaden och då ingår inget förutom lokal och personal typ. All mat, sängkläder, blöjor osv fick vi stå för själva. Att ha barnflicka hade inte blivit billigare, så då tyckte vi att dagiset var mer värt med utbildade lärare och pedagoger samt kompisar på plats. Städerska hade vi dock vilket var underbart. 30 euro per gång kostade det och då städade hon tills det var skinande rent från golv till tak, så hon kom varannan vecka.Nu bor vi dock på Åland och nu är jag hemmamamma/fru, och kommer vara tills äldsta sonen är 4,5 år och yngsta 3 år ( det är alltså två år kvar till dess ) . Möjligen ett år längre, det beror lite på hur det känns. Här har man sk hemvårdsstöd för att man inte utnyttjar kommunal barnomsorg. Det är som svenska vårdnadsbidraget men lite högre, 389 euro för yngsta barnet och 77 euro för äldsta i syskontillägg per månad. Jag sköter det mesta av städningen, äldsta barnet går på sk parklek som är 3 timmars övervakad utevistelse för barn 2-5 år ( så han träffar ändå kompisar ) och hela familjen har massor av kvalitetstid så fort maken kommer hem från jobbet. Helt perfekt, ett tag
    Jag tycker mig känna igen din historia. Var det inte en liten artikel om er familj här på familjeliv för ett tag sedan? Det låter skönt att få det skinande rent från tak till golv, och 30 euro per gång låter ju väldigt billigt!
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Faile
    Pistou skrev 2010-04-08 15:00:23 följande:
    Jag tycker mig känna igen din historia. Var det inte en liten artikel om er familj här på familjeliv för ett tag sedan? Det låter skönt att få det skinande rent från tak till golv, och 30 euro per gång låter ju väldigt billigt!
    Jo, det var vi
  • velicious

Nu är jag ingen mamma. Men de planeras en liten här =) sa hoppas pa pluss snart.
    Jag är 22 och sambon är 21 ar. Vi bor i tyskland, ganska sa stor stad..
    Han började jobba när han var 17 och här i tyskland kallas de *tur* =) för de andra som inte far börja jobba sa tidigt far helt enkelt plugga vidare och hoppas pa tur nästa gang.
    Han gick alltsa lärling utbild. 3 ar och tjänade mykt för hans alder vill säga 500 euro..sen är de en massa andra utbild. vid sidan av som han ännu inte är färdig med (han far iofs välja vilken sorts utbild. + när o.sv) och tjänar nu mer än 16000 efter skatt.
    SA da var vell egentligen fragan till oss kvinnor? =D jag har bade varit hemma och jobbat en hel del..just nu söks jobb pa ikea inom logistik..far en liten peng där men de klarar jag mig pa. De gäller att prioritera sedan när man har barn och sparat undan har vi redan ;)

här i tyskland är de väldgt vanligt med barnflicka/aupair...i münchen t.ex är de manga invanare som är svenskor =D har själv varit aupair där innan och tyckte de var hemskt att vara aupair..just eftersom pappan och mamma hade ingen tid över till barnet och de var hemma väldigt ofta men barnet fick ingen kontakt med päronen alls =/

♥ ᴴeNᴰrik «--ஐ♥
  • maugu

Hej!
    Jag bor i Wien,gift med en österrikare och vi har 2 barn,pojke 3 och flicka 1,5.
    Jag jobbar just nu i ett projekt hemma i Sverige (har nämligen två barn som bor med sin pappa där) så jag pendlar. Vi har svensk barnflicka som jobbar ca 30 h/vecka.
    Sonen går på dagis, ca 40h veckan och lilltjejen har gåt hos dagmamma ca 30h/vecka.
    Dock är detta ej i verkligheten då de varit sjuka en hel del, dvs ca var 3:e vecka.
    I österrike har man 10 VAB-dagar per barn så att vi har barnflicka är mest för att täcka när barnen är sjuka och hjälpa till med hämtning/lämning och ta några timmar på helgen så maken kan hämta igen sig lite och för att barnen ska ha kontakt med svenska språket när jag inte finns på plats.
    Jag kommer som det ser ut återvända till österrike den 1/12 i år och funderar då på vad jag ska göra..drömmen är att hitta något deltidsjobb eller projekt under kortare tid..vill inte jobba heltid...Vi pusslar men än så länge funkar det hela ok för alla inblandade parter

• Wagram
    maugu skrev 2010-04-10 15:04:37 följande:
    Hej! Jag bor i Wien,gift med en österrikare och vi har 2 barn,pojke 3 och flicka 1,5. Jag jobbar just nu i ett projekt hemma i Sverige (har nämligen två barn som bor med sin pappa där) så jag pendlar. Vi har svensk barnflicka som jobbar ca 30 h/vecka. Sonen går på dagis, ca 40h veckan och lilltjejen har gåt hos dagmamma ca 30h/vecka. Dock är detta ej i verkligheten då de varit sjuka en hel del, dvs ca var 3:e vecka. I österrike har man 10 VAB-dagar per barn så att vi har barnflicka är mest för att täcka när barnen är sjuka och hjälpa till med hämtning/lämning och ta några timmar på helgen så maken kan hämta igen sig lite och för att barnen ska ha kontakt med svenska språket när jag inte finns på plats. Jag kommer som det ser ut återvända till österrike den 1/12 i år och funderar då på vad jag ska göra..drömmen är att hitta något deltidsjobb eller projekt under kortare tid..vill inte jobba heltid...Vi pusslar men än så länge funkar det hela ok för alla inblandade parter
    Oj, det later jobbigt att ha tva barn i varje land! Hur ofta ar du i det andra landet (dvs det du inte jobbar i just da)? Mycket pendlande maste det bli!
  • maugu
    Wagram skrev 2010-04-10 17:43:39 följande:
    Oj, det later jobbigt att ha tva barn i varje land! Hur ofta ar du i det andra landet (dvs det du inte jobbar i just da)? Mycket pendlande maste det bli!
    Nja-jag jobbar ca 6 veckor i Sverige och är i Österrike 2-3 veckor.
    Detta projekt pågår från i början på feb tills början på dec så jag är just nu hemma i Österrike första svängen..barnen tar det bra, de är trygga med pappa och barnflicka.
    Lilltjejen kallar pappa för mamma..då pappa vart iväg på en resa några dagar så reagerade de starkare att han var borta då han är deras "primär"-förälder..
  • snutte

Hej, jag bor i Belgien sen 6 ar tillbaks och jobbar heltid. Var dotter fick därför börja dagis vid 4,5 manader (min man tog tre manader obetald pappaledighet - 1,5 i början med mig och 1,5 när jag började jobba). Längre ledigt än sa hade vi faktiskt inte rad med trots att bada jobbar heltid. Som tur är sa avgudar den lilla dagis och kompisar sa hon trivs bra där och är ca 50 meter fran mitt kontor, vilket känns tryggt. Jag har flexibla arbetstider och mannen slutar tidigt sa vi tycker att dagistiden är rimlig. 

Hitintills har hon anda varit hemma ca 1 v per manad, antingen pga semester eller pga förkylning. Dagis kostar ca 3000kr i manaden, med mat inkluderad, med inte blöjor. 
  • maugu

Just det-kan berätta lite om dagis här i Wien.
    Vårt dagis är gratis dvs vi betalar endast för maten ca 70 Euro/månad.
    Förut, för ett år sedan så betalade vi ca 350Euro exkl mat&blöjor då det ej var gratis.
    På vårt dagis så är det en pedagog för ca 16 barn mellan 1-3 år. Dock så byter hon ej blöjor det gör en annan personal.
    De erbjuder engelska som tillval när barnet blir 3. På vårt dagis är engelska fröken svensk så vi har bett henne prata svenska med vår son vilket hon gärna gör.

Man får skicka med fika för förmiddag och eftermiddag.
    När barnen blir ca 4 år så kan de få följa med på sommarferie eller vinterferie, en vecka all-inclusive på ett slott som dagis äger där de har läkare och fler pedagoger kopplade..De är ganska strikta med barnen, dvs man lär sig hälsa genom att ta i hand, man styr barnen mycket genom ledda aktiviteter men har varje eftermiddag turnen, dvs lite gymnastik och springa av sig
    Vi är supernöjda med vårt dagis!!

Svar på tråden Ni som är utlandsmammor, vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?