• smoothie

Föda barn i London - någon som har erfarenhet?

Hej Hej!

Jag undrar om det är någon som har fött barn i London och vill dela med sig av sin erfarenhet? Av den icke-privata delen av sjukvården (den som är gratis - väl..?).

Det kan eventuellt bli så för oss och det jag har hört hittills är ganska negativt. T ex att man blir hemskickad snabbt, att pappan inte får stanna kvar, att man delar en stor sovsal med 5 andra nyblivna mammor och deras barn, att sköterskorna är otrevliga. Osv....

Ja ni förstår kanske att det känns lite oroligt, speciellt som förstagångs-föderska! Och när Sverige ändå ligger så "nära till hands" - är det stor skillnad....? Kanske att någon har tips på sjukhus som är bättre än andra?

• Svar på tråden Föda barn i London - någon som har erfarenhet?
  • londonkarin

Hej,

Varden beror nog lite pa vilket sjukhus du tillhor. Nar jag fick min flicka var jag nojd med sjalva forlossningen men eftervarden var det lite si och sa med.
    Du har ratt att pappan inte far stanna (min man blev dessutom tillsagd att ga darifran for han kom 15 min. innan besokstiden borjade), Jag delade sovsal och fick inte en blund i ogonen da bebisarna grat om vart annat. De tyckte att jag kunde aka hem redan efter 6 tim. men jag sa att jag ville stanna....(vilket jag nog angrar lite for jag sov inte en minut pa hela natten).
    Nagra dagar efter du kommit hem kommer en barnmorska/health visitor till dig och kollar att allt star ratt till, du kan aven fa hjalp med amningen etc. Man kan ocksa alltid ringa till health visitor om man ar orolig over nat. Efter det finns health visitor clinics dit man kan ga och vaga barnet och fa rad och tips. Dock var min amnings-hjalp minimal vilket resulterade i att jag gav upp redan efter 8 v.

Sjukvarden i England ar inte dalig men jag tror anda att Sverige toppar listan nar det kommer till valbefinnande av barn..men det ar min installning andra kanske tycker annorlunda.

Hor av dig om det ar nat du undrar over. Lycka till!

• smoothie

Tusen tack för öppet och ärligt svar!
    Vi velar lite fram och tillbaka, och mina känslor också. Så otroligt svårt /omöjligt att veta hur man kommer att reagera, hur allt kommer att fortskrida, hur ens kropp fungerar, vilka känslor man kommer ha. Osv osv, osv. Men - nu verkar det som att vi kommer att kunna lösa det så att vi kan vara i Stockholm. Hoppas hoppas. Det känns som det mest safe alternativet ändå.. Och så får vi flyga över till London så fort som möjligt helt enkelt - när nu det kan tänkas vara. Puh... :)
    Tack igen för svar!

• KristinX

Fod du i Sverige om du kan! Jag har fott tva barn i London (ett pa ett "bra" sjukhus och ett pa ett "samre"), och sjukhusen har ar ju inte toppen precis. Men om det nu blir sa att du far foda i London sa overlever du anda, oroa dig inte! Lycka till.

• Vaniljkex

Jag tycker att det verkar som att alla mina kompisar som har fott pa NHS har goda erfarenheter av modravard och forlossning, men har varit mindre nojda med post-natal ward. Jag skulle inte oroa mig en sekund over att foda barn pa NHS, iaf inte pa vart narmsta sjukhus (Chelsea & Westminster), men har den stora turen att slippa det. Fast jag skulle nog vilja aka hem snarast mojligt efter forlossningen, men det ville jag senast fran Portland oxa...

• asta

Hej! Jag kommer in och kapar tråden om det är ok TS? Vi väntar tvåan i mitten på oktober och min man är redan där. Vi överväger starkt att vi (jag och vår son) kommer över i slutet av augusti medans jag fortfarande kan flyga och lagom till skolterminen börjar. Därmed kommer jag isåfall föda i London. Jag måste väl först och främst söka tillstånd att få vård utomlands så jag inte blir betalningsskyldig (även för statlig vård?)? Hur gör man sen, söker man själv sjukhus att få föda på? Har ni plus och minus för olika sjukhus? Ev kommer vi bo i High Gate, vi har inte riktigt bestämt var vi ska köpa hus än. Jättetacksam för svar!!

• Vaniljkex
    Asta,
    Du skriver in dig hos en GP asap nar du kommer over, och bokar ett mote med doktorn sa snart du kan efter det. Det ar GPn som bokar in dig pa sjukhuset, du kan ju soka lite pa internet, for jag har sett reviews av olika sjukhus forlossnigsavdelningar nagonstans nar jag vantade barn forra gangen, men minns inte var (kanske netmums?). Valj inte sjukhus for langt bort fran dar ni tankt att bo, for Londontrafiken kan vara extremt langsam i rusningstrafik. 
    Later lampligt att ansoka om att forsakringskassan ska betala, for annars far du nog rakna med att betala sjalv (det ar ju inte akutsjukvard), och privat forlossningsvard ar enormt kostsam, och tacks i princip aldrig av nagon forsakring. Rakna med runt £10.000 om det blir en okomplicerad historia, mycket mer om neonatalvard etc kravs.
    Har tyvarr inga kompisar som fott pa NHS i norra London, sa jag kan inte tipsa eller avrada fran nagra sjukhus.
    Hojta till om du undrar nagot mer och lycka till med flytten!
Svar på tråden Föda barn i London - någon som har erfarenhet?